Mieles miljötänk verkar inte ligga i framkant. Såhär var dammsugaren paketerad. Vem använder frigolit som packmaterial idag?
 
  • Dammsugare från Miele paketerad med frigolit, på en trädöverfylld yta, kritik mot förpackningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många ?!
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vad skulle det annars vara packat i som tåler hårdhänt hantering och frakt i många led?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
IKEA packar i formskuren wellpapp.
Mycket elektronik kommer packad med formpressad papp typ äggkartong.
 
M magnu skrev:
IKEA packar i formskuren wellpapp.
Mycket elektronik kommer packad med formpressad papp typ äggkartong.
Ikeas saker är platta saker. En dammsugare i fräsig design kräver frigolit. Om man nu är så miljömedveten och duktig kan man undra varför man inte köper en begagnad dammsugare istället för en ny. :p
 
  • Gilla
zzoink och 2 till
  • Laddar…
Tja,
Electrolux verkar klara sig utan frigolit för 3 år sedan.

Det är bara att konstatera att Mieles miljötänk är greenwash.
 
MultiMan
Cellplast är överlägset som packmaterial och kan anpassas på många olika sätt i densitet för just den varans vikt som ska skickas. Varför byta från något som fungerar? Det är oerhört längesedan man använde farliga gaser (som freon) att blåsa upp polysterenet med. Polystyren används i många andra sammanhang också, t ex plastmodeller, verktyg mm mm mm. Enkel att limma också, därmed lätt att laga.

Min senaste Siemens tvättmaskin jag fick hemtransporterad i för några månader sedan (helt oskadad) låg i cellplast.

Edit: Det ser ut som att du köpt en dammsugare i plast? Med ditt tankesätt hoppas jag att du omedelbart lämnar tilbaka den och istället köper https://vasterbottenssapa.se/produkt/sopset-i-tra-och-tagel
 
MultiMan MultiMan skrev:
Cellplast är överlägset som packmaterial och kan anpassas på många olika sätt i densitet för just den varans vikt som ska skickas. Varför byta från något som fungerar? Det är oerhört längesedan man använde farliga gaser (som freon) att blåsa upp polysterenet med. Polystyren används i många andra sammanhang också, t ex plastmodeller, verktyg mm mm mm. Enkel att limma också, därmed lätt att laga.

Min senaste Siemens tvättmaskin jag fick hemtransporterad i för några månader sedan (helt oskadad) låg i cellplast.

Edit: Det ser ut som att du köpt en dammsugare i plast? Med ditt tankesätt hoppas jag att du omedelbart lämnar tilbaka den och istället köper [länk]
Det finns ju andra lösningar där man tex fyller en plastpåse när allt är packat i lådan som då formar sig efter innehållet.

Det stora problemet med EPS är att man transporterar en massa luft i flera led, man gör inte EPS:en i samma fabrik som packar varorna.
 
Jag vet inte en enda leverantör som inte packar sina vitvaror i frigolit.
Tillräckligt mycket transportskador som det är,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.