Vårt hus är just färdigställt av våt husleverantör. Vi upptäckte lite småsprickor här och var, men även att en större bit är avskavd på brädan där stupröret hänger, se bild.
Jag som är en väldigt noggrann person tycker ju att det här inte alls är ok. Men då säger snickaren att de ska laga brädan (med något slags träspackel el liknande) och att det kommer att hålla fint. (Jobbigt ställe att byta på)

Så jag bara undrar om det är någon här med lite bättre erfarenhet som har någon åsikt om det är något som kommer att hålla i längden?
Är detta en liten sak?
Annars är det besiktningsmannen i slutändan som avgör om detta borde bytas eller inte, fick jag till svar från vår säljare.
Vad tror ni? Är det ok.
Jag tycker egentligen det minsta man kan begära är att få hela brädor.

Tacksam för att höra era åsikter :)

/Anna
 
  • Skada på träbräda vid stuprörets fäste på ett nyligen färdigställt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om detta är enda felet...

Vet jag många som vill ha kontaktuppgifter till era husbyggare.

Jag skulle hävda att en klick spackel är en rimlig lösning, att riva och byta och byta bräda skulle kosta och ge ett sämre resultat.

Du kommer snart att få andra skador att lägga energi på, välkommen till livet som husägare.

/ATW
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Skulle klassa det som petitess och gå på föreslagen lösning om ni vill ha åtgärd.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stupränna?

Felet är inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Om du drar igång en sak av det där lilla bör du även gå på dom om sprickan i kvisten där du ringat in. Dessutom är inte spikarna satta i rät linje.

Sådana petitesser får du leva med. Folk får avloppsrör och skorstenar monterade på fel ställen och får inte något (eller väldigt lite) för det, så lite skav på en bräda är inget.
 
A ArneTW skrev:
Om detta är enda felet...

Vet jag många som vill ha kontaktuppgifter till era husbyggare.

Jag skulle hävda att en klick spackel är en rimlig lösning, att riva och byta och byta bräda skulle kosta och ge ett sämre resultat.

Du kommer snart att få andra skador att lägga energi på, välkommen till livet som husägare.

/ATW
Tack för svar. Det är nog jag som är lite petig då.

Vi kollade igenom lite snabbt utvändigt då vi ska måla huset i sommar. Det var lite andra småsaker också, vissa andra brädor skulle de byta ut, som egentligen var mindre skadade, men de vill ju gärna inte byta den stuprännan sitter på. Invändigt är det inte klart än, så får hoppas de är lite mer noggranna där
 
D Daniel 109 skrev:
Stupränna?

Felet är inget att oroa sig för.

Precis, stuprännan.
Vi får väl antagligen leva med det.
 
tensiden tensiden skrev:
Om du drar igång en sak av det där lilla bör du även gå på dom om sprickan i kvisten där du ringat in. Dessutom är inte spikarna satta i rät linje.

Sådana petitesser får du leva med. Folk får avloppsrör och skorstenar monterade på fel ställen och får inte något (eller väldigt lite) för det, så lite skav på en bräda är inget.

Tack för svar.
Ja, det är väl tyvärr så. Spikarna kan jag leva med, dem målar vi över Tycker det är värre när saker är trasiga.
Känns ibland lite som byggarna smackar upp det de ska göra men bryr sig inte alltid hur det blir i slutändan eller för oss som kunder.
Man måste väl ändå se när en bräda är trasig som man spikar upp, sånt är för mig en gåta.
 
Hängränna
s
t
u
p
r
ö
r

:)
 
  • Gilla
  • Haha
SueSue och 18 till
  • Laddar…
Det vissa försöker tala om på sina egna personliga sätt är att det är skillnad på stuprör och hängränna. Båtsnickarn här ovan gör det på ett väldigt pedagogiskt sätt. Någon gör det genom att enbart ifrågasätta, inte lika pedagogiskt.

För övrigt tror jag att det blir bra om snickaren lagar och målar över, kommer inte synas om det görs rätt. (y)
 
  • Gilla
*Anna*
  • Laddar…
Problemet är ju att om de skulle tagit den tiden det behövs för att granska och ändra varje del till den nivån du verkar kräva så hade huset kostat 3x så mycket tillslut. Det tror jag inte du är beredd att betala.

Med 2+ lager färg lär det där inte ens synas längre om du nu inte ska ha samma smutsvit-gråa färg som standard grundfärgen är.
Spikhuvudena däremot lär kräva många fler omgångar med målarfärg för att försvinna helt...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B båtsnickarn skrev:
Hängränna
s
t
u
p
r
ö
r

:)
Stupränna borde då vara en ränna som lutar omkring 45 grader.
 
J Jensa86 skrev:
Problemet är ju att om de skulle tagit den tiden det behövs för att granska och ändra varje del till den nivån du verkar kräva så hade huset kostat 3x så mycket tillslut. Det tror jag inte du är beredd att betala.

Med 2+ lager färg lär det där inte ens synas längre om du nu inte ska ha samma smutsvit-gråa färg som standard grundfärgen är.
Spikhuvudena däremot lär kräva många fler omgångar med målarfärg för att försvinna helt...
J Jensa86 skrev:
Problemet är ju att om de skulle tagit den tiden det behövs för att granska och ändra varje del till den nivån du verkar kräva så hade huset kostat 3x så mycket tillslut. Det tror jag inte du är beredd att betala.

Med 2+ lager färg lär det där inte ens synas längre om du nu inte ska ha samma smutsvit-gråa färg som standard grundfärgen är.
Spikhuvudena däremot lär kräva många fler omgångar med målarfärg för att försvinna helt...

Om de hade valt hela brädor från början eller varit lite mer noggranna när de spikar så hade de inte behövt fixa upp felen = hade gått mycket snabbare :)
Nu har de tagit bort en större bit (typ 2 x 9 cm) för att laga brädan, alltså spikat på en ny bit i hörnet. Asfult - men det är bara att vara tacksamma att de bygger upp huset typ. Sedan kan de göra det på vilket sätt som helst. Vill inte ens tänka på när de ska börja med insidan :-/
 
*Anna* *Anna* skrev:
Om de hade valt hela brädor från början eller varit lite mer noggranna när de spikar så hade de inte behövt fixa upp felen = hade gått mycket snabbare :)
Nu har de tagit bort en större bit (typ 2 x 9 cm) för att laga brädan, alltså spikat på en ny bit i hörnet. Asfult - men det är bara att vara tacksamma att de bygger upp huset typ. Sedan kan de göra det på vilket sätt som helst. Vill inte ens tänka på när de ska börja med insidan :-/
Har du en skarv där då med omålade ändar?:thinking::rolleyes:
Då hade jag alla dagar i veckan föredragit deras första förslag med spackel osv.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Kan inte svara på varför tråden blev bumpad.
Däremot om man nu stör sig på en sådan liten grej som jag personligen inte ens skulle anse vara ett fel, så är det nog bäst att hålla sig på utsidan sen när huset är färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.