Antingen eller... Droppspridare är svårt att få jämt tycker jag. Antar att det är det du använt?
 
harry73
Grön handyGreen gödselspridare från Substral på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har denna. Funkar bra
 
Stämmer, är gardenas spridare jag använt. Bör alltså byta ut den tills nästa vända?
 
harry73
Ja
 
Droppspridare duger till att köra till tippen, har en själv men den används bara till kalk.

Men ditt gräs börjar se riktigt bra ut, börjar vara dags att klippa på en lagom höjd.
Har ni börjat få det ordentligt varmt kan du med fördel klippa det lite längre. Men klippningen kommer stimulera till att gräset tätar på sig.

Sen kan du med fördel mulcha klippet om möjlighet finns. Då får du tillbaka näringen i marken
 
Yes, kör med en stiga mulchklippare efter rekommendation och hoppas på det bästa! Kommer byta spridarvagn tills nästa gödsling
 
Kom bara ihåg att inte dumpa en massa kväve när den riktiga sommarvärmen kommer. Då är det bättre med ett pk-gödsel eller npk med lite kväve. Gräset blir nog stressat av värmen.
 
Det ska jag försöka tänka på! Tack!
 
Hur har det gått?
 
1 markus1 skrev:
Hur har det gått?
Har glömt totalt!

Resultatet har blivit grymt bra. Sommarn har varit tung, åter igen som du vet, men har hållt i med gödsel och vatten så gott jag kan. Nästa år blir det dress av hela skiten med stödsådd. Bifogar en bild på hur det ser ut ikväll. Alla tips har hjälpt otroligt mycket! Linjerna är hjulspår av klipparen
 
  • Välansat gräs med klara hjulspår från gräsklippare framför hus och husvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du pallar är ju bästa tiden för renovering nu. Jag hade kört en vertikalskärning därefter stödsådd och sen dress.
Jorden är varm, ogräset inte lika intensivt och jorden lättare att hålla fuktig.
 
Nah det där skulle jag vara grymt nöjd med, mattan är 1år gammal med en katastrof start dessutom.

Det ser lite glest på sina ställen, men stressa nu inte ihjäl varken dig eller gräset.

Beroende på hur längesedan det är du gödslat så skulle jag överväga en lätt giva nu och överkurs på detta är att på kanske 2-4 veckor gödsla med exempelvis ferrogent för att stärka inför den isiga vintern.

Sen är det bara att klippa och räfsa ordentligt till vintern. Gärna med en fjädrad stålräfsa, då får du upp dött gräs.

Sen är det bara o vänta till våren och kickstarta våren med npk och toppdress och stödsådd. Sen är du inne i ekorrhjulet.
 
L Lutte skrev:
Nah det där skulle jag vara grymt nöjd med, mattan är 1år gammal med en katastrof start dessutom.

Det ser lite glest på sina ställen, men stressa nu inte ihjäl varken dig eller gräset.

Beroende på hur längesedan det är du gödslat så skulle jag överväga en lätt giva nu och överkurs på detta är att på kanske 2-4 veckor gödsla med exempelvis ferrogent för att stärka inför den isiga vintern.

Sen är det bara att klippa och räfsa ordentligt till vintern. Gärna med en fjädrad stålräfsa, då får du upp dött gräs.

Sen är det bara o vänta till våren och kickstarta våren med npk och toppdress och stödsådd. Sen är du inne i ekorrhjulet.
Det är glest men det ska jag ta tag i när tillfället ges. Tror inte jag gör mer i år än att underhålla. Är sån fantastisk skillnad redan nu.
Gödsel skedde för två veckor sen så får vli höstgödsling sista givan i år.

Bifogar bakgården nyklippt!
 
  • Nyklippt gräsmatta med blomrabatter och träd i en bakgård, soligt väder med dramatisk molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gråabilen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.