Nu kom jag att tänka på en helt annan sak. Jag hade tänkt ha ett sovrum på vinden, måste man ha en utrymningsväg?
 
Så är det säkert. Jag tror dessutom att det krävs bygglov.
Bäst att ta en kontakt med kommunens bygglovsfunktion före igångsättning.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag har fått offerter på två nya halvmånefönster från RM-snickerier i Vimmerby (27000 kr) och från Odenfönster i Falköping (17000 kr), inkl moms.

Någon som har erfarenhet av Odenfönster?
Låter som Odenfönster vill ha ordern...
Vad ingick i offerterna eftersom det skiljer så?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Låter som Odenfönster vill ha ordern...
Vad ingick i offerterna eftersom det skiljer så?
Jag lägger upp offerterna här.

Min förfrågan var vitmålade öppningsbara halvmånefönster i trä 45x90 cm med isolerglas och utan spröjs.
Offerter på vitmålade trähalvmånefönster med isolerglas, öppningsbara och utan spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en offert för måttbeställda vitmålade trähalvmånefönster med isolerglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Offert för vitmålade trähalvmånefönster utan spröjs med måtten 45x90 cm, inklusive en ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där kom en förklaring till prisskillnaden. Odenfönster en båge med treglas, RM dubbelbåge me två + ett glas. Du kanske inte preciserat dina önskemål i underlaget?
Bara att välja. Ur energisynpunkt tror jag det skiljer marginellt på så små fönster.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Microkatten
Var uppmärksam på hur fönsterna ser ut om du byter till nya. Med isolerglas kan t.ex. glasytan minska drastiskt då bågstyckena behöver vara grövre för att klara av att bära de tunga kassetterna. Jag har nyare fönster med isolerglas där glasytan minskat med hela 30% jämfört med de gamla tvåglas-fönsterna med kopplade bågar. Klumpigare och mindre ljus in, det ser inte bra ut alls.

Jag hade satsat på tvåglas-fönster, antingen kopplade eller med lös innerbåge, även vid byte till nya fönster, för att behålla den gamla stilen.
 
  • Gilla
Galten och 3 till
  • Laddar…
Ja det är svårt med fönster då de varierar i tjocklek karm båge och ger mindre glasyta i en given öppning!
Den bästa lösningen är ju att ha kvar det gamla ytterfönstret och sätta en ny karm + kasett 2 glas?

Em fönstret verkar vara närmare det äldre fönstret

Oden har ett enklare fönster och ett bättre pris!

Inte lätt men välj så stor glasyta som möjligt!
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tipsar som vanligt om RM. 12.000 + moms + ev. spröjs för 2+1 halvrunda öppningsbara.
[länk]
Instämmer! RM fönster håller toppkvalitet. Beställde omålat och jag fick nästan en tår i ögat när jag såg så fint trä som använts i bågarna(y) Nu köpte jag visserligen inte halvmåne utan 2-luft, 1+1 med kittad spröjs både inner- och ytterbåge. Kontakten med företaget var toppen också. Med den kvaliteten tycker jag priserna är vettiga.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tack för era svar!

Jag har varit lite frånvarande från forumet tyvärr.

Var i kontakt med Odenfönster och fick lite referensbilder på andra fönster de gjort. Och jag tyckte det såg väldigt bra ut i ren och gammal stil. Sen hade de också mycket kortare leveranstid än RM-fönster (som kunde leverera vecka 40). Så sammantaget med pris och annat så beställde jag Odenfönstren. Hoppas verkligen att jag gjorde rätt.

Vad gäller bygglov för renoveringen av vinden väntar jag på besked från Malmö kommun. Byggaren tyckte vi bara skulle köra på, men det känns nog bättre om det är godkänt...
 
G Galten skrev:
Tack för era svar!

Jag har varit lite frånvarande från forumet tyvärr.

Var i kontakt med Odenfönster och fick lite referensbilder på andra fönster de gjort. Och jag tyckte det såg väldigt bra ut i ren och gammal stil. Sen hade de också mycket kortare leveranstid än RM-fönster (som kunde leverera vecka 40). Så sammantaget med pris och annat så beställde jag Odenfönstren. Hoppas verkligen att jag gjorde rätt.

