Osäker på om detta hamnar i rätt kategori men prövar här iaf.

Jag har en lång stödmur som är murad av lecablock ovanpå en gjuten betongsula. Överst på muren är är det ca 10-15cm betong. På insidan av muren är det en platonmatta och utvändigt putsat med rödgrund/putsnät/C-bruk (Weber 224). Nu ska muren få en krönplåt längst upp för att förhindra att vatten tar sig ner och spränger bort putsen.

Jag har haft ett ostabilt staket monterat ovanpå muren som jag nu ska göra om i samband med att plåtslagaren ska montera plåten, frågan är hur jag bäst monterar staketet på muren igen? Befintligt staket som ska bort har varit monterat lite blandat med plintjärn och stoplskor (U-form). För att kunna montera plåt så måste dessa fästen tas bort.

Plåten kommer monteras dikt mot muren på ovansidan alternativt strax ovanför muren med lite fall för att få vatten att rinna av plåten.

Mina alternativ, som jag funderat över, är;

- Stolpskor U-form (borra genom plåt/mur och fästa med kemankare, täta vid hålet genom plåten med nån typ av fog) (Nackdel - stolpskor inte så stabila för just staket där last kan komma från sidan, risk att staketet blir vingligt?)

- Stolpfot fyrkantig som ställs ovanpå plåten, borra genom plåt och mur och sen skruva fast.
(Nackdel - plåten måste monteras dikt an mot muren utan fall (= vatten blir stående på plåten) och risk att plåten blir knölig av alla stolpfötterna?

- Låta plåtfirman tillverka egna fästen (2 plattstål där det ena plattstålet används för att skapa en distans lika tjock som plåten sticker ut från muren och sedan går det andra plattstålet upp på staketstolparna. Plattstålet skruvas fast på insidan av stödmuren och sedan monteras stolparna med genomgående bult och mutter mot plattstålet (kräver att plåtfirman tillverkar "fästena" åt mig + att jag gräver ur på insidan av muren för att komma åt att borra/skruva) (Nackdel - staketet hamnar på insidan av muren och krymper vår redan lilla tomt samt klart störst jobb av alla alternativ och förmodligen klart dyrast)

- Montera någon form av jordankare att fästa staketet i (tittat på till exempel dessa : https://www.vidaxl.se/e/87198838081...sPla45s0yOh1MHfsguxIY6MiP2w58jZMaAovzEALw_wcB ) (Nackdel att staketet hamnar på insidan av muren och krymper ytan på vår redan lilla tomt, ostabilt?)

Staketet kommer bli ca 100 cm högt byggas av tryckta stolpar 95x95mm med tryckta reglar 45x70mm mellan stolparna och därefter stående spjälor 22x70mm målade i vitt. Stödmuren är totalt ca 30m lång och avstånd mellan stolparna kommer variera mellan ca 115cm till 150cm.

Tar tacksamt emot andra förslag eller synpunkter på mina egna alternativ. Antal stolpar som ska monteras är 24st och med tanke på att befintligt staket ska tas bort och fallet ner varierar från ca 2m till 3m och småbarn finns i hushållet så är tidsåtgången för att få upp det nya staketet på plats också en faktor men vi vill samtidigt ha ett stabilt staket till en inte orimlig kostnad.

Lägger in lite skisser på murens uppbyggnad sett från sidan med tänkt plåt upptill samt tänkt utseende på fästalternativen.

Handritade skisser av fästen för staket på en stödmur på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss på sidovy av en stödmur med beteckningar för krönplåt, platonmatta och lager av betong och leca.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritade skisser av fästen för staket på en stödmur på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ingen som har några tankar/synpunkter/ideér?
 
Ett fäste som monteras på sidan om muren är bäst, då kan den del som går ner vara lite längre och det blir stadigt, gärna att fästet går upp ca 40 cm på trästolpen, det är mycket vind i ett staket/plank 100 cm som trycker på, ledsen men det är nog bara att gilla läget, går det att sätta fästena på andra sidan muren.
 
Jag har att staket på vår mur som är av mursten. Skruvade en liggandes regel med betongskruv i muren. Satte dock några reglar ner i marken på baksidan av staketet för extra stabilitet.
 
J jonaserik skrev:
Ett fäste som monteras på sidan om muren är bäst, då kan den del som går ner vara lite längre och det blir stadigt, gärna att fästet går upp ca 40 cm på trästolpen, det är mycket vind i ett staket/plank 100 cm som trycker på, ledsen men det är nog bara att gilla läget, går det att sätta fästena på andra sidan muren.
Jag ska kika på möjligheten att montera det på utsidan av muren. Ett problem med att montera det på utsidan är att sträckningen på "stödmuren" ser ut som min fina skiss i paint. I mitten är det en stentrappa mellan övre/nedre platå av trädgården. På höger sida av trappan består muren av leca med med 15-20cm betong överst. På vänster sida är det natursten som jag putsat för att få ett enhetligt utseende. Naturstenssidan varierar en hel del i tjocklek vilket gör att ett staket monterat på utsidan där kan bli svårt att få rakt och även svårt att montera fästen utan att dessa lutar inåt/utåt.
Enkel Paint-skiss som visar en stödmur med en central trappa mellan två platåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först natursten, hur är dom ihopsatta, med bruk i mellan ? En sådan mur bär mycket bra med tryck uppifrån, men är lite svag mot brytning ju närmare toppen man kommer. Så försök att få en stolpe så långt ner som möjligt och ha exspanderbult ( finns i olika längder )i stenarna, det kan bli en del meck med att få till det med mellan lägg. Spänn snöre så ser du vart det barkar. Lecadelen sätter du långa ( 100-150 mm 6-8 mm grov ) så håller det bra .
 
