Hej! Går det fortfarande att köpa gammeldags linoleumplattor? Alltså inte click utan sådana man limmar fast.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är du säker på att du tänker på linoleum och inte på tunna och hårda PVC-plattor som var vanliga på 50- och 60-talet?
 
A
Marmoleum modular finns i 25x25cm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Är du säker på att du tänker på linoleum och inte på tunna och hårda PVC-plattor som var vanliga på 50- och 60-talet?
Ja det låter ju intressant, kan vara sådana jag tänker på :) , försöker återställa ett 50talshus så gott det går.
 
BirgitS
Men linoleumplattor är ju ett bättre val för miljön eftersom det är en naturprodukt i stället för en plastprodukt.
 
A
Du kan också söka efter kvartsvinyl(y)
 
mowatom skrev:
Du kan också söka efter kvartsvinyl(y)
Tack! det är nog det jag menade (trodde det var linoleum) Dock verkar det svårt att få tag på i sverige :(
golv_15.jpg
Söker dessa plattor.
 
BirgitS
A
L-Grane L-Grane skrev:
Tack! det är nog det jag menade (trodde det var linoleum) Dock verkar det svårt att få tag på i sverige :(

Söker dessa plattor.
Nja, det tror jag inte är ngt jätteproblem. Vi har lagt det i retrocafeer mm. Var ganska inne för ett par år sedan.
 
A
Åf står ju på deras hemsida. Garanterat asbestfria
 
BirgitS
Ser ju inte så väldigt tidstypiskt ut men bara grått. På 50-talet var man inte rädd för färger och mönster.

Numera är det ju förstås ingen asbest i men det innebär ju att det inte är precis som de plattor som fanns för 60 år sen och då kan man ju lika gärna ta en sorts plattor som är ändå bättre än plastplattor. Limmade plattor är ju ett h-e när man ska ha bort dem.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Ser ju inte så väldigt tidstypiskt ut men bara grått. På 50-talet var man inte rädd för färger och mönster.

Numera är det ju förstås ingen asbest i men det innebär ju att det inte är precis som de plattor som fanns för 60 år sen och då kan man ju lika gärna ta en sorts plattor som är ändå bättre än plastplattor. Limmade plattor är ju ett h-e när man ska ha bort dem.
Marmoleum Click är tyvärr lite stora, många som tycker det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.