Vad gäller bygglov för renoveringen av vinden väntar jag på besked från Malmö kommun. Byggaren tyckte vi bara skulle köra på, men det känns nog bättre om det är godkänt...
Ja vindsrenoveringar till bostadsutrymme kräver att saker gås igenom ordentligt!
Framför allt isolering och brandskydd samt utrymningsvägar och skydd mot rök

Sedan skadar det inte att anlita arkitekt för att inte planera bort någon yta
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Fick snabbt svar från kommunen!

De hade inga som helst krav på utrymningsväg eller andra anmärkningar på själva renoveringen (som jag beskrev i detalj). Däremot krävs bygglov för att sätta in två takfönster, ett fönster hade inte krävt bygglov.

En slamkrypare kan vara att jag faktiskt redan har ett takfönster på husritningen. Det fönstret var helt slut och togs bort när jag bytte tak för några år sen.

Så rent tekniskt sätter jag ju bara in ett fönster. Om det nu är rimligt att tänka så.

(Och självfallet kommer jag se till att det finns utrymningsväg ändå, tex via takfönstret)
 
G Galten skrev:
Fick snabbt svar från kommunen!

De hade inga som helst krav på utrymningsväg eller andra anmärkningar på själva renoveringen (som jag beskrev i detalj). Däremot krävs bygglov för att sätta in två takfönster, ett fönster hade inte krävt bygglov.

En slamkrypare kan vara att jag faktiskt redan har ett takfönster på husritningen. Det fönstret var helt slut och togs bort när jag bytte tak för några år sen.

Så rent tekniskt sätter jag ju bara in ett fönster. Om det nu är rimligt att tänka så.

(Och självfallet kommer jag se till att det finns utrymningsväg ändå, tex via takfönstret)
Ja bra där...
Det finns ju takfönster med olika fantastiska möjligheter
 
Nu driftar jag lite ifrån mitt eget ämne, men det känns som byggaren inte verkar har några större skrupler med tanke på bygglov. Han tyckte jag gott kunde sätta in lite rejälare fönster än de som var bygglovsfria (1 m2). Vad jag förstår så är det 100% mitt ansvar att bygget sker enligt bygglov?

Å andra sidan: i mitt område finns de mest otroliga skapelser till hus. En alpstuga och ett arabiskt tempel med glansig granitfasad och kolonner i entren (bara exempel, finns fler). Från början såg alla hus likadana ut (typ egna-hem). Jag kan inte se att det är någon som bryr sej om bygglov här. Och kommunen verkar inte direkt bry sej heller.
 
G Galten skrev:
Nu driftar jag lite ifrån mitt eget ämne, men det känns som byggaren inte verkar har några större skrupler med tanke på bygglov. Han tyckte jag gott kunde sätta in lite rejälare fönster än de som var bygglovsfria (1 m2). Vad jag förstår så är det 100% mitt ansvar att bygget sker enligt bygglov?

Å andra sidan: i mitt område finns de mest otroliga skapelser till hus. En alpstuga och ett arabiskt tempel med glansig granitfasad och kolonner i entren (bara exempel, finns fler). Från början såg alla hus likadana ut (typ egna-hem). Jag kan inte se att det är någon som bryr sej om bygglov här. Och kommunen verkar inte direkt bry sej heller.
Välkommen till det nya Sverige med öken tält och bara röda stugor med vita knutar kräver bygglov

Märkligt att beröringsskräck av kommunerna gör det möjligt med vad som helst beroende på vem som bygger!
Vem anmäler arabiska tempel?
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Välkommen till det nya Sverige med öken tält och bara röda stugor med vita knutar kräver bygglov

Märkligt att beröringsskräck av kommunerna gör det möjligt med vad som helst beroende på vem som bygger!
Vem anmäler arabiska tempel?
Detta huset ligger precis vid infarten till hela området, så det kan knappast vara så att kommunen inte sett vad som gjorts med huset. Enligt bevarandeplanen för området får vi knappt göra något med fasaderna utan lov...

Iaf, nu skall jag beställa takfönster och velar om det är snyggast med 78x118 cm eller 66x140 cm?
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.