B
Hej

Har läst på lite, vi har en gård, med ekonomibyggnader som inte har djur i sig, och inga djur på gården alls, inget spannmål eller så, MEN, det står att det är krav på kabel med mantel, tex EQLQ om risk för gnagare finns, men samtidigt är det i riktlinjerna beskrivet vad som gäller om kabel EJ har mantel...

det som sitter är idag är EKK som sattes upp 1983...

Det må väl vara hänt att det är bättre att då köra på EQLQ för att vara säker, MEN, har skaffat armaturer utan jord.. som har genomgång, dvs det GÅR bara koppla vidare med N o L, upp till 7 armaturer i rad, körs det då mantelkabel så kommer den ju inte ha jord-koppling?

Men sen är det också oklart om det är mantelkrav på kabel i tak...

(kommentarer om elektriker osv är överflödiga, jag vill VETA hur det ska resoneras, och vi köper in vårt material själva)
 
Menar du med mantel en trådskärm eller en Al.mantel?
 
B
T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du med mantel en trådskärm eller en Al.mantel?
Det framgår inte riktigt,
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf

Läser här, och det är inte helt klart, vissa delar går tolka som att man ska göra på vissa sätt med omantlad kabel, men sen står det krav, osv.

Sen är ju frågan om det är kritiskt, med tanke på att det som sitter där är EKK, och att det inte är djurskötsel, men det kan ju tänkas bli viss del djur i framtiden.

kan mantel sitta utan att vara kopplad mot jord? i de fallen armaturerna inte har gjord och ingen genomgång för det..
 
Det går ju att skarva jorden.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Det går ju att skarva jorden.
Inte i dessa armaturerna, sitter en snabb-plint i varje ände bakom en genomföring, bara N/L, max 300w för de 7 armaturerna, så inget annat, men hade ju varit enklare köra med EXQ eller återanvända den gamla EKKn.. Elektrikern har inget emot att återanvända, vi drog om en gammal EKKJ 10mm2 för matningen , det var inga problem.
 
EQLQ är inte riktigt gnagarsäker, men där LBK-handboken säger EQLQ så duger den. Allt beror ju på risken för gnagare, även i framtiden till viss del om man kan se djurhållning framför sig. Manteln är där en aluminiummantel som omsluter kabeln och en biledare för skyddsjordning av manteln.

Jag ser inga hinder att vidarekoppla en sådan kabel i dubbelisolerade armaturer. Man kanske får använda extra toppklämmor för att skarva biledaren på ett säkert sätt men det ska gå. Att armaturen inte själv använder skyddsjord spelar ingen roll.

Manteln ska alltså skyddsjordas via biledaren. Hur biledaren ansluts till skyddsjordsledaren råder det olika åsikter om. Jag skulle skyddsjorda manteln i varje kopplingspunkt i matande ände, dvs anslut biledaren till skyddsjord i matande ände och klipp bort biledaren i bortre änden. Ny kabel som skarvas på i denna punkt får sin biledare ansluten till skyddsjordsledaren, osv. Men det är inte fel att skyddsjorda biledaren i bägge ändar heller - jag kanske kommer att ändra åsikt men jag tror inte det ;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej,
I vårt stall kör vi EKLK som då har skärm och jord. Skärmen mha, de yttre trådarna som ligger mot skärmen är jordade, dvs skärmen blir då jordad.
Även om du har armaturer utan jord bör du kunna jorda manteln i lämplig dosa och sedan vidarekoppla jorden genom armaturen? Då blir manteln jordad.
Sedan ska armaturerna också vara godkända för lantbruks/Stall, ett D i en triangel ska de vara märkta med.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Boan skrev:
Inte i dessa armaturerna, sitter en snabb-plint i varje ände bakom en genomföring, bara N/L, max 300w för de 7 armaturerna, så inget annat, men hade ju varit enklare köra med EXQ eller återanvända den gamla EKKn.. Elektrikern har inget emot att återanvända, vi drog om en gammal EKKJ 10mm2 för matningen , det var inga problem.
Detta låter mycket märkligt. Jag har inte kollat standarden men vill hävda att en en dubbelisolerad armatur ska ha anslutning för skyddsjord, den ska stöda vidarekoppling av skyddsjord. Kanske är denna armatur inte alls avsedd för denna miljö, eller inte håller den standard/kvalite vi är vana vid här? I vilket fall borde det väl gå att dra en skyddsledaren genom armaturen till dess andra ände?
 
B
i detta fallet är armaturerna stängda, finns ingen möjlighet att lägga en kabel parallellt.

köpte ju ett gäng på Jula när de hade halva priset på Backaplan... ;)

men sen är det ju mer som ett stort förråd, och i taket, så gnagare kommer ju inte åt det, inte om man ser i föreskrifterna i dokumentet här ovan. det är det som är lite oklart, om det är i taket, måste det då var mantel?

