Bra formuleratem72 skrev:Det borde vara obligatoriskt med en husägarskola innan man får köpa hus. Punkt 1: det kosta på att ha ett hus, lär dig hur du reparerar & renoverar eller var beredd att betala för att få hjälp (alternativt skaffa händiga kompisar som du vårdar ömt). Punkt 2: Lär dig ta ansvar, ditt hus =ditt ansvar. Punkt 3: Gå till punkt 1.
Kanske borde finnas en bok likt Haynes reparationshandbok för bilar.em72 skrev:Det borde vara obligatoriskt med en husägarskola innan man får köpa hus. Punkt 1: det kosta på att ha ett hus, lär dig hur du reparerar & renoverar eller var beredd att betala för att få hjälp (alternativt skaffa händiga kompisar som du vårdar ömt). Punkt 2: Lär dig ta ansvar, ditt hus =ditt ansvar. Punkt 3: Gå till punkt 1.
Hade varit trevligt om dolda fel möjligheten försvann och att köpen var avslutat när pengarna bytte ägare.
folk får lära sig att skaffa kunskap och ta hjälp vid en av sina livs största affärer.
undrar om samma personer köper företag baserat på enbart loggan.
folk får lära sig att skaffa kunskap och ta hjälp vid en av sina livs största affärer.
undrar om samma personer köper företag baserat på enbart loggan.
- det lutar åt ? Isf verkar ni inte förstå vad alla här inne sagt.R RolfoHelena skrev:
Saker går sönder i ett hus. De har inget case mot er.
Bara att förklara vänligt för dem att ni bestrider och der är deras ensak att renovera och underhålla huset.
Vad är det för tomtar egentligen? Att det inte rör sig om ett dolt fel förstår man rimligtvis efter en snabb googling. Och vad för folk hotar med stämning? Känns lite WT över det...
Men samtidigt förstås till viss del köparnas bitterhet och misstänksamhet. När vi köpte vårat hus ingick en tvättmaskin som enligt säljarna fungerade fel fritt. Under den andra tvätten så blev det ett jävla oväsen från maskinen och när vi öppnade den så hade den gått sönder ganska så rejält.
Men samtidigt förstås till viss del köparnas bitterhet och misstänksamhet. När vi köpte vårat hus ingick en tvättmaskin som enligt säljarna fungerade fel fritt. Under den andra tvätten så blev det ett jävla oväsen från maskinen och när vi öppnade den så hade den gått sönder ganska så rejält.
Dolt fel är det inte. Men sen är det ju lite surt för dom att den går sönder en månad efter tillträde. Men dom har inget att hämta av er.
Själv hade jag kanske funderat på vara lite snäll och delat på reparation när det ändå bara var en månad efter köp.
Själv hade jag kanske funderat på vara lite snäll och delat på reparation när det ändå bara var en månad efter köp.
Risken är om man är snäll, och kanske delar fakturan (10-12000), så blir det mer o mer saker. Att dom aldrig blir nöjda. Säkrast att avböja bestämt .
Bästa svaret
Enda svaret är "kör hårt!".
Köparna har inget att hämta. Dela inte på någon reparationskostnad eller annat. Att dom orkar tjafsa över en sån småsak indikerar för mig att dom är förstagångsköpare och lite noviser. Detta baserar jag på egen erfarenhet där jag själv muttrade kring stämningar och annat över en summa på ca 20k pga felaktigt lämnad uppgift från säljaren. Jag gjorde aldrig något åt det då jag bedömde att det absolut inte var värt det. Nu många år senare hade jag ryckt på axlarna åt samma sak och tänkt att det var fan att de inte har bättre koll på sina grejor och sen gått och gjort något annat roligare.
Köparna har inget att hämta. Dela inte på någon reparationskostnad eller annat. Att dom orkar tjafsa över en sån småsak indikerar för mig att dom är förstagångsköpare och lite noviser. Detta baserar jag på egen erfarenhet där jag själv muttrade kring stämningar och annat över en summa på ca 20k pga felaktigt lämnad uppgift från säljaren. Jag gjorde aldrig något åt det då jag bedömde att det absolut inte var värt det. Nu många år senare hade jag ryckt på axlarna åt samma sak och tänkt att det var fan att de inte har bättre koll på sina grejor och sen gått och gjort något annat roligare.
Jag hade ringt upp köparna och förklarat att man förstår dem och känner sympati men att reglerna är tydliga och att en 10+ år gammal värmepump som behöver repareras inte är något dolt fel, och de kommer att få samma svar om de ringer och frågar mäklaren.
Givetvis ringer ni mäklaren först och kontrollerar att mäklaren ger det svaret.
Då borde saken vara ur världen.
Givetvis ringer ni mäklaren först och kontrollerar att mäklaren ger det svaret.
Då borde saken vara ur världen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 062 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 062 inlägg
Jag tycker man ska vara försiktig med att blanda in mäklaren i detta. När affären är avslutad har mäklaren ingen roll längre. Många mäklare vill främst ha nöjda kunder, så det är tänkbart att mäklaren föreslår en kompromiss, typ att man delar på kostnaden.pelpet skrev:Jag hade ringt upp köparna och förklarat att man förstår dem och känner sympati men att reglerna är tydliga och att en 10+ år gammal värmepump som behöver repareras inte är något dolt fel, och de kommer att få samma svar om de ringer och frågar mäklaren.
Givetvis ringer ni mäklaren först och kontrollerar att mäklaren ger det svaret.
Då borde saken vara ur världen.
Liknande trådar
-
Villa med byggström 1,5 år senare; bör jag stämma?
Juridik -
Byte drivrem till värmeväxlare, PM Luft "Villasparbössan" VVVA
Ventilation -
Ordförande i vägförening vill bestämma över vår fastighet
Juridik -
Villa -78 med bergvärme och Danfoss-termostater
Värme allmänt -
vi kan inte bestämma oss! villa visingsö lr villa ljungby (smålandsvillan). hjälp!
Hustillverkare