Hej!
Jag är totalt okunnig när det kommer till byggande. Ska nig buda på ett radhus som har två valv på två väggar. Dessa vill jag öppna upp så de är en öppning som är helt vanlig rektangulär.
Kan man göra detta själv? Hur isåfall? Finns massor av tips om hur man bygger det men inte så mycket om hur man tar bort dom ;)
Finns bild med hur de ser ut
 
  • Inredningsbild av ett radhus med ett valvövergång mellan två rum, tapetserade vita väggar med ljus trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jeanette.jansson Jeanette.jansson skrev:
Hej!
Jag är totalt okunnig när det kommer till byggande. Ska nig buda på ett radhus som har två valv på två väggar. Dessa vill jag öppna upp så de är en öppning som är helt vanlig rektangulär.
Kan man göra detta själv? Hur isåfall? Finns massor av tips om hur man bygger det men inte så mycket om hur man tar bort dom ;)
Finns bild med hur de ser ut
Jag brukar ta en kofot och slå igenom vid bågens ”hålrum”, sen fortsätta med att demontera själva bågen som antagligen sitter fast i träreglar som ramar in öppningen. Var försiktig så du inte skadar skivan utanför där du vill ha öppningen bara.
 
Tusen tack för ditt svar! När du skriver skivan, menar du då själva ”ramen” för där jag behöver sätta list sen?
 
Jeanette.jansson Jeanette.jansson skrev:
Tusen tack för ditt svar! När du skriver skivan, menar du då själva ”ramen” för där jag behöver sätta list sen?
Det sitter antagligen en rektangel med träreglar som själva listen för bågen sitter på.

Skivan jag pratar om är den som tapeten sitter på, kan vara gips, mdf, masonit... den kan du vara tvungen att såga ur i linje med reglarna med en fogsvans eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.