J Grisbacka skrev:
Enligt PBL ska kommuner inte kunna ge medgivande om marken ifråga är allmän platsmark, men det är inte alls ovanligt att de gör det ändå! Jag har som arkitekt fått igenom detta ett flertal gånger, och vet flera andra, både husägare och arkitekter som lyckats trolla till sig liknande saker bara genom att fråga eller via bygganmälan i attefallsfrågor.

Vissa kommuner har strikta riktlinjer, vissa inte, du kan ha tur att få kontakt med en vettig person osv... Vissa kommuner är väldigt generösa med avsteg och dylikt så länge det görs snyggt och gagnar både den egna fastigheten och iaf inte försämrar för omgivningen.

så, fråga!
Problemet uppstår om någon överklagar beslutet....
Sen tycker jag att kommunen gör fel om de godkänner avsteg från DP.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
Framför allt gör kommuner fel om de ger grannmedgivanden de inte har rätt att ge.

Sen kan man förstås tycka att reglerna borde vara annorlunda, men nu är de inte det.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
D dubbeltumme skrev:
Funderar på att bygga en friggebod som kommer att placeras i ett hörn på tomten, närmare än 4,5m från tomtgräns och på prickmark. Området är detaljplanerat. Vad gäller prickmark verkar det inte vara ett hinder för friggeboden ([länk]).

På ena sidan kommer friggeboden att placeras ca 1m från en granne (privatperson), där räknar jag med att kunna få ett skriftligt medgivande. På andra sidan gränsar jag mot kommunal mark där det går en GC-väg, här blir placeringen ca 2m från gränsen. Frågan är hur man gör med medgivande? Behövs det och går det överhuvudtaget att få medgivande? Anledningen till att jag undrar är följande formulering ([länk]):

"MÖD (Mark- och miljööverdomstolen) har i en annan dom konstaterat att nära en väg eller en gata som är allmän plats i detaljplan kan ingen lämna medgivande. Det beror på att det enligt domstolen inte finns någon som kan representera alla som har ett berättigat intresse av att använda en väg eller en gata. Detta gäller oberoende av vem som äger marken. Detta borde enligt Boverket gälla oavsett om det är enskilt eller kommunalt huvudmannaskap för den allmänna platsen. (MÖD 2013-06-07 mål nr P 105-13)"

Tacksam för input och erfarenheter innan jag tar en diskussion med min kommun.
Blir sidan mot cykelbanan undanskymd så ingen granne kan se den så är det risk att den sidan utsätts för klotter om det är när cykelbanan om det inte finns något staket.
 
D dubbeltumme skrev:
Funderar på att bygga en friggebod som kommer att placeras i ett hörn på tomten, närmare än 4,5m från tomtgräns och på prickmark. Området är detaljplanerat. Vad gäller prickmark verkar det inte vara ett hinder för friggeboden ([länk]).

På ena sidan kommer friggeboden att placeras ca 1m från en granne (privatperson), där räknar jag med att kunna få ett skriftligt medgivande. På andra sidan gränsar jag mot kommunal mark där det går en GC-väg, här blir placeringen ca 2m från gränsen. Frågan är hur man gör med medgivande? Behövs det och går det överhuvudtaget att få medgivande? Anledningen till att jag undrar är följande formulering ([länk]):

"MÖD (Mark- och miljööverdomstolen) har i en annan dom konstaterat att nära en väg eller en gata som är allmän plats i detaljplan kan ingen lämna medgivande. Det beror på att det enligt domstolen inte finns någon som kan representera alla som har ett berättigat intresse av att använda en väg eller en gata. Detta gäller oberoende av vem som äger marken. Detta borde enligt Boverket gälla oavsett om det är enskilt eller kommunalt huvudmannaskap för den allmänna platsen. (MÖD 2013-06-07 mål nr P 105-13)"

Tacksam för input och erfarenheter innan jag tar en diskussion med min kommun.
Jag skulle mejla till kommunens byggkontor och fråga, det är mycket enklare än att tvingas att beställa kranbil och flytta på friggan med hot om vite eller t o m riva friggan i värsta fall. Min kommun brukar svara på mina frågor, det blir mycket billigare än viten och du slipper oroa dig för att någon av dina grannar anmäler dig till byggkontoret eller kanske kommunen själv när de har vägarna förbi. Bara sådant som du är beredd att riva, t ex ett garagetält, bör du placera för nära tomtgräsen. Din granne kanske skriver på och det är viktigt att få det skriftligt.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det måste följa DP och byggnadsarea räknas i i byggrätten, placering på prickmark ses som avvikelse mm. Byggnaden kan ha en friggebods utformning, men med bygglov blir det egentligen ingen friggebod, utan en komplementbyggnad.
Kan kanske bli Attefall också, om det redan finns en komplementbyggnad. Men ibland måste avståndet till allmänningen eller vägen vara mer än 4.5 m, så är det i min kommun Värmdö.
 
