Har sneglat lite på den andra trådan om tracker till moped. Men då jag inte har något intresse av att tracka i realtid utan mer kunna ta ut en logg i efterhand via kabel eller trådlöst så skapar jag en ny tråd.
Jag vill med andra ord kunna plocka ur information om jur en sak har rört sig. Har inte på något sett nytta av att kunna se detta live. Verkar finnas för bilar för typ körjournal men dessa kräver strömanslutning. Någon som har sprungit på något liknande och ev även testat dem?
 
Då är det en GPS-logger du söker efter.

Renkforce och Qstarz finns lätt tillgängliga i Sverige med en del modeller och funktioner. Holux är stora också, fast dom köpte jag utomlands för många år sen.
 
Tack för dina tips. Nu verkar det som att även om jag söker på logger så dyker det upp en massa trackers. Svårhittat med andra ord.
Någon med erfarenhet av någon av dessa och kan ge råd?
 
För egen del har jag mest använt såna att geotagga foton med. Alltså att koppla ihop bilder med platser. Även utan kamera kan det vara användbart ibland att kunna se hur man rört sig. Vissa loggers har även en knapp för att kunna 'sätta en flagga' på kartan för senare referens.

I korthet gör man så här:
  • Starta loggern och placera den så nära himlen som möjligt för bäst mottagning.
  • (Ut på äventyr... eventuellt trycka på knappen för att markera aktuell position)
  • Stäng av loggern och hämta ut data med t.ex GPS Babel eller det program som följer med. Jag brukar ta ut data som GPX, eftersom det formatet fungerar för nästan allt.
  • Använda GPX-filen. I mitt fall med Lightroom för geotagging, alternativt titta på det i t.ex GPS Visualizer eller Viking eller Garmins BaseCamp.


Det finns appar till telefoner också om man vill prova på funktionen. Det drar en del batteri, så det är därför jag använder en dedikerad pryl för längre utflykter. En hårdvarulogger håller lätt en hel dag och kan laddas via USB om det behövs.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.