Hej!

Håller på att renovera hemma och gör så mycket som möjligt själv. Tänkte dock kolla med erfarna på forumet hur det ser ut egentligen. Ska börja samla offerter i veckan.

Har hört med några vänner som säger att det är sjukt komplicerat och jobbigt att flytta dessa.

Men hur är det egentligen? Vi vill flytta de ett par meter efersom de står mitt i ett rum på en dum vägg som det är idag. Den väggen ska ner.
Är det ett jättejobb för en certifierad elektriker?

När jag ändå har öppnat denna frågan.. Går det att byta ut skåpen till något mer diskret? Känns riktigt klumpigt och onödigt stort.


Bifogar bilder på skåp och hur det ser ut bakom där elen kommer in.


Elektricitetsskåp på vägg under renovering med synliga trådar och delvis borttagen gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elrör och kablar som löper längs en trävägg, synligt före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Det är inget problem att lösa för en elfirma såklart.

Mina första tankar när jag ser din bild är att du inte bor i en villa utan en lägenhet eller radhus ifrån 50 talet eller liknande.
Du har endast 1-fas eller möjligen två faser, om det nu någonsin funnits något sådant på servissidan.

Hur många proppar har du normalt i?
På bilden verkar propphuvarna vara tomma. Har du tagit ut en säkring innan du tog bilden?

Hur som helst.
När du ändå renoverar så skulle jag se till att byta till trefas abonnemang, det underlättar för dig i framtiden om skall byta köket tex då du annars blir begränsad i både vilken spis och ugn du kan välja samt hur du kan använda dem.

Men för att svara på din fråga. Så är det inte ett "jättejobb" för en elfirma, men det är ju relativt vad man anser vara jättejobb.

Men MINST 10000 kr för flytt och uppgradering till trefas.
 
  • Gilla
lyft
  • Laddar…
Nej det är inget stort och svårt arbete, men man måste anlita en auktoriserad installatör som tar kontakt med nätägaren då det är ett arbete både som nätägaren och fastighetsägare/elfirma blir inblandad i.
Lämpligen tar man i god tid kontakt med en elfirma så dom tillsammans kan planera flytten.
Ps
Privata kan ej beställa mätarflyttning av nätägaren det måste göras av en auktoriserad installatör.
 
  • Gilla
lyft och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det är inget problem att lösa för en elfirma såklart.

Mina första tankar när jag ser din bild är att du inte bor i en villa utan en lägenhet eller radhus ifrån 50 talet eller liknande.
Du har endast 1-fas eller möjligen två faser, om det nu någonsin funnits något sådant på servissidan.

Hur många proppar har du normalt i?
På bilden verkar propphuvarna vara tomma. Har du tagit ut en säkring innan du tog bilden?

Hur som helst.
När du ändå renoverar så skulle jag se till att byta till trefas abonnemang, det underlättar för dig i framtiden om skall byta köket tex då du annars blir begränsad i både vilken spis och ugn du kan välja samt hur du kan använda dem.

Men för att svara på din fråga. Så är det inte ett "jättejobb" för en elfirma, men det är ju relativt vad man anser vara jättejobb.

Men MINST 10000 kr för flytt och uppgradering till trefas.

Det stämmer, radhus som är byggt 56 :)

Jag har själv aldrig rört propparna, och som det ser ut så är det ett av propphuvarna som är tomt.
Hörde med nätägaren och det verkar vara 1 fas som det är nu. Men på honom så lät det som att det inte är ett jätteomfattande jobb att uppgradera till trefas?

Grymt tips, jag hade helt missat det och aldrig tänkt på det själv, tack!
Hjälper en del eftersom vi ska modernisera lite och byta till mer avancerad spis och ugn.
 
E elmont skrev:
Nej det är inget stort och svårt arbete, men man måste anlita en auktoriserad installatör som tar kontakt med nätägaren då det är ett arbete både som nätägaren och fastighetsägare/elfirma blir inblandad i.
Lämpligen tar man i god tid kontakt med en elfirma så dom tillsammans kan planera flytten.
Ps
Privata kan ej beställa mätarflyttning av nätägaren det måste göras av en auktoriserad installatör.
Tack! Fick detta bekräftat precis av nätägaren också som sa samma sak! :)
 
Kan vara sjuuukt lång väntetid om nätägaren ska flytta de själva. Vi fick vänta 7månader i sommarstugan då vi begärde en flytt och de tillät inte att elektrikern gjorde det.
 