H Harrison skrev:
Jag skulle mejla till kommunens byggkontor och fråga, det är mycket enklare än att tvingas att beställa kranbil och flytta på friggan med hot om vite eller t o m riva friggan i värsta fall. Min kommun brukar svara på mina frågor, det blir mycket billigare än viten och du slipper oroa dig för att någon av dina grannar anmäler dig till byggkontoret eller kanske kommunen själv när de har vägarna förbi. Bara sådant som du är beredd att riva, t ex ett garagetält, bör du placera för nära tomtgräsen. Din granne kanske skriver på och det är viktigt att få det skriftligt.
Tja man kan göra så att man frågar på Byggahus. Då får man svar på vad som gäller. Det går lika bra!
 
H Harrison skrev:
Kan kanske bli Attefall också, om det redan finns en komplementbyggnad. Men ibland måste avståndet till allmänningen eller vägen vara mer än 4.5 m, så är det i min kommun Värmdö.
I TS fall finns det inga attefallare att få bygga heller.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Enligt PBL ska kommuner inte kunna ge medgivande om marken ifråga är allmän platsmark, men det är inte alls ovanligt att de gör det ändå! Jag har som arkitekt fått igenom detta ett flertal gånger, och vet flera andra, både husägare och arkitekter som lyckats trolla till sig liknande saker bara genom att fråga eller via bygganmälan i attefallsfrågor.

Vissa kommuner har strikta riktlinjer, vissa inte, du kan ha tur att få kontakt med en vettig person osv... Vissa kommuner är väldigt generösa med avsteg och dylikt så länge det görs snyggt och gagnar både den egna fastigheten och iaf inte försämrar för omgivningen.

så, fråga!
Du får inget godkänt genom att fråga, du måste ansöka.
Men vad är det för avsteg de fått igenom?

Sen är det så att kommunen måste följa PBL. Överklagar någon så lär det inte gå igenom.
 
B Byggdjuret skrev:
I TS fall finns det inga attefallare att få bygga heller.
Nej, men under andra omständigheter, kanske. Jag hade en komplementbyggnad på 20 kvm som jag lät totalrenovera och gjorde om till Attefall 25 kvm och fick in badrum och garderob och bygganmälan kostade bara 3150 kr och gick igenom på två veckor. Sedan kom jag på att jag kunde göra den till komplementbyggnad på nytt och kunde lägga till ett vardagsrum på 13 kvm i vinkel, totalt 38 kvm. (Man får ha 50 kvm men jag har en snickarbod på 12 kvm). Så man kan ändra rubricering på sina komplementbyggnader till Attefall och tillbaka. Söker man bygglov så blir det en grundavgift på 10.000 kr + avgift per yta, med Attefall blev bygganmälan jättebillig.
 
H Harrison skrev:
Nej, men under andra omständigheter, kanske. Jag hade en komplementbyggnad på 20 kvm som jag lät totalrenovera och gjorde om till Attefall 25 kvm och fick in badrum och garderob och bygganmälan kostade bara 3150 kr och gick igenom på två veckor. Sedan kom jag på att jag kunde göra den till komplementbyggnad på nytt och kunde lägga till ett vardagsrum på 13 kvm i vinkel, totalt 38 kvm. (Man får ha 50 kvm men jag har en snickarbod på 12 kvm). Så man kan ändra rubricering på sina komplementbyggnader till Attefall och tillbaka. Söker man bygglov så blir det en grundavgift på 10.000 kr + avgift per yta, med Attefall blev bygganmälan jättebillig.
Då bor du i en kommun med tillåtande byggnadsnämnd, att byta fram och tillbaka tror jag inte går lika lätt i alla kommuner.
 
B Byggdjuret skrev:
Problemet uppstår om någon överklagar beslutet....
Sen tycker jag att kommunen gör fel om de godkänner avsteg från DP.
nu handlade väl detta inte om detaljplanen utan om grannmedgivande. Sen kan man ju tycka att det är fel, men det är upp till kommunen att bedöma vad som är ringa avsteg och inte.
 
B Byggdjuret skrev:
Du får inget godkänt genom att fråga, du måste ansöka.
Men vad är det för avsteg de fått igenom?

