Marike
Välbärande vinbärsbuske uppbunden vid stödpinnar, intill en tuja som är delvis dold av busken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig buske full med gröna blad och några otydliga bär, bunden för stöd, bredvid en vissnad tuja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 415234 Visa bilaga 415230 Den här gav en handfull bär förra året, nu ser den ut så här. Var tvungen att dra ihop den, den tog död på tujan.Visa bilaga 415230
 
Redigerat:
A
Marike Marike skrev:
[bild] [bild] [media] [media] Den här gav en handfull bär förra året, nu ser den ut så här. Var tvungen att dra ihop den, den tog död på tujan.[media]
Det måste komma ljus in i busken. Man tar bort grenar ända ned.
 
Marike Marike skrev:
Men jag har hallon också där och de verkar inte lika pigga som vanligt. Kan det vara askan månne?
Ja, det är askan. Hallon föredrar lägre pH värde i jorden och aska är starkt basisk så den är olämplig för hallonbuskar.

Aska innehåller allt det som trädet tagit upp under sin livstid, inklusive tungmetaller. Kväve som alla växter behöver finns inte i aska, det har brunnit upp.
Om man inte vet exakt vad man gör och vilka brister man vill åtgärda så skulle jag i alla fall vara mycket försiktig med att använda aska, det är inget man strör ut på måfå för "jag har hört att det är bra"
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z ZeroKnowledge skrev:
Tusan vad det växer där ute i landet. Kul att tråden tog fart! Jag har gjort rent runt busken nu och klippt bort döda grenar, däremot så hittade jag väldigt mycket ruttna gamla avkapade grenar. Säkert 5cm+ i diameter, så nog lär det ha varit fart på den här förr i tiden, men generellt så kändes det mesta ned mot roten rätt så murket. Kan det vara för att den har stått fuktig i högt gräs kanske?

Och jo, när vi ändå pratar om att göra rent från ogräs runt plantor, hur pass noga är ni då? Jag menar på, det är ju en grässvål ända inpå plantan, och för att få bort den så hade jag ju behövt gräva i jorden och potentiellt skada den? Den här frågan skulle jag behöva svar på, för jag håller på att rensa upp en hel del ogräs runt många gamla perenner, men jag vet inte hur pass man vågar gå på och hugga ned i jorden och få bort ogräsen, eller om man bara ska se till att liksom klippa det när det vuxit ett par centimeter och på så vis trötta ut ogräsen. Berätta gärna hur ni tänker!
Ja jag tror den fått för mycket konkurrens en gång i tiden, om du hädan efter håller efter kommer den ta sig. Men du får inte ha bråttom, det är inte nätshopping med expressleverans vi talar om. Fleråriga växter odlar man just på flera års sikt. Däremot har du en stor fördel med denna gamla planta mot en nyinköpt att den troligtvis har ett väl utvecklat rotsystem, så potentialen finns där!

Angående att hålla fritt runt busken så kommer det vara ett ständigt underhåll, kanske mer nu i början än senare om busken väl börjar ta sig. Det hela handlar om konkurrens och samspel. Du börjar med att rycka gräs och oönskat för hand intill busken. När du gödslat (med naturgödsel) så täcker du området närmast busken med täckmaterial. Bark flis, gräsklipp eller annat som hindrar nytt ogräs att komma upp. I början har gräs och andra växter på platsen mer kraft och kommer ocks få kraft från din gödsling, men allteftersom du håller efter kommer du matta ut det oönskade och balansen börjar tippa över till buskens fördel. En fullvuxen buske skuggar marken inunder och tar själv mycket av näring och vatten, så ogräset får svårare att få fäste just närmast inpå. Men räkna med att det är ett pågående projekt, som dammsugningen eller diskningen inomhus...

Täckodlingen har även andra fördelar som att jorden får en jämnare fuktighet, du behöver inte vattna lika ofta och det gynnar mikrobiota.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge och 1 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Ja jag tror den fått för mycket konkurrens en gång i tiden, om du hädan efter håller efter kommer den ta sig. Men du får inte ha bråttom, det är inte nätshopping med expressleverans vi talar om. Fleråriga växter odlar man just på flera års sikt. Däremot har du en stor fördel med denna gamla planta mot en nyinköpt att den troligtvis har ett väl utvecklat rotsystem, så potentialen finns där!

Angående att hålla fritt runt busken så kommer det vara ett ständigt underhåll, kanske mer nu i början än senare om busken väl börjar ta sig. Det hela handlar om konkurrens och samspel. Du börjar med att rycka gräs och oönskat för hand intill busken. När du gödslat (med naturgödsel) så täcker du området närmast busken med täckmaterial. Bark flis, gräsklipp eller annat som hindrar nytt ogräs att komma upp. I början har gräs och andra växter på platsen mer kraft och kommer ocks få kraft från din gödsling, men allteftersom du håller efter kommer du matta ut det oönskade och balansen börjar tippa över till buskens fördel. En fullvuxen buske skuggar marken inunder och tar själv mycket av näring och vatten, så ogräset får svårare att få fäste just närmast inpå. Men räkna med att det är ett pågående projekt, som dammsugningen eller diskningen inomhus...

Täckodlingen har även andra fördelar som att jorden får en jämnare fuktighet, du behöver inte vattna lika ofta och det gynnar mikrobiota.
Tack vilket utförligt och bra svar. Jag antog att det var så man skulle göra, just att trötta ut ogräset tills det ger med sig lite. Täckodling hade jag inte ens tänkt på, köper på mig lite täckbark och strör ut kring mina arma gamla perenner och buskar. Gode gud, jag hittade ett par rabarberblad som kämpade på i ett buskage av nåt annat som tagit över. Det är fullt med räddningsoperationer här hemma :)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.