Hej, har precis köpt nytt hus som skall helrenoveras.

nu till en stenmur som står på tomtgränsen till grannen. Ca 90% av stenmuren står på min tomt och resterande hos grannen.

problemet är att muren är helt raserad på min sida och grannes sida är ”fin”. Jag vill ta bort hela stenmuren och ersätta den med plank.
Grannen vill absolut inte ta bort stenmuren.

hur ska jag göra? Tips mottages
 
En bild säger mer än.....
 
R Robin Johansson skrev:
Hej, har precis köpt nytt hus som skall helrenoveras.

nu till en stenmur som står på tomtgränsen till grannen. Ca 90% av stenmuren står på min tomt och resterande hos grannen.

problemet är att muren är helt raserad på min sida och grannes sida är ”fin”. Jag vill ta bort hela stenmuren och ersätta den med plank.
Grannen vill absolut inte ta bort stenmuren.

hur ska jag göra? Tips mottages
Risken är att det krävs grannens medgivande för att bygga ett plank, så det kanske är enklare att renovera muren.
 
Hep Hep skrev:
Risken är att det krävs grannens medgivande för att bygga ett plank, så det kanske är enklare att renovera muren.
Muren kan jag inte uttala mig om därför det är ju alltid ett knepigt läge om den ena markägaren vill ta bort, ex muren i det här fallet, och den andra markägaren vill behålla muren. Däremot krävs det garanterat grannens tillstånd för att ta bort muren och likaså att sätta upp ett plank. Eller i vart fall för att sätta upp ett plank närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Detta 4,5 meters krav gäller för övrigt alla former av byggnationer.

Läs gärna den här tråden.
LAWLINE: Får grannen sätta upp ett plank på sin tomt utan mitt medgivande?
 
Lantmäteriritning på en datorskärm som visar tomtgränser och mått med markerad streckad linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen, lång process detta. Stenmuren börjar på min tomt och genomgår ytterligare två tomter. Då de andra grannarna ”bakom mig” säger att muren står på ”våra” sida. Alltså min och de andra två.
Vad man kan se i början av muren är att tomtpinne står 90% på min tomt och resterande 10% på grannens. Men de är bara den första stora stenen sedan viker stenmuren i kraftigt. Jag har idag fått ritningar ifrån lantmäteriet. Vad betyder den linjen med streck på? Den nedre tomten på bilden är alltså min?

Snälla hjälp ;)
 
Du lär inte få många svar innan du kommer med bättre information.
Du har fortfarande inte lagt in några bilder på muren och vart den ligger i förhållande till tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.