Hej,

Kanske inte helt rätt forum men vet ju att det finns mycket kunskap här. Har googlat runt ett par veckor nu men blir inte riktigt klok, snarare mer förvirrad... :)

I vilket fall, har en lite gård och behöver införskaffa ett arbetsfordon. Lutar åt en mindre hjullastare då en sådan verkar mest mångsidig för mina behov. Om det är fallet kan kanske även det diskuteras men min fråga gäller hur en kalkyl för detta ser ut.

Säg att maskinen kostar 150 000 + moms. Gallrar lite skog i år så det kommer finnas ett överskott att kvitta förluster / investeringar mot (säg 30 000 netto). Har även möjlighet att dra momsen. Förstår att man kan göra avskrivningar över flera år men begriper inte riktigt hur det fungerar eller varför det är bra. Eller tja förutsätter det är bra om man även kommande år kommer ha ett plusresultat från verksamheten och då minskar skatteuttaget? Skogen är ju dock inget som ger årliga intäkter så vet inte om det hjälper mig?

Hoppas min frågeställning var någorlunda begriplig :)
 
A
Avskrivningar på flera år är inget du kan välja själv på större investeringar. Det baseras på objektets pris och förväntad livslängd etc. Förövrigt skulle jag inte tveka att leasa den istället.
 
Ja leasing är kanske ett alternativ, men spontant känns det som ett dyrare alternativ. Men har bara tittat på detta för bilar tidigare och där tycker jag inte det är attraktivt. Men i en verksamhet fungerar det kanske annorlunda då man kan kvitta den kostnaden mot intäkter?
 
Pengarna du får från skogen kommer oftast som en klumpsumma. Då kan du sätta in upp till 60% av totalsumman på något som kallas "Skogskonto" hos din vanliga bank. = Banken öppnar helt enkelt ett helt vanligt bankkonto med särskilda skatteregler kopplade till de, ungefär en liknande sak som ett aktiebolags investeringskonto, eller periodiseringsfond. Då behöver pengarna på skogskonton inte tas upp till beskattning på 10år. När du tar ut hela eller delar av de ska de däremot tas upp till beskattning det året de tas ut. Sedan tar du ut en lämplig summa från skogskontot varje år som motsvarar avskrivningen (=det årets teoretiska kostnad) på hjullastaren + övriga kostnader.

Avskrivningen är alltså en slags teoretisk/bokföringsmässig värdeminskning som kan kopplas till att maskinen blir äldre och slits och därmed minskar i värde över tid. Därför tas avskrivningen upp som det årets "kostnad" vilket alltså då kan kvittas mot en inkomst.

Momsen däremot får du däremot igen direkt i en enda stor klump. I ditt fall troligtvis året efteråt då du redovisar det i din momsdeklaration i samband med den vanliga inkomstdeklarationen.

Är du osäker på sådant här kan det var ide att t ex ta hjälp av de som håller på med jordbruk/skog vilka idag heter Ludvig & Co. (fd LRF konsult).
 
Fråga på skogsforum.se :)

Avskrivningar minskar skatten, lite grovt sagt. Om du nu har några intäkter att kvitta mot, nu eller i framtiden.

Momsen du betalar till säljaren (37.500 kr) får du tillbaka direkt nästa år. Om du skriver av maskinen på fem år, så får du 30.000:- mindre inkomst de närmaste 5 åren att skatta för. Det går att spara underskott så den dagen du får en intäkte från skogen kan du kvitta den mot det sparade underskottet.

Observera: Skatteverket kan höja på ögonbrynen om du köper en maskin som kanske inte behövs i din näringsverksamhet? Har du bara skog, och inga intäkter så är det inte 100 att det funkar. Driver du jordbruk så är det säkert inga problem. Hästgård? Nja, det anser Skatteverket vara hobby så om du har 5 ha skog och en hästgård så kan det hända att lastare räknas till den sistnämnda.
 
