R raffe1234 skrev:
Nja, kolla statistiken ovan från mig, i princip inget är på grund av "hemma-pulare". Men branschen vill få det att låta som det. De vill behålla jobben (förstår det, vem vill inte det) och behålla höga priser.
Jag menar att det är vettigt att personal på ex Jula, Biltema mfl inte ger råd om hur kunden kan göra för att koppla el just för att det kan gå väldigt illa om det görs fel. Det tycker jag att de ska hålla sig ifrån även om de har tillräcklig kunskap för att kunna svara på kundens frågor och det är för att som säljare så kan man aldrig veta om kunden verkligen förstår hur de ska göra. Men att de ska få sälja elmaterial och till viss del hjälpa kunden att välja rätt material tycker jag att de ska få fortsätta göra.
Precis som du säger så tror inte jag att de kunniga hemmapularna är ett problem då de är noggranna och tar reda på hur saker ska göras. Så de vet redan vad de får och inte får göra så koppla säkert kommer inte få dem att sluta koppla. De hemmapulare som kan vara ett problem är de som inte kan, men tror att de kan och inte bryr sig om att ta reda på hur saker sk kopplas. Men jag skulle tro att det är en förhållandevis liten del av alla hemmapulare och inte heller de kommer bry sig om vad koppla säkert-guiden säger. Så guiden känns verkligen bara som ett försök att få folk att tro att ELSV jobbar för att minska antalet elolyckor när de egentligen bara försöker säkra sitt skrå
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Och som ett brev på posten verkar IN lanserat detta idag:
Barn som pekar på eluttag, text varnar för dolda elfel med länk till självtest, samt IN Eltest logotyp.
https://www.in-eltest.se/sjalvtest/

Alla annonser på byggahus är denna för mig just nu :crysmile:

Checklista för säkerhet i hemmets elanläggning med ifyllda svar och poäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

0-2: Grattis! Du har troligtvis en säker elanläggning.
3-8: Ganska bra, men du bör överväga ett IN Eltest
9-13:OBS! Du bör snarast genomföra ett IN Eltest. Kontakta din elinstallatör.

Jag noterar att det är tre poäng om man pillat med elen själv, men ingen fråga om någon annan pillat på elen. Detta är också den högst poängdrivande faktorn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Resultat av ett ifyllt självtest för elsystemets säkerhet i hemmet med poängbedömning och rekommendation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fyllde jag i testet. men jag ser redan att du fyllde i fel i sista frågan, för som riktig hemmapulare kontrollerar man sitt el-system hela tiden.
Det blir såklart inte en certifierad kontroll, men det var inte frågan :)
 
Det var bara för att illustera viktningen av poängen. ;)
 
"OBS! Du bör snarast genomföra ett IN Eltest. Kontakta din elinstallatör."

Enligt en skylt på elanläggningen ska jag ringa nummer 37 till Barkhyttans Eltjänst, men det verkar inte funka...
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Men det är en väldigt spretig hemsida:
Det är liksom en blandning av "El är livsfarligt!" och "titta vi kan hjälpa dig få bättre elkomfort" (vad är elkomfort egentligen?!)

Sedan är där lite beskrivning över "Produkter" där vi blandar förhålladevis djupgående info om Jordfelsbrytare för att sedan gå in på någon konstig detalj om potentiella ESD-skador på integrerade kretsar.

Andra saker man kan notera är att man bör se över dimensioneringen av sin anläggning om man skaffar larm. :thinking:
 
harry73
13th Marine 13th Marine skrev:
(vad är elkomfort egentligen?!)
Att det inte sticks i fingrarna när man vill tända ljuset?
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Med tanke på att en elanläggning som är äldre än 10 år ger 2 poäng och ett enda poäng till ger resultatet "ganska bra" så låter det nästan som att de tycker att man ska göra om hela sin anläggning med 10 års mellanrum... :thinking:
 
T
Det är tydligen ganska vanligt med fulel på flygplatser enligt elsäkerhetsverkets reklamkampanj på Instagram.. Eller hur ska man tolka det?
 
L
R raffe1234 skrev:
Om man nu tycker att det är jättefarligt att obildade gör elarbeten och man vet att det kommer att fortsätta, allra bäst vore det väl då med utbildning fysiskt och/eller online för lekmän, så man kan få behörigheter för vissa jobb. Ungefär som när man blir brandskyddsansvarig. Det går även fixa med uppdateringskurser, även det med möjlighet till online, om man tycker att behörigheten ska vara tidsbegränsade i säg 10 år. Men jag tror man egentligen bara vill behålla jobben och hålla uppe priserna, det handlar inte mest om säkerheten, så det kommer nog inte hända.
Jag har precis samma tanke. Det jag dessutom kan tycka är lite lustigt med nuvarande system är att en lekman t.ex får byta ett befintligt uttag men inte installera ett nytt uttag tre meter längre bort. Då menar de som försvarar systemet att lekmannen inte kan bedöma ifall kretsen blir för lång. Resultatet blir då att lekmannen förlänger kretsen med en tre meter lång skarvsladd istället och kretsen borde därmed bli lika mycket för lång som om en fast installation gjordes...
En annan lustig grej med nuvarande system är ju att den som står för behörigheten på en firma egentligen aldrig behöver ha varit yrkesverksam som elektriker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.