Gimp Gimp skrev:
Oavsett vad man kallar det för kommer många igenom registreringsbesiktning utan att ha verifierat 10km/h kravet, faktum är att en momentomvandlare per definition inte betyder att förutsättningen att klara kravet finns.
Har också sett på transportstyrelsen att det står att 10km/h inte går att testa eller inte gäller eftersom det är bealstningsberoende på flera traktorer, det skulle jag säga är direkt fel i dom flesta fall.
2/3 av motorns maxvarval (inte maxeffekt) bör ligga så långt över stallvarv att överfört moment vid det varvtalet vida överstiger friktionen mellan däck och underlag, dvs belastar du genom att slänga dit en väldigt tung släpkärra kommer bilen spinna vid 2/3 av maxvarv. Kanske möjligtvis något enstaka exemplar med väldigt slutkörd eller dåligt konstruerad converter skulle vara undantag.
Nu har jag inte letat reda på lagtexten. Men bilprovningens info säger: ”
Konstruktionsmässigt max 10 km/h vid 2/3 av det varvtal där motorn lämnar max effekt
A. Kravet finns för att traktorn skall ha en bra dragförmåga.”


https://www.bilprovningen.se/download/18.6094a1dc16fc3a954171e566/1579704062161/Bygga A-traktor.pdf
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har jag inte letat reda på lagtexten. Men bilprovningens info säger: ”
Konstruktionsmässigt max 10 km/h vid 2/3 av det varvtal där motorn lämnar max effekt
A. Kravet finns för att traktorn skall ha en bra dragförmåga.”


[länk] A-traktor.pdf
Regleverket är vad jag kan hitta denna http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf, där står det 2/3
av maxvarvtal.
 
Men de har inte definierat vad högsta varvtal är. Det finns inte med under definitioner.
Bilprovningen har uppenbarligen definierat det som högsta användbara varvtal, och definierat det som 2/3 av varvtalet för max effekt.

Hur definierat du högsta varvtal?
 
Varför inte bara maila transportstyrelsen, dom brukar svara rätt snabbt.
 
D Daniel 109 skrev:
Men de har inte definierat vad högsta varvtal är. Det finns inte med under definitioner.
Bilprovningen har uppenbarligen definierat det som högsta användbara varvtal, och definierat det som 2/3 av varvtalet för max effekt.

Hur definierat du högsta varvtal?
Det står "A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal." i reglementet jag länkade till. Det tycker inte jag går att tolka på så många sätt att det har någon praktisk betydelse i avseendet med 10km/h förutsättning eller inte.
Om man vill kan man ju läsa allt som djävulens advokat, ex "Avgasrör skall vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida." Här saknas också definitionen vilken som är vänster sida, är det då upp för tolkning eller är det så att om man anstränger sig lite extra faktiskt kan se förbit formalian och faktiskt förstå innebörden ändå.

Min bil har varvtalsstopp vid 7200rpm och maxeffekt vid 6800rpm, 400rpm är inte så stor skillnad.
 
Ja, finns det ett varvtalsstopp så är ju det en definition. Men om det saknas?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, finns det ett varvtalsstopp så är ju det en definition. Men om det saknas?
Återigen, det behöver väl inte göras så svårt. Hur många bilar som byggs om till traktor idag saknar varvtalsstopp? Om det gör det är det helt enkelt så att man få testa eller kanske leta i tillverkarspecar, handboken eller söka på internet.
Uppenbarligen är det inget problem då det finns många traktorer som är godkända trots det faktum att det inte är realistiskt att bromsa ner bilen till 10km/h och med tanke på ursprunget till regeln kanske många besiktningsmän helt enkelt anser att det är ett förlegat krav som dom ser mellan fingrarna med. Lite som med alla bilar med extralysen som sticker ut framför, dom borde registreringsbesiktigas. Men hur ofta görs det?
Hela regelverket är fullt med text som ska tolkas av en person som faktiskt kan tänka, fastnar på terminologi som dispens, undantag, eller sunt förnuft kommer inte en enda traktor klara sig igenom.
 
Högsta varvtal är där motorn lämnar full effekt allt annat är helt ointressant
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du får ingen dispans. Däremot verkar det inte krävas mätningar som bevisar att man uppfyller kravet.
Man måste söka dispens om man ska få bygga a-traktor på en automat. Har själv nyss gjort det. Man lär få godkänt av transportstyrelsen
 
Dispens för vadå?
 
D Daniel 109 skrev:
Dispens för vadå?
Det har med lägsta växeln och varven att göra som någon la även ut på här uppe.
 
Kravet är att traktorn ska gå att köra på högt varvtal i 10km/h. Vilket du kan med en momentomvandlare.
 
Kan man begära ut en dispans för en bil från Trafikverket? Jag går själv i tankarna att bygga en A-traktor av en V70n och är lite osäker vad man skall skriva.Jag kan fixa att den stryper insprutet vid 30 kmh
 
Länk till blanketten ligger i mitt inlägg #67 i denna tråden
 
Dispensen används flitigt numera iallafall. Börjar poppa upp massor med atraktorer som byggs med hjälp av detta. Såg en Saab 9-5 kombi i facebook flödet senast igår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.