Hej, jag har tänkt sätta upp lite belysning och några vägguttag på fasaden här hemma. Jag behöver tips på hur jag gör det snyggt.

Då jag inte vill klamra för mycket på fasaden så är min tanke att gräva ner slang och kabel och sedan gå upp på fasaden med kabelskydd för att sedan gå vidare till nästa uttag i samma kanal och göra samma sak vid nästa uttag. Är detta en dum idé? Och ifall det inte är det och jag tänkt sätta uttagen på ungjefär 1.20m, hur långt upp behöver jag gå med kabelskyddet som kommer från marken?

Tack på förhand.
 
E
Det enda du behöver göra är att skydda kabeln mot mekanisk åverkan. Resten är en fråga om estetik.
 
Vad har du för fasad då?
Vill du göra det snyggt kan du lägga kabeln bakom en lockbräda, om du har en sådan fasad.

Uttag skulle jag sätta lite högre, 150 - 170 cm.
Kabelskydd ska gå upp 150 cm, eller upp till uttaget.

Vidarekoppla kan du göra som du tänkt. Men tänk på att den total kabellängden kan bli lång? Du behöver göra en ledningsdimensionering.

Jag förutsätter att det blir en ny grupp från elcentralen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad har du för fasad då?
Vill du göra det snyggt kan du lägga kabeln bakom en lockbräda, om du har en sådan fasad.

Uttag skulle jag sätta lite högre, 150 - 170 cm.
Kabelskydd ska gå upp 150 cm, eller upp till uttaget.

Vidarekoppla kan du göra som du tänkt. Men tänk på att den total kabellängden kan bli lång? Du behöver göra en ledningsdimensionering.

Jag förutsätter att det blir en ny grupp från elcentralen?
Hej, ja det är ny matning ifrån central.

Varför tycker du uttagen bör sitta på 150-170 och varför behöver kabelskyddet vara minst 150cm eller upp till uttaget? Ska det inte bara vara skydd mot mekanisk åverkan? Och det är fasad med lockbräda då kan jag väll tycka att det är tillräckligt skydd eller? Mvh
 
Jo, under lockbrädan, om du väljer denna metod, behövs ju inget kabelskydd....men någon kanske kommer nämna spikskydd.
Höjden 150 cm på kabelskydd anges i reglerna.
Jag tycker 150-170 cm är en lämpligare höjd utomhus mest av praktiska skäl, men du är fri att välja själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.