Sen är det så att kommunen måste följa PBL. Överklagar någon så lär det inte gå igenom.

Jag stöter ofta på uppfattningen att kommuner vet vad de gör och vilket lagrum de verkar inom. Så är ofta inte fallet.

Många gånger kan en informell förfrågan räcka, jag förstår inte riktigt varför du påstår annat? Bara för att det ska eller borde vara på ett visst sätt betyder inte att det faktiskt är så det är. Man måste också väga in sannolikheten för att någon överklagar.

Att få igenom att få bygga närmare än 4,5 m från kommunens mark är som sagt inte så ovanligt, det senaste jag handlade var ett garage som gjordes som attefallshus så gott som i tomtgräns mot allmän plats. Ibland behöver man argumentera för hur man tycker att reglerna ska tolkas och på så sätt hjälpa handläggaren, ibland vill de vara hjälpsamma och föreslår lösningar - min granne bygger förråd i tomtgräns på anmodan av kommunen I detta nu exempelvis.

Gällande avsteg från detaljplaner så kan nog listan göras lång - stora överskridningar av BYA (>20%), bygga på prickmark, fria tolkningar av gestaltningsprogram osv. SIS-standarder är ju väldigt normerande men inte egentligen tvingande, men där vill ju många att det ska följas till punkt och pricka (vilket jag ju egentligen tycker är bra, men ibland blir det lite väl fyrkantigt), men det är annars ett vanligt ”avsteg”. Sen något som väldigt sällan efterlevs är ju marklov och höjdförändringar - t.ex. det här med att om du bör lämna en meter från tomtgräns i samma höjd, där finns det ibland varken vilja eller möjlighet att kontrollera.

sen så är det inte alltid det gynnar varken mig eller slutkunden att kontrollen är slapp, beroende på upphandlingsform får jag ibland glatt titta på när byggare struntar i vissa ritningar och föreskrifter av olika anledningar. Visst skulle jag kunna gnälla om det och påtala att man inte följer bygglovet osv, men det tjänar jag ju inte på i längden.

Har man en vettig handläggare och argumenterar för sin sak på rätt sätt så kan man komma långt. ELLER så gör man tvärtom och bara ansöker, trots att det kanske inte är helt rätt och riktigt. Har du ritningar som ser bra ut och ett erkänt namn på ritningsslipsen så väger det tungt och vissa överträdelser uppmärksammas aldrig.

sen ska man också komma ihåg att byggnadsknspektörerna som gör slutbesiktningen ofta är långt mycket mer erfarna och pragmatiska än bygglovshandläggarna. De förstår ofta att saker ting händer under byggets gång och släpper igenom ganska mycket.
 
  • Gilla
dubbeltumme
  • Laddar…
Uppdatering!

Pratade med kommunen i förra veckan som då konstaterade att marken vi vill bygga på klassas som "naturmark" och det är inte ok att bygga en friggebod där. Däremot kan man söka bygglov och handläggaren lät rätt hoppfull till möjligheten att göra avsteg från detaljplanen, med motiveringen att tomten är svår (kuperad) och detta är den möjliga platsen att bygga på.

Skickade in bygglovsansökan i helgen och fick mailsvar från handläggaren igår (oklart om detta är ett officiellt avslag):

"Jag är verkligen ledsen men efter samtal med mina kollegor som har jobbat länge i kommunen, så har man sagt blankt nej till avvikelser från detaljplan i ert område på grund av att området är så bevarat och man vill fortsätta att ha det så. Pratade även med ansvarig för park marken på kommunen som inte tycker att det lämpligt ha bodar/förråd så nära gatan.
Finns det någon annan placering som skulle kunna funka? Närmare ert garage? Den prickade marken går ca 3 meter in på er fastighet, närheten till grannen är ok om grannen medger placeringen."

Frågan är vad man kan göra nu - vad finns det för möjligheter att överklaga eller på annat sätt komma vidare? Kan konstatera att det finns flera exempel i närområdet där det vad jag kan bedöma byggts på prickmark (enligt detaljplanen), oklart om det är med bygglov eller svartbyggen. Det handlar om stödmurar, utfyllnad och staket, betongtrappa, förråd, trädäck... Är det något man kan komma vidare med? Finns det prejudikat att hänvisa till?
 
  • Gilla
Henrik Löfgren
  • Laddar…
D dubbeltumme skrev:
Uppdatering!