D Dub361 skrev:
Osäker på om detta hamnar i rätt kategori men prövar här iaf.

Jag har en lång stödmur som är murad av lecablock ovanpå en gjuten betongsula. Överst på muren är är det ca 10-15cm betong. På insidan av muren är det en platonmatta och utvändigt putsat med rödgrund/putsnät/C-bruk (Weber 224). Nu ska muren få en krönplåt längst upp för att förhindra att vatten tar sig ner och spränger bort putsen.

Jag har haft ett ostabilt staket monterat ovanpå muren som jag nu ska göra om i samband med att plåtslagaren ska montera plåten, frågan är hur jag bäst monterar staketet på muren igen? Befintligt staket som ska bort har varit monterat lite blandat med plintjärn och stoplskor (U-form). För att kunna montera plåt så måste dessa fästen tas bort.

Plåten kommer monteras dikt mot muren på ovansidan alternativt strax ovanför muren med lite fall för att få vatten att rinna av plåten.

Mina alternativ, som jag funderat över, är;

- Stolpskor U-form (borra genom plåt/mur och fästa med kemankare, täta vid hålet genom plåten med nån typ av fog) (Nackdel - stolpskor inte så stabila för just staket där last kan komma från sidan, risk att staketet blir vingligt?)

- Stolpfot fyrkantig som ställs ovanpå plåten, borra genom plåt och mur och sen skruva fast.
(Nackdel - plåten måste monteras dikt an mot muren utan fall (= vatten blir stående på plåten) och risk att plåten blir knölig av alla stolpfötterna?

- Låta plåtfirman tillverka egna fästen (2 plattstål där det ena plattstålet används för att skapa en distans lika tjock som plåten sticker ut från muren och sedan går det andra plattstålet upp på staketstolparna. Plattstålet skruvas fast på insidan av stödmuren och sedan monteras stolparna med genomgående bult och mutter mot plattstålet (kräver att plåtfirman tillverkar "fästena" åt mig + att jag gräver ur på insidan av muren för att komma åt att borra/skruva) (Nackdel - staketet hamnar på insidan av muren och krymper vår redan lilla tomt samt klart störst jobb av alla alternativ och förmodligen klart dyrast)

- Montera någon form av jordankare att fästa staketet i (tittat på till exempel dessa : [länk] ) (Nackdel att staketet hamnar på insidan av muren och krymper ytan på vår redan lilla tomt, ostabilt?)

Staketet kommer bli ca 100 cm högt byggas av tryckta stolpar 95x95mm med tryckta reglar 45x70mm mellan stolparna och därefter stående spjälor 22x70mm målade i vitt. Stödmuren är totalt ca 30m lång och avstånd mellan stolparna kommer variera mellan ca 115cm till 150cm.

Tar tacksamt emot andra förslag eller synpunkter på mina egna alternativ. Antal stolpar som ska monteras är 24st och med tanke på att befintligt staket ska tas bort och fallet ner varierar från ca 2m till 3m och småbarn finns i hushållet så är tidsåtgången för att få upp det nya staketet på plats också en faktor men vi vill samtidigt ha ett stabilt staket till en inte orimlig kostnad.

Lägger in lite skisser på murens uppbyggnad sett från sidan med tänkt plåt upptill samt tänkt utseende på fästalternativen.

[bild] [bild]

[bild]
Hej!

hur gick det?
Sitter i samma sits som du
Jag har en stödmur som jag vet inte hur jag ska fästa mina stolpar i.
 
  • Röd stödmur av betong i en trädgård med buskar planterade bakom och en gräsmatta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mirre_80 skrev:
Hej!

hur gick det?
Sitter i samma sits som du
Jag har en stödmur som jag vet inte hur jag ska fästa mina stolpar i.
Kemankare samt benders uniflex borde fungera. Eller så kör man något utanpåliggande
 
  • Metallisk stolpsko 98x50mm med skruvgänga för byggprojekt, visad inom en webbhandels app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har en bra lösning? Stolpsko enbart i lecablocket: funkar det med tanke på sidolaster?
 
Tjocklek på nuvarande block
 
19x19x59
 
Glömde fråga om vad dom är av, verkar vara betong och då går det att borra i centrum och fästa stolpskorna med ankarmassa. Ett problem som kan bli är att är dom av betong, så är dom armerade och den sitter i centrum. En grov borr kan då börja gå snett när den träffar ett järn, så börja med en borr på ca 10 mm som ger styrning till en grövre borr. Det kommer säkert att hugga i borren när den träffar ett järn och vilja fastna, men brukar hacka sig igenom. Var beredd på att borrmaskiner kommer att rycka till och vilja snurra runt, det ska vara en maskin som rappar när det blir stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.