Vi byggde vår fastighet på Öland 1975 och installerade diverse vitvaror från bl a Bosch och Siemens. Trots att de fortfarande fungerade i början av 2000-talet (ca 2003/2004) så flyttade vi ut samtliga våra vitvaror dvs kyl, frys, spis, och tvätt- och diskmaskin till en av våra gäststugor. Samtliga fungerar än idag men däremot de nya vitvarorna, utom spisen, har vi redan bytt ut en gång. Även de var av märken som Electrolux och Bosch. Så min fundering är - håller vitvaror idag lägre kvalitet är vad de gjorde som tillverkades på 1970-talet?

Vilket iof sig verkar lite märkligt eftersom jag har förflutet på norra Europas största färgTVfabrik (Philips i Norrköping) och de färgTV vi tillverkade höll ju inte riktigt samma kvalitet som dagens plattskärmar som bara går och går och går...

Är det just vitvaror i allmänhet som har sjunkit i kvalitet?
 
A
det är en alldeles korrekt iakttagelse.
vitvarutillverkarnas presumtiva kunder vill inte betala för kvalitet när de kan köpa billigt skit.
därför finns det inga tillverkare kvar i sverige och nästan inte i heller i västeuropa.
en frys tillverkad på 60-talet går än idag men vem vill betala två månadslöner för en frys nuförtiden? när de måste ha pengarna för att köpa kina grejer från wish.

så handen på hjärtat
ex. du ser tre diskmaskiner i affären
en från asien för 3.000.-
en miele från tjeckien för 8.000.-
en miele från tyskland för 15.000.-
vilken väljer du?
80% väljer diskmaskinen med lägst pris för en diskmaskin är ju bara en diskmaskin vad kan skilja?
 
Du har helt rätt vitvarorna (lite annat också) håller inte alls samma kvalitet som tidigare 20-30 år
 
Håller med electroluxaren om att folk idag är mindre benägna att betala för kvalitetsprodukter och att utbudet av produkter i de lägre kvalitetsklasserna därför har ökat, liksom försäljningsvolymerna för dessa proportionellt sett.

Exempelvis ett premiumkylskåp el frysskåp från början av detta århundrade kostade i runda slängar samma antal SEK som de gör idag från samma märke. Någonstans måste man skära i kostnaderna för att detta ska vara möjligt och det handlar inte bara om att flytta tillverkningen till något låglöneland.
 
electroluxaren skrev:
det är en alldeles korrekt iakttagelse.
vitvarutillverkarnas presumtiva kunder vill inte betala för kvalitet när de kan köpa billigt skit.
därför finns det inga tillverkare kvar i sverige och nästan inte i heller i västeuropa.
en frys tillverkad på 60-talet går än idag men vem vill betala två månadslöner för en frys nuförtiden? när de måste ha pengarna för att köpa kina grejer från wish.

så handen på hjärtat
ex. du ser tre diskmaskiner i affären
en från asien för 3.000.-
en miele från tjeckien för 8.000.-
en miele från tyskland för 15.000.-
vilken väljer du?
80% väljer diskmaskinen med lägst pris för en diskmaskin är ju bara en diskmaskin vad kan skilja?
Att det inte finns några tillverkare i Sverige är ju bara beklagligt. Det har väl jag blivit lidandes av när jag senaste månaden har letat Klippo gräsklippare. Och att mycket av tillverkningen som tidigare legat i gamla västeuropa har flyttat österut till lågprisländer är ju också bara fakta. Men däremot är jag tveksam om prylarna som vitvaror vi köpte på 70-talet var så dyra som du vill göra gällande? Jag minns ärligt talat inte hur många procent av en månadslön som ex en kyl, frys eller spis kostade på den tiden.

Att däremot kvaliteten på mycket som säljs i butik idag har sjunkit och istället blivit slit och släng är jag den första att beklaga.

Det är nog inte en slump att allt ifrån hemelektronikreparatörer till skomakare lyser med sin frånvaro.
 
Sedan har det väl skett viss teknisk utveckling också på vissa saker. Tex förr så var det vanligt att man hade kolborst-försedda motorer i tvättmaskiner, idag är det inte särskilt mycket dyrare att skaffa en maskin med induktionsmotor eller till och med direktdrift istället och med ”10 års garanti” på den komponenten. Även vanligt med superhöga varvtal på centrifugeringen vilket spar energi på torkbehovet.

Sedan är ju frågan vad det är värt i praktiken när nästan alla tvättmaskiner på konsumentmarknaden numera har baljan gjord i plast som skjuts sönder tämligen omedelbart av centrifugeringen om man skulle råka glömma en femkrona i någon ficka => mycket kostsam reparation om ens försvarbart.
 
Jag tycker att kvaliteten var som allra sämst under 80-talet, hade då flera Electrolux/Husqvarna produkter som fick repareras ungefär varannat år.
Förmodar man tog i för mycket innan man lärt sig att optimera maskiner till "självförstöring" på sju till tio år.
De maskiner jag köpt under nuvarande årtusende har vanligtvis börjat krångla efter sex till tio år med två lysande undantag en Miele tvättmaskin från 2000 och en Italiensk Zerica kolsyremaskin med kylning inköpt 2009.
 
MultiMan
Siwamat 3903 (tyskbyggd såklart) köpt 1995 för 6000kr höll i 19 år men fick byta kol i motorn två gånger. Sedan gick antingen elektronikkort eller programverk sönder, valde att köpa nytt. Inte glapp någonstans efter alla år, inte ens remmen gav upp. Köpte en turkbyggd i500, missljud efter 3,5 år, fick ny i300 av BSH, missljud efter ca 14 månader, reparerades felaktigt och pajade helt efter ca 19 månader. Fått helt ny tyskbyggd i700 av BSH som både tvättar bättre och verkar mer välbyggd än de tidigare. Håller än.

Superisolerad Whirlpool frysbox som ingen ville ha och lokala handlarn avrådde mig från att köpa (är ju mycket mindre plats inuti). Kostade runt 4000kr 1999, fick den för 3500, håller än. Vet ej land men tror Italien.

Cylinda Kyl/Frysskåp, byggt av danska Vestfrost, köpt 1998, bytt termostat efter 5 år för 1000kr, håller än.

Cylinda finskbyggd glaskeramikspis med varmluft, köpt 1998. Håller än.

Cylinda billigaste köksfläkt, köpt 1998, tror den är svenskbyggd faktiskt. Oljat motorn 5-6 ggr, håller än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.