Hej!

Nån som kan ge mig en hint mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att sanera ett hus mot husbock, utan någon försäkring?
 
MultiMan
Helt omöjligt utan att veta skadornas omfattning och husets storlek. Har du fått det besiktigat?

Kan ju vara allt från några takstolar med angrepp som inte påverkar bärigheten och bara behöver behandlas, till hus där hela taket är som wellpapp.
 
Det är ett gammalt timmerhus så det är totalsanering som gäller. Så tänker worst case?! Dock endast väggarna runt om.
Har inte hittat några referenser alls att jämföra med.. är det 30, 50 eller 100.000kr man pratar om?

Nej inte kommit så långt ännu, utan är bara nyfiken på var det ”kan” landa i pris.
 
S
JennieG JennieG skrev:
Det är ett gammalt timmerhus så det är totalsanering som gäller. Så tänker worst case?! Dock endast väggarna runt om.
Har inte hittat några referenser alls att jämföra med.. är det 30, 50 eller 100.000kr man pratar om?

Nej inte kommit så långt ännu, utan är bara nyfiken på var det ”kan” landa i pris.

100 000 låter extremt billigt för ett hus som är rejält angripet.
 
  • Gilla
JennieG
  • Laddar…
Det bara kostaden för själva saneringen jag är nyfiken på. Pris på byte av syllar etc har vi.
 
S
JennieG JennieG skrev:
Det bara kostaden för själva saneringen jag är nyfiken på. Pris på byte av syllar etc har vi.
Aha!
Ber om ursäkt, jag missförstod helt isåfall! :)

Låter någon bättre bevandrad besvara då
 
  • Gilla
JennieG
  • Laddar…
Nu kanske ni redan har fått svar men jag skriver ändå, trots ett år i efterskott.

Vi har ett konstaterat husbocksangrepp i vårt timmerhus (1,5-vånings timmerhus, ca 150 kvm).

Nomor rekommenderar att hela huset gasas, enligt honom har de aldrig kommit under 50 000 kr själva gasningen, men storlek på huset, avtal våningar, antal skorstenar, hur åtkomligt taket är osv påverkar priset. Det kanske kan ge er en hint?

Vi har inte fått ett pris för vårt hus, men tack och lov täcker försäkringen.

Däremot vet vi inte om eller hur omfattande skadorna är, om virke måste bytas blir det ju ännu större kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.