Visserligen har huset inte kommit än (men den 30/9 så står det ääääntligen på vår tomt), men vi vet redan nu lite saker som vi önskar vi hade tänkt på vid beställningen:

- Annan parkett än den som kommer som standard och som inte är slipbar (den är för tunn).

- Bredare balkong på övervåningen (fanns inte med i den gamla katalogen som vi valde ur. Den nya katalogen kom veckan efter det att vi signat kontraktet)

- Klinker och golvvärme i hallen

- Hade inte spotlights varit så värstans dyra hade vi velat ha fler - var vi dumsnåla ???

- Direktutgång till verandan från sovrummet..... (har det idag och det är ljuvligt soliga sommardagar)

Trots det tror jag att vi oxå kommer att gå omkring o bara njuta av hur fint det ändå blev när vi väl flyttat in.
Det är ju trots allt ingenting av ovan som inte går att ändra i framtiden :)

/Mia
 
Berit skrev:
Öppna spisen.
[länk]

Kök: Diskmaskin. Har aldrig haft det förut. Wow.

Matplatsen velade vi länge om, till slut blev det ett torn. Här "hamnar" vi alltid.
[länk]
[länk]

Berit
Dina länkar verkar inte fungera.
 
Göran skrev:
Vad gäller torktumlare-det där luddet som blir en sudd i filtret efter varje gång-det är dina kläder det..en del av dem alltså omvandling från tyg till ludd-inte bra.
Men använder ni som har torkskåp det eller ska man strunta i det?
Jaså, var det bara det som gjorde att det inte var bra ;D
Jag trodde att du hade kommit på nåt annat skadligt med den.
Det är klart man kör ju inte "den lilla svarta" i torktumlaren, men nog 17 fyller den sin funktion, och det med råge, för de oändliga antalet barnsockar, tröjor, byxor, underkläder mm. mm. som ungarna genererar, för att inte tala om all frotté :-*
Så att bygga ny tvättstuga utan torktumlare skulle jag personligen aldrig ens reflektera över.
Vi har även ett torkskåp och jag håller med de som säger att, har man barn är torkskåpet bra även om tex. "Reima's" produkter inte går att torka i torkskåp, men av någon anledning så verkar det hela tiden finnas annat som fyller det.
Vore jag däremot utan barn(vilket Gud förbjude :-*) så skulle jag kunna överväga att skippa torkskåpet (spec. om jag hade en hel bastu att hänga i ;)) men se aldrig torktumlaren :D

//Christina.
 
ok då får man fundera vidare på tumlare också då
 
Lill skrev:
Varför inte köra overallerna i torktumlare istället. De är torra på någon timme. Dessutom mjuka, varma  och goa.
Sandiga, grusiga overaller i torktumlaren? :-/ Tvätta dem varje dag? :-/ Nä in i torkskåpet (blir också varma och goa) och sen borsta bort sanden. Praktiskt? JAPP!!! ;D Lat? Säkert! ;D
 
Sophia skrev:
Lat? Säkert! ;D
Människan är av naturen lat ;)
 
Jättekul tråd...men vad svårt !

Köket: Planeringen. Vi har ett U-format arbetskök där allt ligger ett halvt steg bort. Två steg bort är man ute på köksverandan eller i matrummet.

Vardagsrummet: Rymden och ljuset. Massor med fönster, men värmen ventileras effektivt ut genom två stora takfönster. Rymden gör att rummet blir spännande; är man i ena änden har man ett helt annat intryck än om man är i andra änden mycket tack vare att halva rummet är öppet till nock.

Nedre badrummet: Läget.

Tvättstugan: Alla skåp och lådor.

Matrummet: Fin kontakt med både kök, vardagsrum och altananen utomhus.

Sovrummet: Snedtaket med takfönster och takbalk.

Överhuvudtaget är vi nöjda med planeringen av huset. Vi har två altandörrar under tak vilket medger vädring med korsdrag och utevistelse även om det regnar . Sovrummet ligger i nordväst, man slipper solen i ögonen på morgonen. Köket och matrummet i ost vilket är underbart på sommarmornarna, vardagsrummet på sydsidan, tvättstuga och badrum i norr. Altanen på 160 kvm är en förlängning av huset på sommaren, den är klart på topplistan.

Vi kunde ha haft mer biytor. Tyvärr är det svårt att få till en källare när man har plintgrund, så jag antar att det kommer att kännas bättre när garaget är uppfört.... :)
Tvättmaskin och diskmaskin ska upp från golvet. Tyvärr är det omöjligt att få till för diskmaskinen i vårt kök, men vi ska fixa en sån där sockel med låda att ställa under ttvättmaskinen.
 
Hoffsan:
Vilket märke är det på köksluckorna?
Skitsnyggt tycker jag! :) (Sambon är mer inne på ek....:()
 
Köket kommer från Ballingslöv.
Vi var också i valet o kvalet om vi skulle ha ek istället men nu blev det björk och så fick vårt matrumsmöblemang bli i ek istället.
 
Yo Hoffsan!

Noterar er stomme. Är det H+H Celcon som levererat? I priset från Haaks har du specat vad den kostade (eller per kvm)?
 
Japp det är Celcon. Priset kan jag inte svara på. Vi har tagit lite si och lite så om du förstår vad jag menar ;)
 
Mitt blivande sovrum på 40kvm med stor balkong som har tak o fönster som täcker hela kortsidan upp till nock, nu e det ju snetak där uppe men det blir stort ändå... :)

Kök / Vardagsrum öppen planlösning med stor altan som är till stor del taktäkt pga. balkongen.
 
Det bästa i vårt nya hus:

Köket: Att det är så STORT! Underbart! Sen rymden i det , 320 cm takhöjd längs med hela köket (240 cm längs med andra väggen = pulpettak)

Vardagsrum: Rymden där oxå, 420 cm längs med ena sidan och 260 cm längs den andra.

Sovrummet: Att badrummet och klädkammare ligger innanför, helt privat och alla kläder finns tillhands när man ska bestämma vad man ska ta på...

Alla våra stor fönster, ljuset flödar in!

Mindre bra:
Lumi... dessa idiotiska spår som bara skräp trivs i, önskar vi valt garderom istället.

Ang torktumlare så finns det en artikel i en ca 1-2 år gammal Hus & Hem som bygger på Konsumentverkets undersökning, precis som BoD skrev.... ska se om jag kan hitta den tidningen...
 
Oj vad svårt att bara välja 1 sak/rum, hmm...

Köket: Burspråket
Hallen: Den i klinkern infällda kompass stjärnan - jättesnyggt!
Tvätt: Både torkskåp och torktumlare - kanon!
Badrum 1: De dubbla tvättställen
Badrum 2: Att vi tog bort ett sovrum till förmån att få ett stort badrum på 18 kvm att inreda till hemmaspa
V-rum: Att vi tog bort ett sovrum till förmån att få ett stort v-rum på 40 kvm
Allrum: Att vi valde extra stora takfönster - mycket ljust och luftigt
Uteplatsen: Att vi har gjutit grund för en vinterträdgård som kommer att byggas (förhoppningsvis) under nästa vår..
Övrigt: Att vi har valt vit pärlspont i alla taken samt målat alla väggar i brutet vitt - det ger ett ljust och fräscht intryck

Sedan önskar jag att vi hade fler förvaringsmöjligheter - men är det inte så för nästa alla?

:) Roseanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.