Hej fantastiska forum!

Jag har länge drömt om ett garage, men har haft ett litet hinder framför mig som jag eventuellt tänkte ta tag i.

Hindret för tillfället(har inte kontaktat kommunen) är nämligen denna bergsknalle på ca 13x5 och ska väl ner ca 1m

Jag har fått en del offerter som har lett till att jag blir mer och mer sugen på att göra det själv. Jag förstår att det är ett hästjobb, men är det idiotiskt att göra det själv?

Tanken är att hyra borr och darda. Tidsåtgång har jag svårt att räkna.

Tror ni att det är rimligt att göra detta själv, med lite hjälp av vänner såklart, bifogar bilder.

Såhär ser det ut.
T0qGQOi.jpg

2ZTzW8a.jpg

BC97Yu9.jpg

8UbIszj.jpg
 
Absolut rimligt att göra själv men det tar tid. Jag började göra det själv när jag byggde ifjol men avbröt och lejde bort. Betalade 1000kr per borrhål och det var värt det. Bara att forsa bort lr dela upp bitarna så man kan frakta det är massa jobb och tungt
 
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Absolut rimligt att göra själv men det tar tid. Jag började göra det själv när jag byggde ifjol men avbröt och lejde bort. Betalade 1000kr per borrhål och det var värt det. Bara att forsa bort lr dela upp bitarna så man kan frakta det är massa jobb och tungt
Tanken är att jag borrar och spräcker, sedan får man leja bort bortforslingen, det känns som att det man kan tjäna in på detta är väl manstimmarna för borrning och spräckning tänker jag.
 
Dardan är hyffsat dyr att hyra, 2500:- per dygn har jag fått som pris. Kolla vad kostnaden blir totalt.

Blåmärken, Lütsen-dimma och ont i händerna är inkluderat i priset om du gör jobbet själv.
 
Om det är den där omfattningen kanske denna video kan vara lite informativ.

 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S Samwest skrev:
Tanken är att jag borrar och spräcker, sedan får man leja bort bortforslingen, det känns som att det man kan tjäna in på detta är väl manstimmarna för borrning och spräckning tänker jag.
Manstimmarna för borrningen är inte många tror jag. Att göra hålen går snabbt med rätt grejer och sett till din egen arbetsinsats samt hyra tror jag det blir dyrare än att leja för hela rasket.
Ska du ändå leja någon för att lasta och forsla bort så kostar bara det en bra slant om inte någon behöver stenen i närheten
 
Har du inte bråttom kanske du kan prova att göra som förr i tiden.
Elda!
Tog bort ett några bergknallar som stack upp när jag skulle utvidga gårdsplanen på detta vis.
Handlade väl om två partier på cirka tre gånger två meter som skulle bort ungefär en halvmeter på.
Första brasan med resultat i förgrunden på bilden var väl av ungefär samma storlek som den andra i bakgrunden på bilden.
Inte fel att lägga en plåt över så mer av värmen hamnar i berget.
Brasa på gårdsplan med sprängda bergstycken i förgrunden och nästa eldstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Vill bara uppdatera med att det slutade med att jag anlitade en firma för detta jobb. Nu när borrvagnen varit här i 3 dagar så kan jag inte ens förstå att jag tänkte på att göra detta själv. Ytan räknat på 70kvm och måste ner 1m på några ställen.

Mvh
 
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Vad räknar du med att betala när jobbet är klart? Och behöver man besiktiga några intilliggande hus med den metoden?
 
Stickan56
S Samwest skrev:
Vill bara uppdatera med att det slutade med att jag anlitade en firma för detta jobb. Nu när borrvagnen varit här i 3 dagar så kan jag inte ens förstå att jag tänkte på att göra detta själv. Ytan räknat på 70kvm och måste ner 1m på några ställen.

Mvh
Bra beslut, nu har du dessutom dina vänner kvar.:)

Stickan
 
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
Jag är också intresserad av vad kostnaden blev.
 
Krävs ingen besiktning alls då det är hydraulik spräckning. Men det var många dagar med borrning(låter väldigt högt) Oturligt nog så blev det under de sista semesterdagarna i augusti som var så varmt!
Nu har jag lärt mig en läxa, kanske planera in sånt här när det är lite mer accepterande. Ingen granne har klagat, men jag har fått väldigt dåligt samvete :(

Detta alternativ var inte det billigaste, men vi har inte bra förutsättningar för att spränga och vi har ganska trång framkomlighet till fastigheten. Vi har 2 nybyggda hus med putsad fasad mittemot, utöver dom 2 blir det 3 grannfastigheter(om inte fler) som jag gissar hade behövts besiktning.

Priset blev tyvärr väldigt saftigt, men det kostar att spräcka berg så pass nära fastigheter som jag förstått det. Men eftesom det ska bli en utbyggnad i framtiden så kan man använda sig av ROT avdraget(arbetskostnad)
 
Vad innebär saftigt?
Jag behöver få bort cirka 25 kvm och en meter djupt. Kan du göra en gissning vad det kan kosta?
50 tusen, 100 tusen?
 
S Samwest skrev:
Vill bara uppdatera med att det slutade med att jag anlitade en firma för detta jobb. Nu när borrvagnen varit här i 3 dagar så kan jag inte ens förstå att jag tänkte på att göra detta själv. Ytan räknat på 70kvm och måste ner 1m på några ställen.

Mvh
Minns du namnet på firman?
 
H Hasse C skrev:
Vad innebär saftigt?
Jag behöver få bort cirka 25 kvm och en meter djupt. Kan du göra en gissning vad det kan kosta?
50 tusen, 100 tusen?
Jag skall ta bort ca 48 kubik, 150cm djupt samt 4x8 m (pool), har du fått några offerter ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.