Pratade med kommunen i förra veckan som då konstaterade att marken vi vill bygga på klassas som "naturmark" och det är inte ok att bygga en friggebod där. Däremot kan man söka bygglov och handläggaren lät rätt hoppfull till möjligheten att göra avsteg från detaljplanen, med motiveringen att tomten är svår (kuperad) och detta är den möjliga platsen att bygga på.

Skickade in bygglovsansökan i helgen och fick mailsvar från handläggaren igår (oklart om detta är ett officiellt avslag):

"Jag är verkligen ledsen men efter samtal med mina kollegor som har jobbat länge i kommunen, så har man sagt blankt nej till avvikelser från detaljplan i ert område på grund av att området är så bevarat och man vill fortsätta att ha det så. Pratade även med ansvarig för park marken på kommunen som inte tycker att det lämpligt ha bodar/förråd så nära gatan.
Finns det någon annan placering som skulle kunna funka? Närmare ert garage? Den prickade marken går ca 3 meter in på er fastighet, närheten till grannen är ok om grannen medger placeringen."

Frågan är vad man kan göra nu - vad finns det för möjligheter att överklaga eller på annat sätt komma vidare? Kan konstatera att det finns flera exempel i närområdet där det vad jag kan bedöma byggts på prickmark (enligt detaljplanen), oklart om det är med bygglov eller svartbyggen. Det handlar om stödmurar, utfyllnad och staket, betongtrappa, förråd, trädäck... Är det något man kan komma vidare med? Finns det prejudikat att hänvisa till?
stödmurar och utfyllnad är i de flesta fall bygglovspliktiga, men för den skull är prickmark inget hinder. Staket upp till viss höjd och trädäck är ofta bygglovsbefriade, och får också uppföras på prickmark. Förråd (om attefallare eller friggebod) får också utföras på prickmark, med förbehåll för granngodkännande eller 4,5m från tomtgräns. Så det kan vara så att det kan vara till din fördel att det finns eventuella överträdelser, men du måste kolla upp så att det verkligen är en överträdelse och att kommunen godkänt den genom bygglov, annars är det ju bara ett svartbygge och ingen gillar en tjallare! Nu vet jag ju inte vilken kommun du bor i men flera kommuner i Stockholmsområdet har arkiverade bygglov tillgängligt på nätet, eller så kan man kolla på hitta.se och se vilka fastigheter som har gällande bygglov, och därifrån luska vidare.

Men jag skulle nog ta det för vad det är och försöka hitta ngn annan placering för förrådet. Om kommunen inte vill att du ska sätta det där så har de i det här läget flera argument att falla tillbaka på, även om du lyckas slå hål på något.

eller göra ett svartbygge och vara beredd att flytta det om det kniper.
 
  • Gilla
dubbeltumme och 1 till
  • Laddar…
D dubbeltumme skrev:
Uppdatering!

Pratade med kommunen i förra veckan som då konstaterade att marken vi vill bygga på klassas som "naturmark" och det är inte ok att bygga en friggebod där. Däremot kan man söka bygglov och handläggaren lät rätt hoppfull till möjligheten att göra avsteg från detaljplanen, med motiveringen att tomten är svår (kuperad) och detta är den möjliga platsen att bygga på.

Skickade in bygglovsansökan i helgen och fick mailsvar från handläggaren igår (oklart om detta är ett officiellt avslag):

"Jag är verkligen ledsen men efter samtal med mina kollegor som har jobbat länge i kommunen, så har man sagt blankt nej till avvikelser från detaljplan i ert område på grund av att området är så bevarat och man vill fortsätta att ha det så. Pratade även med ansvarig för park marken på kommunen som inte tycker att det lämpligt ha bodar/förråd så nära gatan.
Finns det någon annan placering som skulle kunna funka? Närmare ert garage? Den prickade marken går ca 3 meter in på er fastighet, närheten till grannen är ok om grannen medger placeringen."

Frågan är vad man kan göra nu - vad finns det för möjligheter att överklaga eller på annat sätt komma vidare? Kan konstatera att det finns flera exempel i närområdet där det vad jag kan bedöma byggts på prickmark (enligt detaljplanen), oklart om det är med bygglov eller svartbyggen. Det handlar om stödmurar, utfyllnad och staket, betongtrappa, förråd, trädäck... Är det något man kan komma vidare med? Finns det prejudikat att hänvisa till?
Självklart kan du överklaga!
Om du har nån chans att vinna vet jag inte. Risken är stor att du förlorar även där. Men visst om du inte överklagar, så kommer du garanterat inte kunna få ett bygglov.
 
  • Gilla
Garabaldi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.