Hej,
Jag har gjort en omfattande renovering på huset som även putsades om och mitt i all stress så har jag inte riktigt kontrollerat plåtarbetet innan betalningen gjordes. Jag konstaterade efteråt att lite vatten hade kommit in på golvet och insåg sedan att inga fönster hade fått korrekt utfört plåtarbete. Fönsterbleck med putskant saknas på samtliga fönster, se bild. Finns det något som man kan göra i efterhand förutom att lägga silikon som firman som utförde arbetet nu föreslår. Jag tycker att silikon inte känns som en rätt lösning och det är bara en tidsfråga innan problemen dyker upp igen. Vilken lämplig åtgärd kan jag kräva att de gör så att det blir en bra och permanent lösning. Kan man putsa på en ny putssmyg på ytputsen så att det går över plåten på något sätt eller kommer det bara att spricka till slut?
 
  • Fönsterbleck utan putskant vid husfasad som visar en öppning där vatten kan tränga in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Hej.
Det var bland dom sämsta plåtanslutningar mot puts jag sett.
Det borde gå att böja in plåten lite närmare fasaden och putsa ut det utan problem, blir nog inga sprickor heller.
Men det behövs ju minst rullställning och ganska stor risk att hela fasaden måste färgas om.
Såvida det inte är plastfärg, vilket jag inte hoppas.
Kontentan är att det blir väldigt dyrt att göra något annan än silikon.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Håller med dig att det är inget vidare utfört men håller inte med dig om hur man ska fixa det. Det ska gå att fräsa in sig i putsen lite/gräva in sig lite grann och ha ny plåt med putskant. Håller på att diskutera med byggfirman som ansvarar för arbetet som är utfört.
 
S
Vem ansvarade för projektledningen? Plåtslagaren borde varit där innan putsningen av smygarna.
 
N
S srki skrev:
Håller med dig att det är inget vidare utfört men håller inte med dig om hur man ska fixa det. Det ska gå att fräsa in sig i putsen lite/gräva in sig lite grann och ha ny plåt med putskant. Håller på att diskutera med byggfirman som ansvarar för arbetet som är utfört.
Vet inte riktigt vad du inte håller med om.
Man kan byta ut blecken och hugga in dom i putsen om man vill, och sen putsa.
Eller putsa en fönsterram runt fönstret med samma bredd som plåten.
Är fasaden inte kritvit så återstår problem med färgningen.
Vad är det för färg och kulör?
Men det är väl firman som bör komma med lösningar.
 
Byggfirman/entreprenören som ansvarade för hela renoveringen. Putsningen var bara en liten del av hela projektet. Jag är medveten om att de är ansvariga men vet inte hur jag ska gå tillväga så att de åtgärdar det här på ett bra sätt. Vill inte att de ska bara lägga silikon. Har kontaktat de men de verkar inte vara villiga att åtgärda det här på ett bra sätt.
 
N neo11 skrev:
Vet inte riktigt vad du inte håller med om.
Man kan byta ut blecken och hugga in dom i putsen om man vill, och sen putsa.
Eller putsa en fönsterram runt fönstret med samma bredd som plåten.
Är fasaden inte kritvit så återstår problem med färgningen.
Vad är det för färg och kulör?
Men det är väl firman som bör komma med lösningar.
varför ska du putsa om när du har lagt in ny plåt med putskant? Har du fräst in försiktigt och tillräckligt för en ny plåt med putskant så ska det inte behövas. Det ska räcka med lite byggfog för att få ett fint finish.
Deras lösning är att lägga massvis med silikon verkar det som. Känner inte att det är rätt sätt, därav min inlägg här.
 
N
S srki skrev:
varför ska du putsa om när du har lagt in ny plåt med putskant? Har du fräst in försiktigt och tillräckligt för en ny plåt med putskant så ska det inte behövas. Det ska räcka med lite byggfog för att få ett fint finish.
Deras lösning är att lägga massvis med silikon verkar det som. Känner inte att det är rätt sätt, därav min inlägg här.
Jag ska inte göra någonting, ger råd till dig.
Putsen ska ju stå på 1 cm dubbelvikt plåt, putsgavel.
Och plåten brukar ju vara fäst ovanför putsen som man sen putsar in.
Går ju förstås göra på olika sätt, men mitt är det bättre.
Förstår inte vad du menar med det du skriver.
Ska dom byta hela plåten eller bara sätta dit en putsgavel och få ihop den med den befintliga plåten?
Det går liksom inte bara att fräsa lite försiktigt och trolla in en plåt lite lätt, tror det behöver putsas lite ivarjefall.
 
  • Gilla
Joachim Johansson
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jag ska inte göra någonting, ger råd till dig.
Putsen ska ju stå på 1 cm dubbelvikt plåt, putsgavel.
Och plåten brukar ju vara fäst ovanför putsen som man sen putsar in.
Går ju förstås göra på olika sätt, men mitt är det bättre.
Förstår inte vad du menar med det du skriver.
Ska dom byta hela plåten eller bara sätta dit en putsgavel och få ihop den med den befintliga plåten?
Det går liksom inte bara att fräsa lite försiktigt och trolla in en plåt lite lätt, tror det behöver putsas lite ivarjefall.
Har gått vidare med en anmälan till ARN. Tror till slut inte det får företaget i fråga att göra något åt detta då ARNs beslut är endast en rekommendation. Då det handlar om många fönster så är det en stor kostnad att fixa det ordentligt. I det fall de inte väljer att fullfölja ARNs rekommendation som jag hoppas kommer vara att byta ut plåten, hur stor chans har man egentligen att driva detta vidare? Kan en oberoende besiktningsman verkligen tycka att silikon löser problemet eller är mitt fall tydlig att företaget i fråga har gjort fel och måste åtgärda detta genom att byta ut plåten?
 
N
Hej.
Ingen annan svarar ju.
Är det kalkfärg på fasaden eller någon plastfärg?
Har frågat tidigare utan svar.
Du får nog leva med silikon runt bläcken, kan nog funka hyfsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.