Hallå!

Håller på o sätter upp nya hängrännor, inköpta på Lindab. Köpte rännskarvar med snäppfäste för att slippa kitta. En enkel fråga bara, när man har såna här rännskarvar skall de två rännorna bara skjutas ihop mot varandra, eller skall de fortfarande ligga med överlappning???

Hoppas ni förstår frågan. Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
Går väl inte ens att lägga rännorna omlott utan att deformera dem ordentligt?
 
Jo då det går med vilja, våld och vasselin... ;)

Men då tolkar jag det som att de skall läggas kant i kant alltså??
 
Japp, kant i kant ska de va!
 
P
Inte riktigt. Någon mm springa behövs för att gummilisten ska passa in.
 
Skönt då har jag gjort rätt...

Följdfråga: Råkade repa ena stupröret lite när jag satte in det i rörsvepet. Inte mycket men tillräckligt för att jag skall se det och det känns ju jäkligt synd på nya rännorna. Kan man lägga i med lite hammarlack eller är det så illa att det blir till att köpa nytt rör om man ska fixa till det?

Jag tror ju inte att det gör någon skillnad i hur länge det håller, men ni vet hur det är när man byggt något som inte blev perfekt så kan man gå o störa sig lite på det ett helt år sedan.

Jaja jag vet att jag är jävligt petig, men så funkar jag. ;)
 
BTW Tack för hjälpen gubbar o gummor!!!!
 
Frågan är om det lönar sig att försöka måla då det inte riktigt finns färger som är tillräckligt nära i glans och kulör för att det ska bli bättre än små repor. Jag brukar fylla i små repor på stuprör med svart spritpenna, blir snyggare än att försöka måla med touch up-färg.

Det idiotiska är att tillverkarna (SSAB i detta fall) använder sig av samma primerfärg till alla kulörer. Har för mig att Lindabs rör har röd primer under Nova-lacken.

Förövrigt så går det utmärkt att "fasa" ihop rännor, något plåtslagare oftast gör istället för att använda rännskarv.
 
jag tycker det är lite onödigt att betala för skarvar på hängrännor när det är så j-vla simpelt att skarva dem utan.

1 öppna omslaget i bakkanten på den ena rännan
2 lägg rännan på marken, möt upp med den biten som du vill skarva på med den skall ligga upp och ner trä i vulsten i varan "runda i framkant" när över lappet är lagom 50-60 lägg i en fet slick silicon och vrid runt den skarvade så de kommer är samma håll pressa ner rännan i den andre och slut omslaget i bakkanten som en låsning.
det är mycket enklare än vad det låter kom dock ihåg att skarven skall göras olika från fall vänster till höger kontra höger till vänster.
 
egerskog>> Intressant. Tror du att du kan komplettera med en mycket enkel ritning, var inte helt hundra med på hur det skulle gå till...
 
hm tänk så här
en ränna som ett U den andra rännan skall vara upp och ner.
då går det lätt att trä i rännan i den runda framkanten "vulstern".
när man överlappat lagom vrider du rännan som nyss var upp och ner bakåt och låser i bakkant.
det finns plats i vulstern för att skarva. om du tänker dig att en ränna är upp och ner så låser det ihop fint när man vrider runt den så de kommer åt samma håll.
 
  • ränna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ahhhhhhhh, o där trillade poletten ner!

Tackar!!!
 
En gammal tråd men..
Ska ge mig på att skarva lite hängrännor idag, vad ska jag köpa för tätningsmassa/silikon? Jag tänker även använda samma massa för att täta mellan fönsterfoder och fönsterbleck (en vit fog). Jag är med på att det skall vara för utomhusbruk, men i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.