Håller på och inreder en övervåning där tanken är att det skall bli golvvärme (mellanbjälklag av trä). Ett inägg i ett annan tråd fick mig att fundera på hur man skall förlägga GV-rören.

Den tänkta konstruktionen är 21x120 glespanel, golvspån, 14 mm parkett. I badrum dubbel golvgips över golvspånet för att få upp böjstyvheten (CC 60 på bjälkar, går inte att stoppa in extra bjälkar pga avlopp och ventilationsrör)

Enligt Wirsbos information så skall GV-rören läggas i glespanel på bjälkarna och sedan golvspån.

I tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1072862321;start=1#1 så är golvspån lagt först och sedan glespanel för att avsluta med golvgips.

Den senare konstruktionen borde vara "snabbare" på att leverera värme då man slipper värma upp 22 mm golvspån. Nackdelen skall väl vara att den bygger 13 mm extra.

Frågan är om man kan "strunta" i golvspånet och lägga golvgips direkt på glespanelen? Det borde bli tillräckligt styvt.

Kommentarer/synpunkter/erfarenheter?
 
Jag kan ju berätta hur vi har gjort.

Vi har kört 22x95 råspont på cc60 bjälkarna förlagda tre och tre med entums mellanrum för plåten. Ovanpå det golvgips. Ovanpå det övergolvet. Det funkar fint.

I våtrum har vi cc30 och dubbelt golvgips plus "spackelkaka

Kan du inte ha cc30 måste du styva upp så gott det går.
Kan du inte kottla så får du klämma i golvspån där.

Fundera på 22x95 råsponten du också så blir det enklare, iaf om du kör med 20mm rör.

 
Lite sent att ändra sig då glespanelen redan är inhandlad :(.

120 panel kräver lite mer mätande då det blir en extra "springa som inte används, lägger: 120 panel-30 mm springa - 120 panel osv, ger cc 150 mellan brädorna, varav hälften bara kommer att användas.

Har man inte jobb så skaffar man sig...

Får se hur jag gör med spån/gips, det låg spån på golvet som nu är upprivet. Alternativ 1 är att återanvända detta och alternativ 2 är att skicka det och köpa gips istället (ca 60 m3).

Hmm, blir en avvägning mellan snåltarmen, snabbare värmereglering och 1 cm mer i takhöjd...

Bjällaget i badrummet består av 4 fack (cc60) i två av dessa (i mitten) kommer man åt att kottla i, om det är tillräckligt med 45x45 som kottlingar så kan man nog komma åt även i de andra facken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.