Har putsat upp några sprickor i ett rum i källarplan där väggarna ska målas med diffussionsöppen färg (vattenburen tror jag det heter).

Är cirka 14-15 grader i rummet såhär års. Nu bör man visst vänta ett antal veckor vad jag förstått, finns det någon lämplig minimitid innan jag kan sätta igång måleriet?
 
Brukar stå på förpackningen!
Generellt brukar man behöva vänta 6-8 veckor men det kan säkert skilja mellan olika fabrikat.
Ofta ska man ju eftervattna i ett par dagar för att undvika att det torkar för snabbt.

Är det bara mindre sprickor kanske du kan få ner det något, men skulle ändå rekommenderar att du väntar...
 
Nu är det lodräta sprickor och några borrhål jag fyllt igen. Svårt att räkna ut hur stor yta det rör sig om men har gått dit och eftervattnat iaf en gång om dagen i en vecka.

Nu är rummet i fråga typ 25 kvm så det blir ganska mycket vägg att måla, minus några dörrar och ett fönster. Vet inte om man ska börja på ytorna bortom sprickorna och måla upp eller det kanske ser fult ut i slutändan?
 
Nu är rummet målat och klart. Bara vänta tills det slutar lukta nymålat och inreda igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.