Men att sätta en mantelkabel på en armatur utan att kunna koppla in den måste ju ändå vara HELT fel? ett sak är ju att jord får kopplas för det inte finns 2 ledad kabel rent praktiskt, men i detta fallet är det ju bara till andra armaturer och det kommer ju inte kopplas in något annat där emellan.

Men sen är ju jag kanske för petig, om det nu sitter EKK där idag..
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta låter mycket märkligt. Jag har inte kollat standarden men vill hävda att en en dubbelisolerad armatur ska ha anslutning för skyddsjord, den ska stöda vidarekoppling av skyddsjord. Kanske är denna armatur inte alls avsedd för denna miljö, eller inte håller den standard/kvalite vi är vana vid här? I vilket fall borde det väl gå att dra en skyddsledaren genom armaturen till dess andra ände?
den är ju helt i plast, finns inget att jorda, och en är IP65 sköljsäker och D-klassad.
 
Jag har aldrig sett möss springa upp och ned under tak så den biten är ju enkel. Men kabeln löper kanske inte helt o håller i tak?

Ang dina billiga armaturer, vad kan man säga... Efter en väldigt hastig titt finner jag tyvärr inga specifika krav i elinstallatonsregler eller standarder för att en dubbelisolerad armatur måste stöda vidarekoppling av en skyddsledare, men det finns ett allmänt krav att en skyddsledare ska finnas framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt. Detta oberoende av om kabeln i sig behöver en skyddsjordad mantel.

Du får därmed bita i det sura äpplet och sätta kopplingsdosor som kabeln skarvas i.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
B Boan skrev:
den är ju helt i plast, finns inget att jorda, och en är IP65 sköljsäker och D-klassad.
Även om armaturen inte själv behöver skyddsjord så kan den stöda vidarekoppling av denna. Tyvärr hittar jag dock inget krav på det. Hur som helst sitter du med armaturer som inte stöder det...
 
B
aha, men det gäller då det är mantel, men om vi nu säger att omantlad kabel ok, det är en förrådsdel i tak, och flera armaturer i rad i taket, med icke-mantlad kabel går då till dessa, då ska det gå använda kabel utan jord?
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även om armaturen inte själv behöver skyddsjord så kan den stöda vidarekoppling av denna. Tyvärr hittar jag dock inget krav på det. Hur som helst sitter du med armaturer som inte stöder det...
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/

Denna gäller det.

Men om vi då bortser från möss, och denna stödjer inte jord, och vidarekoppling görs endast till annan armatur som också saknar jord. måste det till två-ledad kabel eller går det att ta en 3G och bara låta jord vara i båda ändar? det är ju meter mellan dem, så vem som hellst i framtiden kommer ju aldrig kunna koppla in jord i " sista" armaturen, då det inte finns jord där..
 
B Boan skrev:
Hej

Har läst på lite, vi har en gård, med ekonomibyggnader som inte har djur i sig, och inga djur på gården alls, inget spannmål eller så, MEN, det står att det är krav på kabel med mantel, tex EQLQ om risk för gnagare finns, men samtidigt är det i riktlinjerna beskrivet vad som gäller om kabel EJ har mantel...

det som sitter är idag är EKK som sattes upp 1983...

Det må väl vara hänt att det är bättre att då köra på EQLQ för att vara säker, MEN, har skaffat armaturer utan jord.. som har genomgång, dvs det GÅR bara koppla vidare med N o L, upp till 7 armaturer i rad, körs det då mantelkabel så kommer den ju inte ha jord-koppling?

Men sen är det också oklart om det är mantelkrav på kabel i tak...

(kommentarer om elektriker osv är överflödiga, jag vill VETA hur det ska resoneras, och vi köper in vårt material själva)
Du ska nog inte hänga upp dig på just gnagare för kabelvalen i det du läser där. Att de anger kabel typ EQLQ osv är främst för lite bättre mekaniskt skydd och att ev skador lättare upptäcks ihop med JFB givetvis bättre även sett till gnagare också. Och som Bo skriver faller ju den delen med gnagare pga placeringen i tak normalt sett

I ditt fall med de mer udda armaturerna är det snarare en nackdel att hålla fast vid kabeltyper med metallmantel när du inte kommer åt att få manteln ansluten i serien ändå. Om man vill vara praktisk och vinna lite poäng i mekaniskt skydd som ju kan vara vettig även i tak mellan armaturerna utan möss och underlätta installationen kan det passa med kabeln i rör mellan armaturerna. Inte mycket att invända mot återvunnen EKK i de styckena då. Man får trots allt inte fastna i formalia helt utan lyfta blicken lite ibland och se att man kan nå fram bra (bättre) genom avvägda försvarbara mått och steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.