Hej, gjorde om hela gräsmattan förra hösten början september. Köpte turf fairway. Det tog sig inte. Visade sig att fröna gick ut 1 september (sista försäljningsdag).
Så nu är gräsmattan ganska kass. Beställde nya frön i våras med de skickade samma batch som gick ut förra året. Så de reklmamerade jag men deras support är super slö. Så än idag så är jag utan frön och ogräset som tagit över är detta. Nån som vet var det är och hur man kan effektivt bli av med detta?
 
  • Ojämn gräsmatta med ogräs som tagit över efter misslyckad sådd med gammalt frö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med blandade gräs- och ogrässorter, indikation på misslyckad såning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med ogräs och frön som inte tagit sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med ogräs bland grässtrån, synlig dålig tillväxt och vissnade växtdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill inte uttala mig om ogräsen (om det bara är raj eller om det är vitgröe/timotej/annat). Men gräsfrön som är "gamla" är fortfarande ok att använda ett tag till. Det är inte som om de slutar gro så fort bäst-före passerats.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
T
tensiden tensiden skrev:
Vill inte uttala mig om ogräsen (om det bara är raj eller om det är vitgröe/timotej/annat). Men gräsfrön som är "gamla" är fortfarande ok att använda ett tag till. Det är inte som om de slutar gro så fort bäst-före passerats.
Vad det är för ogräs vill jag heller inte uttala mig om, men vad blir det bättre av att veta vilken sorts ogräs du har i gräsmattan? Vad tänkte du göra med den info..? :geek:

I de allra flesta fall då en gräsmatta inte gror, så är det nog fel på utförandet - inte på gräsfröna. Det har absolut ingen skillnad om gräsfröna hade bäst-före datum första september och du sådde senare i september. Gräs behöver ha bra matjord, vatten, gödsel och värme. Så med stor sannolikhet så har det slarvats med någon del och med minst lika stor sannolikhet så kommer slutresultatet att bli lika dåligt då man sår om gräsmattan, om man inte identifierar var det har fuskats.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Den sista bilden är vitgröe.
 
  • Gilla
Per_G
  • Laddar…
Fusk ligger inte bakom. Här anlagt förr. Leverantören har bett mig så på annan plats som inte är del av gräsmattan. Gjorde som han sa och tyvärr så var inte resultatet bättre. Just nu förgror jag i skottkärra i toppdress. Ska se vad det ger för resultat. Hur som helst så ska jag få igång mattan oavsett o. Jag så ska gå igenom med ogräsjärnet.Hoppas dock om det finns lättare sätt. Är det fleråriga eller ettåriga? Kanske det finns hopp med att vertikalskärar och stöd så till hösten om det är ettårigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.