Hej alla!

Jag har en fråga som det egentligen bara är jag själv som har svaret på, men jag vill få era synpunkter på det hela.

På vår tomt ligger det en "byggnad". Det hela är en kulle, där det tidigare stått en liten fastighet, och det som är kvar är en källare i betong, med betongtak och jord uppe på. Det finns en trappa ner, men inget fönster och ingen ventilation. Utrymmet är ca 15 m2 fördelat på två rum.

Vi har alltid pratat om källaren som "jordkällaren", men har inte blivit färdiga till att göra vid utrymmet till en jordkällare att förvara potatis o.s.v. i. Idag är det ganska fuktigt med massor av salamandrar, grodor och spindlar.

I takt med att vårt odlingsintresse ökar så är jag sugen på att kunna odla för eget bruk året runt, eller i alla fall under en större del av året. Jag har därför börjat fundera på om man skulle göra det hela till ett nedgrävt drivhus. I praktiken alltså ta bort det nuvarande betongtaket och ersätta med glasfönster typ ett drivhus. Jag är medveten om solens lutning under året, och vilka vinklar som behövs på taket för att få det att fungera. Sen tidigare så har vi inget drivhus, men väl ett "orangeri" som vi har tomater och annat i, men det har inget glastak och är därför lite för mörkt under vår/höst för att odla i.

Om jag gör ett nedgrävt drivhus av det, så blir det ju ingen jordkällare. Och vice versa så klart. Men som det är just nu så finns utrymmet där till ingen nytta. Ekonomiskt så är det inte alltför dyrt att göra något av det, så kostnaden är inte en faktor i valet.

Så vad säger ni, om ni fått välja mellan en jordkällare och ett nedgrävt drivhus, vad hade ni valt?
 
Utan bilder på hur de ser ut så hade jag personligen satsat på att göra de till jordkällare om förutsättningar finns att hantera fukten.

Sen hade jag istället byggt ett renodlat växthus.

Men som sagt, de förutsätter ju att man kan lösa fukten och att förutsättningarna på tomten i övrigt är bra.

/Mikael
 
Jag hade valt jordkällare för att utnyttja det faktum att den redan är nergrävd och nästan klar. Att köpa ett drivhus och ställa på tomten kostar inte så mycket och är relativt enkelt att fixa om man gärna vill ha ett drivhus. Att däremot göra en ny jordkällare är mer arbetskrävande om det inte redan finns andra bra ställen på tomten för det om man senare kommer på att man vill ha en jordkällare.
 
Grejen med ett nedgrävt växthus är just att det är nedgrävt. Värmen från marken jämnar ut temperaturskillnader, och det är (enligt uppgift) ett bättre sätt att förlänga säsongen än med ett vanligt växthus.

https://gardenandhappy.com/walipini/
 
Sant, men hade nog satsat på jordkällare ändå. Om fukten som sagt går att lösa. Men de är ju efter min erfarenhet av hur jag brukar odla. Där kan de ju skilja sig lite. Tror dock ändå att de är lättare och billigare att gräva ner ett nytt växthus med tanke på att där redan är ett gjutet valv på de som finns..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.