Hej,

Har precis köpt 2000 kvm mark med ett fallfärdigt timmertorp samt några uthus som är i fallfärdigt skick.

Dessa byggnader tillför inget som helst värde för mig. Om 3-4 år så kommer vi bygga nytt hus på platsen och i så fall riva samtliga byggnader.

Är det värt att ha något slags villaförsäkring? Ska jag betala 4200 kr / år för egentligen inget som är av värde för mig.

Största risken jag ser är att vi har några höga tallar och vid en storm kanske någon av dessa blåser ner över en luftliggande elledning vid kommunala gatan.

Vad tycker ni? Pynta försäkring i 3-4 år eller strunta i detta?

/Ubåt
 
  • Flygbild över en tomt med fallfärdiga byggnader och höga tallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strunt i det. Om den enda risken du ser är att dina träd faller över luftledningar så kan du kolla om du har en ansvarsdel i dina andra försäkringar eller fälla träden.
 
  • Gilla
ubåt
  • Laddar…
Fallfärdiga byggnader och kanske arbetsplats så småningom? Känns rätt att ha en ansvarsförsäkring. Blir det inte billigare om du sätter ett lågt förstarisk belopp på byggnaderna?
 
M Mikael K. skrev:
Fallfärdiga byggnader och kanske arbetsplats så småningom? Känns rätt att ha en ansvarsförsäkring. Blir det inte billigare om du sätter ett lågt förstarisk belopp på byggnaderna?
Tack för input. Jag ska kolla upp vilka alternativ det finns för ansvarsförsäkringar.

Vid själva bygget kommer vi självklart teckna nödvändiga försäkringar. Åren innan byggstart känns så bortkastat med försäkring.
 
Om du har lånat för att köpa fastigheten, så är det ofta ett villkor i lånetavtalet att du måste ha fullvärdesförsäkring.
 
  • Gilla
ubåt och 1 till
  • Laddar…
Är man ansvarig som markägare om ett träd faller över en tex. kraftledning vid tex. en storm ?
 
H hempularen skrev:
Om du har lånat för att köpa fastigheten, så är det ofta ett villkor i lånetavtalet att du måste ha fullvärdesförsäkring.
Tack det ska jag kolla upp
 
a128, nej det är den som har rätt till ledningsgatan som även har rätt/skyldighet att sköta om ledningsgatan. Men det virke som blir "följden" av underhållet är markägarens. Dock brukar den som sköter underhållet erbjuda sig att köpa virket av markägaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.