Hej!

Jag vill börja med att säga att mina kunskaper om den här typen av motorer är ganska begränsade så det här kan vara ett enkelt fel.

Jag har en Stiga villa 12 som jag parkerade förra veckan efter avslutad klippning, inga problem då.

Nu när jag skulle starta den går motorn inte runt. Den går smärtfritt fram till ett ställe där jag måste ta i med handen (ganska hårt) på fläkten för att få runt. Då går det fint ett tag men sen kommer vi vill samma ställe igen.

Jag har läst en del här på forumet och läst om tändstift och ventiler.

Min tanke är att;

1. börja med att lossa tändstiftet och se om den går runt då. Om den gör det - vad blir mitt nästa steg?

2. skruva isär och kolla efter sot i toppen - ta bort det

3. om inget av detta fungerar - vad gör jag?

Jag har läst om att det kan vara dåligt batteri och dåliga kontakter men eftersom motsåndet man får är riktigt rejält så tror jag inte att startmotorn drar runt det ens med den bästa av strömkällor.

Jag läste också om en kompressionsventil (liknande som finns på motorsågar) - vet någon om det finns en sån på den här motorn?

Någon som vet bra ställen för guider, sprängskisser och så vidare?

Alla tips, erfarenheter och idéer mottages varmt!

Martin
 
A
Förmodligen dåligt batteri,prova dra runt motorn utan stift,ska gå lätt om det är ok,annars är det normalt att det går tungt när motorn är i kompressionstakten.
 
Handyman 1 skrev:
Förmodligen dåligt batteri,prova dra runt motorn utan stift,ska gå lätt om det är ok,annars är det normalt att det går tungt när motorn är i kompressionstakten.

Grymt! Tack! Men vad tror du om sot-idéen om det inte blir lättare?
 
Tack för hjälpen!
Gjorde som du sa, tog ur stiftet, och då snurrade den hur fint som helst.

sen gick jag en väldigt välbehövd vända i elsystemet som var riktigt grisigt och nu går den som om den var nästan ny igen!

tack ännu en gång för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.