Har både skog och jordbruk, i liten skala. Är också en hästgård men det håller vi utanför verksamheten. Även mycket ekonomibyggnader som behöver underhållas. Har förstått att det är lite snårigt med Skatteverket men om dom anser att det inte behövs maskiner för att underhålla även en mindre skogs- och lantbruksenhet är dom välkomna att komma hit och göra det manuellt :)

Har pratat med Ludvig & Co men blev inte mycket klokare. Ska försöka hitta någon som kan det här bättre. Ludvig & Co kör mitt AB men verkar inte helt hemma på det här med skogs- och lantbruk. Handlar väl om att hitta rätt person egentligen vilket jag inte lyckats med på det bolaget.
 
Fråga är om de tror lastaren används i näringsverksamhet mer än att köra hö o gödsel för hästarna.
 
Ja det är kanske en ”risk” men det är faktiskt inte huvudsyftet, men låt vara en viss uppsida givetvis. Har dock bara två hästar så mocka görs medelst rullebör även framgent. Hö och halm köper vi från bonden som kör in det i ladan. Så inte heller där finns något stort behov av lastaren egentligen. Sen vet jag inte hur Skatteverket skulle få någon information om att vi har hästar öht då dessa inte har någon koppling till verksamheten och inga avdrag kopplade till dessa kommer göras.

Är rent generellt en intressant principdiskussion då det mesta i en verksamhet även går att bruka privat. Säg den hantverkare som inte låter verktygen komma till användning även i det privata hemmet och hos vänner och bekanta. Eller bilmekaniker som använder verkstaden kvällstid för sin hobbyprojekt. Förmånsbeskattning någon?

Spelar liksom ingen roll om man har 5 eller 50 hektar skog den måste liktförbannat skötas och det krävs maskiner för det. Om man inte ser en mindre fastighet som en näring där maskiner inte behövs torde man inte heller beskatta några vinster. Eller taxera den som en näringsfastighet för den delen. Märks kanske att jag inte är helt kontant med delar av svensk skattepolitik:) Men allvarligt 57% skatt på ens årsbonus är ju bara inte okej...

Anledningen att jag tittar på just hjullastare är den är mest mångsidig till en rimlig peng. Den kan lyfta, både pallar och virke. Flytta runt bärlager samt gräva med aggregat o.s.v Finns även i en behändig storlekar. Traktor med frontlastare är ju ett alternativ men fan så mycket dyrare.
 
Jo visst vore det bra om man kunde skaffa utgifter för miljoner och dra av dom bara för att man har 5 ha och de skulle kunna användas till att sköta dom: Man *kan* ju använda en husvagn för att ha som rastkoja i skogen, så varför skulle man inte kunna köpa en sån på firman och sen dra till Öland 4 veckor varje sommar med en?

Och så vidare, du är inte den första som försöker och inte den sista. Men till sista är det två saker som man bör tänka på,
a) kommer det upptäckas, och
b) kommer skattenämnden tycka det är rimligt

Som exempel är fyrhjuling något som de inte tycker man behöver om man bara har några ha skog.
 
Glömt denna tråd... Men ja, varför skulle du inte kunna dra kostnader för miljoner om du köper något för din verksamhet och har intäkter att kvitta mot? Min poäng var huvudsakligen att staten här silar mygg och sväljer elefanter.
 
Köpt en lastare också förresten. Enligt revisorn ska det inte vara några problem, den som lever får se :)
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Maner Maner skrev:
Glömt denna tråd... Men ja, varför skulle du inte kunna dra kostnader för miljoner om du köper något för din verksamhet och har intäkter att kvitta mot? Min poäng var huvudsakligen att staten här silar mygg och sväljer elefanter.
Du undrade om den principiella frågan, och svaret är att bara för att du har en verksamhet som genererar intäkter, betyder inte det att du kan köpa och dra av vad du vill. Du måste övertyga Skatteverket att der är en någorlunda vettig kostnad. Exemplet fyrhjuling har varit uppe i några instanser och gett Skatteverket någorlunda rätt (tror det pågår lite mål fortfarande).

Vad är det för mygg och elefanter det handlar om? Staten vill inte bekosta hobby och personliga utgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.