Hej, hoppas på tips på förbättringar eller bekräftelse på att jag är på rätt spår. Jag kommer att installera en HQ 315X på en tomt som är på 2700 kvm varav ca 1100 kvm gräsmatta med lite tendens till u-form med ganska smala passager mellan områdena. Vad tror ni om att dra guidekabeln på det här sättet för att dels hjälpa den hitta det mindre norra klippområdet (2), och dels få det enkelt att hitta hem igen därifrån. Samtidigt vill jag att den ska fokusera mest på det större södra området (1) där det växer mer gräs och mindre mossa:) Tänkte laborera med släpptiden där att kanske 30 % av fallen gå långt längs guidekabelns längd bort till 2.

Tacksam för tips och råd!

Flygbild av en tomt markerad med planerad guidekabel för robotgräsklippare i u-format område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passar på att tipsa om Lantmäteriets karttjänst Min Karta https://minkarta.lantmateriet.se/ där man lätt kan rita upp och mäta ytor och sträckor
 
Kan den inte följa slingan för att komma till 2? Eller är det helt stopp direkt bredvid laddstationen?
 
S spuun skrev:
Kan den inte följa slingan för att komma till 2? Eller är det helt stopp direkt bredvid laddstationen?
Det kan den, så det finns två vägar dit, men jag valde den andra vägen för guidekabeln (borde jog egentligen haft två)
 
Jag hade nog dragit guiden för att få roboten att kunna starta längst ner till höger, och använt slingan för att starta uppe till höger. Sen dragit guiden för att roboten enklare ska hitta hem.

Men vad som fungerar säkert :)
 
  • Satellitbild av en tomt med markerade guider för en robotgräsklippare, inklusive startpunkter och slingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikbil och 1 till
  • Laddar…
Har ingen lösning på dragningen, men det går tyvärr inte att dra guiden över/under begränsningsslingan (som ditt förslag mellan hus och ön).
 
Lexington Lexington skrev:
Har ingen lösning på dragningen, men det går tyvärr inte att dra guiden över/under begränsningsslingan (som ditt förslag mellan hus och ön).
Aha, bra input! Det kunde kostat ett antal timmar. får dra ön från den vänstra kanten istället. Stort tack!
 
Någon som vet hur slingan funkar rent tekniskt?

För utifrån hur jag tror att det funkar så förstår jag inte varför det inte skulle gå att korsa där slingan går till öar. :thinking:

Annars får jag kånka ut och mäta upp min egen slinga.
 
R
Jag kan inte heller se några tekniska problem att korsa en "dubbelkabel" till en ö.

Vill man vara riktigt säker antar jag att man kan gräva ner kabeln till ön så att den håller minst 30cm avständ till guidekabeln eftersom det är så nära man får lägga en enkel begränsningskabel och guidekabel ihop.
 
  • Gilla
Mikbil
  • Laddar…
Enligt dokumentationen går det inte att korsa sådär, men i praktiken fungerar det. Jag har så. Vet många här i forumet som skrivit att de också korsar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja det borde ju funka eftersom Signalen i kablar som ligger tätt Ihop ska ta ut varandra, i mitt fall chansar jag nog inte eftersom ön är lika nära en annan begränsningskabel
 
S spuun skrev:
Jag hade nog dragit guiden för att få roboten att kunna starta längst ner till höger, och använt slingan för att starta uppe till höger. Sen dragit guiden för att roboten enklare ska hitta hem.

Men vad som fungerar säkert :)
Jag skulle också dragit såhär (enligt gul linje förmodligen) om laddstationens plats varit given. Nedre högra hörnet är det jag hade varit mest orolig för att det blivit klippt ordentligt, så viktigt att kunna tvinga dit klipparen. Hem hittar den nog oavsett.

För övrigt är jag en av dem som har en guide dom korsar dubbel begränsningskabel. Har aldrig upplevt något problem med det i praktiken.
 
  • Gilla
Mikbil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.