Vi tänkte slipa och lacka om vårat parkettkolv i vardagsrummet.
Huset är från -57 och på vissa ställen där man vistats mycket finns det ingen lack kvar (ser så ut i varje fall).
Skulle vilja fixa till golvet men min sambo är lite orolig angående lukten om man ska lacka det. Vi har ett litet barn på 7mån samt ett husdjur som är väldigt känsligt för stark lukt.
Finns det lack som inte luktar så mycket eller finns det något annat sätt att fräsha upp golvet.
Vi vill inte flytta ur huset bara för att fixa golvet, då bryter jag upp det och lägger laminat istället.

/Rickard
 
De nya lackerna luktar inte alls som 'förr i tiden' men de lär inte vara vidare nyttiga heller :-/. Jag lackade med vattenbaserad lack och kände inget egentligen - däremot dunstade jycken till (min) säng i sovrummet ... ;). Tänk på att de vattenbaserade lackerna inte håller lika bra som de gamla illaluktande. Lacka många gånger! Jag lackade matsalen 4 ggr på en dag - det torkar fort. Håll dörren till vardagsrummet stängd den första veckan, ventilera maximalt och kör köksfläkten dagtid. Det bästa är naturligtvis att låta sambon & den lilla/lille få en frihelg utanför hemmet ;).
 
rickricaro skrev:
Vi vill inte flytta ur huset bara för att fixa golvet, då bryter jag upp det och lägger laminat istället.
Inte har du väl tänkt att bryta upp den gamla parketten!?! Det är ju bara att lägga laminaten ovanpå den!!
Ett annat "luktfritt" alternativ är ju att olja den slipade parketten.
 
Jag skulle hellre lacka med de nya lackerna än olja om lukt skall undvikas. I oljan finns oljebaserade lösningsmedel.
 
Vissa kör ju med 100-procentig linolja så några lösningsmedel existerar inte i de fallen, men visst luktar det ändå. Kör vattenbaserad lack - något annat använder nog inte golvsliparna nuförtiden.
 
Enligt astma och allergiförbundet

"Forskare har funnit att barn som sovit i nymålade rum har ökad risk att utveckla astma (bl a BAMSE-studien). De flesta inomhusfärger är vattenbaserade idag och det tar åtminstone ett antal veckor innan de luktande/flyktiga ämnena avgetts. Forkare avråder därför från att måla om eller inreda med starkt luktande inredning då man väntar barn eller har småbarn. Astma- och Allergiförbundet har ett granskningsråd som granskat och rekommenderar ett antal inomhusfärger 4 veckor efter målning - se vår hemsida under rekommenderade produkter. Ni får själva avgöra hur försiktiga ni vill vara - man för den som vill vara försiktig kan tapetsering med papperstapet och stärkelsebaserat lågemitterande lim vara att föredra framför målning."

Inte riktigt golv men ändå tänkvärt.

http://www.astmaoallergiforbundet.se/rek_prod/
 
Tack för alla svar, låter som om jag kanske får lugna mig ett tag. Man kanske kan passa på fram åt sommaren då man inte behöver vistas i huset så mycket.
Inte har du väl tänkt att bryta upp den gamla parketten!?! Det är ju bara att lägga laminaten ovanpå den!!
Anledning till att jag ville ta bort parketten var att minimera den nivå skillnad som idag finns till intill liggade rum.
 
Lackade med en tvåkomponents parkettlack för ett tag sedan, var egentligen avsedd för publika utrymmen med hårt slitage, men den luktade i princip ingenting överhuvudtaget, betydligt mindre än tex vattenbaserad plastfärg etc. Dock var den inte helt gratis, runt 7-800 för 5 liter vill jag minnas. Men det blir slitstarkt till tusen !!
 
Lackade häromdagen med "Parkett o Co"s vattenbaserade lack.
Man kunde förnimma svag lukt dagen efter sen var det borta. Torkade fort så man hinner utan problen lägga 3-4 stryk på en dag.
Dvs. max 2 dagar med svag lukt.
 
 :-/ som jag sa - att inte känna lukten betyder inte att den obefintliga lukten är ofarlig  :-X

Det är en bra idé att, pga ventilationsmöjligheten, vänta till sommaren och ännu bättre idé att dra på lackningen till nästa sommar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.