Hej!
Jag håller på att lägga klinker i källare, tvättstuga, ca 5 kvm. Nybörjare!

Klinker 10x10, ljusgrå. Ska foga med grå fog, dvs mörkare än klinkern (av praktiska skäl, vore snyggare med ljus fog...).

Klinkern är grov med en sträv yta och jag är nu lite orolig över hur det ska gå att tvätta efter fogning. Har läst lite olika anvisningar och de skiljer sig åt något.

Tror ni att det kommer gå bra att tvätta bort fogrester på plattorna på vanligt vis med svamp och vatten?
 
Foga ett mindre område åt gången. Då får du tid att "svampa" med vatten utan alt för stor risk att det hinner brinna fast. Direkt efter första svampningen där fogarna formas kan man gå på med svampen en omgång till, fast då lite försiktigare och med rent vatten. Jag tycker att det är lättare att minimera fastbränning av fog på oönskade ställen med denna metod.
 
Tack för tipset, det låter vettigt! Jag tänkte mig att 5kvm är en ganska liten yta men jag kanske ska dela upp det på två omgångar?
 
För att återkoppla kan jag säga att det var mycket jobb att tvätta fogarna till dessa plattor. Mycket fog kvar på plattorna som behövde tvättas bort och jag fick göra det i två omgångar, första som vanligt efter en halvtimme eller så, andra omgången ca 2h senare. Antagligen inte optimalt och kan säkert resultera i färgskiftningar i fogarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.