Blev lite paff när jag först såg denna men kom sen på att Elu tydligen fortfarande säljs som just Elu i tyskland. Dock gör det mig lite fundersam på en annan sak nämligen att då enligt servicefolk mm i barnschen är "gamla" Elu steget högre i kvalitet än DW på bla lagringar mm men hur är det då idag? Jag tror nämligen knappast att de kör med två olika serier mer än färgmässigt.
Någon servicekille/tjej här som jobbar med Elu som vet?

Bifogar bild på en grå bordscirkelsåg, har själv den gule men gissa om jag blev sugen på att byta *s* Finns förresten på blocket om någon är sugen, i samma annons fanns en PS274 kap/ger med http://www.blocket.se/vi/7846258.htm?ca=23_3_s

Glad påsk förresten!
/Kent
 
  • elu_744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glad Påsk själv, nä det kan nog vara färgen som gör att Elun går bättre ;D.
Har själv kap o gersågen och den går fortfarande som en dröm, och var något alldeles extra när den dök upp på marknaden för ca 22år sedan. På din bild ser det ut som att bordet är i plast, för det är mina anhåll på sågen med, och de är fortfarande hela.

Men jag ville hänga på din efterlysning av Elu folk, för jag tror inte det finns sådana i landet, som kan bistå med hjälp. Har nämnligen sökt kol till min Elu borrmaskin som också har hängt med i många år, och som jag är jättenöjd med. En vanlig borrmaskin, kort och med 2 växlar och med sladd får jag tillägga ;D
 
  • Gilla
Bengt Willner
  • Laddar…
Men de som servar DW har väl kol till Elu med? Finns en firma kring Gbg annars, skall försöka kolla vad den hette i helgen.

/Kent
 
Tack för hjälpen, jag är i malmöområdet. Elus hemsida visar att Bejoken är ombud, körde dit med maskinen, men njet, de hade inte kol. Naturligtvis kan man göra som för, ta ett halvfabrikat och fila till själv, men kan man handla färdiga...så..Har även kollat med andra som servar Bosch, men dom har inga, i sin dator.
 
Enkelt - DeWalt och Elu görs i samma fabrik i Spennymoore i England.  Jag jobbade där några veckor för att par år sedan, dessvärre innan jag blev husägare och sjukligt intresserad av verktyg. Inga större inköp till rabatterat personalpris alltså...  :'(

Både DeWalt och Elu är varumärken som ägs av Black & Decker så i samma fabrik tillverkas dessutom de flesta Black & Decker maskiner som säljs i Europa - dock i helt andra produktionslinjer, med helt andra konstruktioner, material, smörjmedel och kravspecifikationer än DW/Elu maskinerna...

Att man säljer maskinerna med olika färg på olika marknader beror helt enkelt på att olika varumärken är olika starka i olika länder - oftast mer baserat på historia och känsla än skillnad på maskinerna... DeWalt säljer inte i Tyskland och Elu funkar inte i England...  ::)

Skulle tro att det är samma upplägg för flera andra av proffsmärkena i verktygsbranschen. Skulle vara kul att höra från andra som vet.
 
hilti ägs väl av b&d... antar att det är massproduktionsskräp också då ;D

tycker om dewalt personligen, festool är tyvärr för dyrt... och de gröna verktygen går sönder alldeles för fort då jag använder verktygen för att renovera barren...

mmm... personalrabatt, antar att de har ganska kraftig prisreducering... :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.