Hej!

Vi har jordvärme IVT495 idag, 15 år gammal installation. Begränsat nöjd faktiskt.

Om man planerar lite framåt vore det kanske läge att byta. Och då funderar vi på att installera bergvärme. Ett par frågor:

1) Om nuvarande panna går sönder akut, går det att "då" bestämma sig för bergvärme och snabbt installera en sådan panna, låta den köra på el under tiden man beställer och borrar hål mm? Om det inte går, antar jag att vi får planera in ett byte....

2) Finns det möjilgen chans att ha någon nytta av att jordslangarna faktiskt finns, kan man ex låta "dra in" bergvärmeslangen den vägen in i huset utan att behöva gräva upp och dra in igen? Typ som man gör med elsladdar....kanske naivt? Därefter förstås gräva ett hål i trädgården på djupet....

3) Någon som räknat på investering i bergvärme kontra investering i solpaneler?

:D
 
Har man bestämt att man ska borra kan man ju göra det nu om man vill så är det gjort när man bestämmer för att byta vp eller den går sönder. Då är det ju bara ingrävning å pumpbyte kvar. Lite snabbare process om olyckan är framme
 
  • Gilla
DDD
  • Laddar…
Om den nuvarande pumpen går att använda på el tillfälligt om/när den går sönder beror på VAD det är som går sönder i den. Men är det något i själva kompressordelen för bergvärmen så går det antagligen bra att använda den som elpanna ett tag tills man kan lösa bytet. (Haveri i kompressordelen är nog en av de vanligare orsakerna till att man byter ut en värmepump pga förslitning och reparationskostnad)

Är det däremot elektronikstyrningen, varmvattenberedaren och de tillhörande sakerna till det (ev växelventil osv) eller de delar som sköter distributionen av värmen till huset så blir det däremot snabbt mer akut att lösa ett byte.

Har du redan borrhålet klart och slangarna fyllda och grävst och indraget till huset så går det antagligen snabbare/enklare eftersom en vanlig rörmokare då kan installera själva pumpen och ingen borrfirma behöver vara inblandad. Däremot är jag osäker på om det finns några nackdelar med att kollektorslangarna ner i borrhålet står fyllda och oanvända under kanske flera år. Men jag kan inte komma på vad det ska finnas för nackdelar med det i så fall. Avlagringar och igenslamning på något sätt?

Man kan antagligen använda jordvärmeslangarna som komplement för att borrhålets slangar. Där man kan koppla ihop de på lämpligt sätt för att därigenom inte behöva borra lika djupt. Men samtidigt är frågan hur mycket det i slutändan sparar. När borraren väl står där och borrar så kostar inte några extra meter borrdjup så mycket i slutändan så länge borraren har utrustning som klarar av det. Finns en praktisk/ekonomisk gräns för hur djupt man brukar borra innan man istället väljer att borra flera hål. (Beror på borrarens kompressor, hur djupt ner berget finns =hur mycket foderrrör som behövs, vattentillströmmning osv)
 
1) ja det går...
2) ?
3) bergvärme är sällan lönsamt i dagens läge då energibehovet sällan är tillräckligt stort och besparingen stor nog!
Solceller är fortfarande utan batterilagring en ploj då utrustningen kan gå sönder och ingen vet vad som då sker med försäkringar etc...
Bägge BVP och solceller är dock bättre än bankränta på 20 år
 
  • Gilla
Johan Lindell
  • Laddar…
Varför inte se installation av en annan värmepump och ändring av jordvärme till bergvärme som två olika installationsmoment? När jag installerade BVP i min villa, så kunde inte energibrunnen fixas på en gång, så den fick gå 2 månader på elpatron. Det var nog dyrt, men inte dyrare än den oljepannan som fanns innan.

Att borra en brunn är dyr och processen tar sin tid. Dessutom måste du veta hur djup det ska borras. Denna ekvationen går ihopp med villen (berg)värmepump du ska köpa. Det bör man nog inte göra "preventiv" eller långt i förväg. Dessutom gör du då en investering på kanske 50.000 SEK som inte alls ge några intäkter.

Sedan vet jag inte heller i ditt fall om det är smart att bara köra på tills VP går sönder. Det kan funka mycket bra. Visst känns det som en risk, men det är just genom smart risktagning man sparar de mesta pengar. Är du en kontrollfreak som inte klarar v tanken att VP kan snart gå sönder, så kan du naturligtvis byta yt den innan den går sönder. Naturligtvis är det då enklare att planera. Men du skrivar att du är "begränsat nöjd" med din nuvarande VP. Det verkar finnas en anledning att du vill byta innan den går sönder.

Man kan ju alltid prata med en firma och fråga vad det kommer att kosta och om det är lönsamt att behälla jordslingorna eller om det är bättre att borra en energibrunn.
 
Vad är det du inte är nöjd med?
Vilken typ av hus bor du i, ålder?
 
Excel
Fråga 3.
Det är lite som att jämföra äpplen och päron.

Bergvärme är som oftast lönsamt om man har ett stort värmebehov.

Solel är inte speciellt lönsamt varken miljöeffekter och besparing.
 
C
B byggarätt skrev:
3) bergvärme är sällan lönsamt i dagens läge då energibehovet sällan är tillräckligt stort och besparingen stor nog!
Hänger ju helt och hållet på energibehovet. I den "större" änden av skalan ser jag inte vad som skulle konkurrera med bergvärme i "lönsamhet".
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hänger ju helt och hållet på energibehovet. I den "större" änden av skalan ser jag inte vad som skulle konkurrera med bergvärme i "lönsamhet".
Precis vad jag försökte säga!
Bergvärme lönar sig vid 20 000kwh uppåt
Det finns ju LVP
 
kimf
Flyttad in i hus med trasig panna för några år sedan. Satte en BV-panna direkt som jag körde på patronen några månader tills borran var klar och allt inkopplat. Fungerade fint.

satte en 17kW solpanelinstallation vid årskiftet också, förbrukar ca 12kWh per år inkl laddning av elbil. Räknar med drygt 9% avkastning per år i 25 år (garantitiden). Det är bättre än börsen.
Men är inte att jämföra med bergvärme.
Bergvärme är en kostnadsbesparing endast, inget man kan ”tjänar pengar på”.
En solpanel kan generera intäkter oberoende av din förbrukning.
 
  • Gilla
DDD och 1 till
  • Laddar…
Jag står och planerar att gräva ner en del jordvärme framöver och funderar över vad det är som gör att du inte är nöjd med den lösningen?

Vad ska jag se upp med för att inte hamna i samma sits som dig?

Tacksam för återkoppling
 
Verkningsgraden är ju i stort sett identisk mellan hur kollektorn ligger. Nackdelen är väl att man låser tomten lite
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vart tog TS vägen?
 
Tack alla för feedback! Uppskattas!

känns som modellen är att invänta haveriet och sedan raskt installera BV pannan, köra på elpatronen och samtidigt få borrhålet ordnat.

och möjligen även installera solpaneler?!

Vår nuvarande jordvärme är säkert ok, men känns inte som den sänker förbrukningen nämnvärt. Och IVT 495 pannan har krånglat genom åren, bytt massor av delar....inkl kompressor...
 
Kolla vad ni har för invärde på brinevätskan?

Har ni bra värden finns det väll ingen anledning att byta till ett bergvärmehål för 50 000kr?
 
  • Gilla
DDD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.