Utan att veta så misstänker jag att metallsågarna borde vara mer robust byggda, framförallt i lager.

Har du redan kommit upp in den kritiska massan med cirkelsågar så märks inte en till ;)
 
  • Gilla
Robnys och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara slut på EVO 165 maskinen på de engelska sidorna.
Makita B-10615 136mm skulle passa i TS-55:an. Den ska klara upp till 5mm stål.
 
A anis16 skrev:
Verkar vara slut på EVO 165 maskinen på de engelska sidorna.
Makita B-10615 136mm skulle passa i TS-55:an. Den ska klara upp till 5mm stål.
Jag har motsvarande klinga (136x20 mm) från Bosch, den är lite billigare, iaf från Tyskland. Den klarar lätt 5 mm. Att köra med skena är nog en stor fördel för det som sliter mest på klingorna är kast och vridningar som får tänderna att lossna.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har motsvarande klinga (136x20 mm) från Bosch, den är lite billigare, iaf från Tyskland. Den klarar lätt 5 mm. Att köra med skena är nog en stor fördel för det som sliter mest på klingorna är kast och vridningar som får tänderna att lossna.
Tack för tipset. Fick klingan från Bosch på posten idag så det blir till att testa i helgen.
 
Plasmaskärare är det lyxigaste här.

P.S. Om du har kompressor.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Plasmaskärare är det lyxigaste här.

P.S. Om du har kompressor.
Blir det verkligen lika fint/rakt snitt i en 2-3mm plåt som med klinga och skena? Jag tänkte på att värmeutvecklingen borde slå plåten.
 
På ämnet då, någon som vet hur tufft det skulle var att kapa 3mm cortenplåt med lämplig klinga i handklingan?
Sugen på 30lpm sorten till trädgården, plåten är prisvärd men firmorna tar bra betalt för kapningen...
 
A anis16 skrev:
Blir det verkligen lika fint/rakt snitt i en 2-3mm plåt som med klinga och skena? Jag tänkte på att värmeutvecklingen borde slå plåten.
Dom skär ju jättetunna plåtar med CNC plasma till alla möjliga former, bokstäver och allt möjligt så det tror jag inte.
 
AXS
Här kan ni se att det går bra att såga grovt:

Jag har kört 1mm stål och 5mm aluminium med min festool sänksåg.
Med standardklinga!
Tog 0,5mm per gång ungefär, funkade okej när inget annat fanna tillgängligt.
 
Har sett en uppvisning som festool gjorde här där dom sågade betongplattor och järnvägsräls. Så sågen tål nog en del. Vet dock inte vad dom hade för klinga.

Evolutionsågarna har ju fått många väldigt bra omdömen på nätet. Finns många recensioner på Youtube.
 
Det jag har hört om de där sågarna är att det är lätt att ha sönder tänderna på dom.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det jag har hört om de där sågarna är att det är lätt att ha sönder tänderna på dom.
Du ska se min gamla sågklinga, ca varannan tand mer eller mindre borta...
 
C corre skrev:
På ämnet då, någon som vet hur tufft det skulle var att kapa 3mm cortenplåt med lämplig klinga i handklingan?
Sugen på 30lpm sorten till trädgården, plåten är prisvärd men firmorna tar bra betalt för kapningen...
Vad har du fått för pris på hel plåt och för kapningen?
Jag har köpt kapad även fast jag har klinga, plasma och skärbrännare. Men speciellt jobbigt är det nog inte, klingan är nog inte i bästa skick efteråt dock. Det är särskilt om en vickar till lite i snittet eller inte stöttar så det kniper som tänderna tar stryk.
 
N Niq skrev:
Har sett en uppvisning som festool gjorde här där dom sågade betongplattor och järnvägsräls. Så sågen tål nog en del. Vet dock inte vad dom hade för klinga.

Evolutionsågarna har ju fått många väldigt bra omdömen på nätet. Finns många recensioner på Youtube.
Det känns ändå fel i hjärtat att utsätta dina små älsklingar för sån behandling :crysmile:
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Blir det verkligen lika fint/rakt snitt i en 2-3mm plåt som med klinga och skena? Jag tänkte på att värmeutvecklingen borde slå plåten.
du har helt rätt.

nej snitten går inte att jämföra. Och ja värmeutvecklingen ställer till det med CNC plasmor. vattenbord är ett måste.

det är inget precisionsverktyg plasmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.