Hej!
Jag skriver för att stilla min oro.
Jag ska ta ett lån och banken har uppmärksammat mig på att fastigheten har 3 pantbrev som är över 100 år gamla.
På lantmäteriet finns dessa uppgifter. Det står summor, datum, att de är skriftliga samt aktnummer.

När jag klickar på respektive aktnummer skickas jag vidare där det står att handlingar kan beställas från riksarkivet.

Nu till frågan... om det finns aktnummer, betyder det att pantbreven finns?
 
Det verkar väl rimligt att de finns om både banken och lantmäteriet har uppgifter om dem.

Varför oroar det dig?

Det säger ju bara att någon har belånat fastigheten för 100 år sedan. Det betyder inte att de används som säkerhet för ett lån just nu.
Behöver du låna med fastigheten som säkerhet måste du ha ett pantbrev motsvarande minst summan av det du vill låna.
 
Det var bankmannen som gjorde mig orolig då han uttryckte att han ”verkligen hoppas att jag har breven”. Jag är orolig att jag inte får ta lån om jag inte har breven.
 
S SandraH20 skrev:
Det var bankmannen som gjorde mig orolig då han uttryckte att han ”verkligen hoppas att jag har breven”. Jag är orolig att jag inte får ta lån om jag inte har breven.
Det är väl bara beställa på riksarkivet om det är så kritiskt från banken :)

SÅ dyrt kan det inte bara. På sin höjd ett par hundralappar.
Och ska du ta ut lån med nya pantbrev så tror jag du har råd med det :)
 
Vilka belopp ? Banken hjälper till att ”döda” pantbreven om dom är borttappad och beställer nya samma summa som lånen, kostar 2%.
 
Jag är inte orolig för att det ska kosta mig pengar att få breven. Frågan är om det finns ett aktnummer, finns det då brev att hämta ut?
 
Nej, pantbreven finns nog hos någon av de tidigare ägarna eller är borta!
 
Pantbrev som är 100 år gamla kan dock inte vara på något extremt högt belopp antar jag dock? Då kostar det ju inte så mycket att skaffa nya med motsvarande värde samtidigt som du skaffar lånet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka belopp ? Banken hjälper till att ”döda” pantbreven om dom är borttappad och beställer nya samma summa som lånen, kostar 2%.
Så OM breven är borta, banken hjälper till att döda dem så finns det egentligen inget problem att ta ett lån?
Summan kan jag betala idag för pantbreven, pengarna är inte bekymret. Jag måste få igenom lånet, därför är pantbreven så viktigt för mig. Att döda breven, som tar några månader, för att vänta med ett lån skulle vara ”katastrof”.
 
Behöver inte vänta, banken fixar om du ber snällt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behöver inte vänta, banken fixar om du ber snällt.
Då ska de få se på snäll :,D
 
Troligtvis är beloppen vääääldigt låga. Så de bör rimligtvis inte vara något att oroa sig för i praktiken.

Anledningen att bankmannen är lite orolig är att det är en lite procedur och tar lite tid att ”döda” borttappade fysiska pantbrev. Vilket då kanske i teorin skulle kunna stöka till handläggningen. Vid ett ”köp” kan man behöva reservera motsvarande summa tills pantbreven hittats eller dödats. Vilket då kan ta lite tid men beloppen är tack och lov oftast väldigt små.

De finns kanske bland övriga papper som tillhör huset? Ritningar, gamla köpebrev, kvitton eller liknande?
 
S skogstomten skrev:
Troligtvis är beloppen vääääldigt låga. Så de bör rimligtvis inte vara något att oroa sig för i praktiken.

Anledningen att bankmannen är lite orolig är att det är en lite procedur och tar lite tid att ”döda” borttappade fysiska pantbrev. Vilket då kanske i teorin skulle kunna stöka till handläggningen. Vid ett ”köp” kan man behöva reservera motsvarande summa tills pantbreven hittats eller dödats. Vilket då kan ta lite tid men beloppen är tack och lov oftast väldigt små.

De finns kanske bland övriga papper som tillhör huset? Ritningar, gamla köpebrev, kvitton eller liknande?
Fastigheten har tillhört sambons släkt sedan första pantbrevet skrevs, det är jag nästan helt säker på. Vi har hört oss för med de som finns kvar i livet samt gått igenom dem få papper vi har.
Summan är en middag på stan så det är inte större fara.

Då kanske det finns en risk att det tar ett tag till att få igenom ett lån.
 
Redigerat:
Borde inte behöva ta någon extra tid egentligen eftersom beloppet är så lågt.

Att banken lyfter upp frågan eftersom pantbreven har en viss ”åldersföljd”. Där de äldsta är de långivare som får ”första tjing” om det inte finns tillräckligt med tillgångar att hämta vid t ex en konkurs. Så långivarna med de senaste pantbreven hamnar ”sist i kön” så att säga. Då kan banken kanske ha något eget krav/rutin att de vill ha de första/äldsta pantbreven för att bevilja bottenlån osv. Borde enkelt kunna kommas runt genom att ni ”reserverar” samma summa som pant
 
Begär att få ut pantbreven från riksarkivet, om de finns som riktiga papper och inte bara digitalt så är de väldigt vackra dokument som är en del av husets historia. Du kan döda dom men behåll originalet och rama in det.
 
  • Gilla
SandraH20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.