Hej alla på forumet.
Jag har tänkt att bygga ett litet uterum på ca 12,5 m2 på en befintlig balkong som ingår i byggarean på mitt hus som byggdes 2016. Uterummet kommer att anslutas till en gavel på huset.

  • Enligt Boverket samt Värmdö kommun så får man utan att ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan enligt Attefallsreglerna bygga 15 m2 skärmtak över en befintlig uteplats.

  • Om man glasar in skärmtaket så måste en bygganmälan göras samt startbesked inväntas?

Min fråga #1 till forumet är: -Sålänge jag inte har hängt in samtliga skjutdörrar så är det faktiskt bara ett skärmtak så varför måste jag invänta startbesked?

Min fråga #2 är: Om jag monterar samtliga skjutdörrar och håller dem öppna(alla 3 sidor) så är det fortfarande ett bara ett skärmtak ?

Jag har frågat kommunen men får inga vettiga svar annat en att : "skicka in en bygganmälan så får vi se".
Dilemmat är att jag gärna vill beställa alla byggdetaljer så fort som möjligt (utan att behöva vänta på kommunens 4 veckors hantering av ärendet).

Eller är det överhuvudtaget nödvändigt att jag måste göra en bygganmälan?


Tack på förhand för svar från någon som har erfarenhet inom området.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
T Tokterror skrev:
Hej alla på forumet.
Jag har tänkt att bygga ett litet uterum på ca 12,5 m2 på en befintlig balkong som ingår i byggarean på mitt hus som byggdes 2016. Uterummet kommer att anslutas till en gavel på huset.

  • Enligt Boverket samt Värmdö kommun så får man utan att ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan enligt Attefallsreglerna bygga 15 m2 skärmtak över en befintlig uteplats.

  • Om man glasar in skärmtaket så måste en bygganmälan göras samt startbesked inväntas?

Min fråga #1 till forumet är: -Sålänge jag inte har hängt in samtliga skjutdörrar så är det faktiskt bara ett skärmtak så varför måste jag invänta startbesked?

Min fråga #2 är: Om jag monterar samtliga skjutdörrar och håller dem öppna(alla 3 sidor) så är det fortfarande ett bara ett skärmtak ?

Jag har frågat kommunen men får inga vettiga svar annat en att : "skicka in en bygganmälan så får vi se".
Dilemmat är att jag gärna vill beställa alla byggdetaljer så fort som möjligt (utan att behöva vänta på kommunens 4 veckors hantering av ärendet).

Eller är det överhuvudtaget nödvändigt att jag måste göra en bygganmälan?


Tack på förhand för svar från någon som har erfarenhet inom området.
Jag är också Värmdöbo och har byggt "ett enkelt skärmtak" med 16 mm kanalplast (=lättare att hålla rent än korrugerad plast) på 15 kvm framför ingången, utan bygglov. Men när jag vill glasa in den så behöver jag söka bygglov (inte bygganmälan), har kommunen skrivit när jag har frågat. Man behöver invänta startbesked och det kan överklagas, när det kungörs, fast det inte är så troligt i detta fall. Annars riskerar man att få riva, om byggkontoret godkänner överklagandet.
Jag planerar att göra en halv inglasning, dvs skjutbara luckor upptill och dekorspjälor nertill+dubbeldörr. Jag inbillar mig att jag får spika dit dekorspjälor utan bygglov eller bygganmälan, de är bara ca 90 cm höga, det har man ofta runt en uteplats.
Mina grannar glasar in sina uteplatser överallt och jag tror inte att så många av dem har sökt bygglov eller gjort bygganmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.