Hej,

Ska bygga ett uterum på trall med pulpettak, infästning i bakkant s.k. "hörn i vinkel, vänster".
B: 6,5m, D: 4m.

Uterummets bakkant mot garagebyggnad med platt tak och således lite för lågt för att få till ordentligt fall på uterummets tak.

Jag behöver fästa väggbalken något ovanför garagetaket enligt skiss nedan där väggbalkens ungefärliga placering är inringad i rött.

Bakom den liggande panelen på garagekroppen sitter takstolar jag kan fästa i.

Tips på hur jag gör detta på bästa sätt?
Uterummets väggbalk är 42x225xuterummets längd.

Min egen tanke är att antingen fästa en balk i takstolarna, placerad under uterummets väggbalk och sedan sätta en massa plattjärn på båda sidor om balkarna för att fästa ihop dom.
Alternativt sätta en regel(säg 95x95) vertikalt på varje takstol som jag sågar ur 42x225 i ovankant och lägger väggbalken i.

Någon som har en bra ide?

Illustration av ett uterum med pulpettak, trallgolv och inringad väggbalk mot garagebyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det verkar vara en trasslig lösning. Ska balken vila på garagetaket bör den ingå i det takets tätskikt, vilket skapar en massa jobb i onödan. Varfför inte sätta balken på pelare alldeles framför garaget men låta uterummets tak sticka ut över garagetaket? Det kommer att kräva tre pelare med ett största inbördes avstånd på ca 2,8 m. Balken behöver alltså gå ut förbi pelarna på ca 0,4 m på vardera sidan.
 
Nu har jag förklarat för dåligt ser jag

Bakom den liggande panelen på garagekroppen sitter takstolar. Infästning för antingen extra balk eller reglar är mot den liggande panelen. Yttertakets tätskikt/papp kommer inte påverkas.

Precis, jag sätter ett överhäng i bakkant på uterummets tak som går en bit över garagetak. Liggande panel mellan överhäng och garagetak samt plåt i övergången panel och papp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.