Det är ytterst få gånger som nätägaren byter/flyttar mätarskåpet, det är kundens skåp så det har nätägaren inget med att göra. Kabeln in är oftast nätägarens samt mätaren allt annat är kundens.
 
  • Gilla
lyft
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Kan vara sjuuukt lång väntetid om nätägaren ska flytta de själva. Vi fick vänta 7månader i sommarstugan då vi begärde en flytt och de tillät inte att elektrikern gjorde det.
Nätägaren verkade inte alls sugen på att byta själv, så antagligen så är det lite olika beroende på vilken nätägare man har. De förklarade mest att om de behöver komma ut för att byta mätare, etc så gör de detta relativt fort och det tar ca 2 timmar.
Tråkigt att det tog sån lång tid för er...

Får hit en elektriker imorgon som förhoppningsvis börjar dra i det och fixar kontakten med nätägaren också.
 
E elmont skrev:
Det är ytterst få gånger som nätägaren byter/flyttar mätarskåpet, det är kundens skåp så det har nätägaren inget med att göra. Kabeln in är oftast nätägarens samt mätaren allt annat är kundens.
Precis så har jag förstått det också. Dock verkar väldigt många vara rädda för att utföra jobbet. Har vart i kontakt med några olika helentrepenader som mer eller mindre inte vill ta jobbet. Har även där fått olika svar om att det inte går att byta skåp eller att man inte får, osv.

Men ja, serviceledningen är ju nätägarens + mätaren. Det är ju plomberat så det måste väl ändå gå via nätägaren oavsett.

Så nu ska en elfirma förhoppningsvis dra i det.
 
Om någon säger att man inte får eller att det inte går så ska man vara ytterst försiktig med att över huvud taget anlita dom. Det luktar icke auktoriserad lång väg.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klart att det går att flytta mätartavlan. Allt går, bara man betalar...

Men de flesta elleverantörer vill att den flyttas ut till ett fasadskåp på utsidan av huset. Skåpet är ca 50 cm brett och 70 cm högt, kanske 25 cm djupt.

Det är tilltaget för att kunna rymma en massa saker som Du inte kommer att sätta dit, bla en gammaldags "snurrelmätare"...

Ofta kan elverken vara snälla och bjuda på till exempel kabel om de får ut skåpet på ytterväggen. Motivet är att det är lättare för avläsar-gubben att komma en gång om året och läsa av på det sättet. Hos mig har inte den gubben kommmit på 15 år nu, eftersom man har installerat fjärravläsning, liksom 100% av alla andra svenska elnätföretag också har tvingats göra eftersom det förordningsmässigt skall läsas av varje månad, och gå på någon dag i början av månaden. Nytt mätarskåp, kabeln fram till elcentralen och hela jobbet får Du betala själv. Elverket flyttar mätaren och fixar med kabeln från gatan till skåpet, om den nu inte har någon annan "smart lösning" med kabel i krypgrund av radhuslängan.

Däremot är det för mig inte självklart att 3-fas är bättre än enfas.

När man ser på forumet (här) så är det massor av frågor om hur man skall koppla in sina nya spisar till just 3-fas. Gemensamt är att alla dessa spisar är gjorda för 230V, och man kan välja om man vill koppla in enfasigt (som man måste göra i de flesta länder i Europa), eller i flera faser, vanligen 2 för en häll eller 3 för en riktig spis.

Jag ser på bilden att huvudsäkringen är storlek III (3, om man skriver med arabiska siffror), vilket används för säkringar 35, 50 och 63A.

Fördelen med 3-fas kan vara att Du faktiskt får in mer energi tillgängligt i huset än med enfas, men de beror på vilka säkringar man jämför. Jag skulle säga att 3 x 20A är att jämföra med 1 x 50A. Min gissning är att Du nu har 1 x 35A in i huset, men det vore intressant om Du kollar vad det egentligen är. Det kan också vara så att elverkets tariffer styr hårt mot 3-fas, dvs att 1 x 50 kostar klart mer än 3 x 20, för det är ju 3-fas man "skall ha" i Sverige. Det är mycket bättre så, för då kopplas alla spisar, element och elvärmare med 380V. Synd bara att de inte säljs längre, i alla fall inte som något annat än dyr och "udda" för de som måste ha en till sin gamla anläggning...

Om man sedan läser på forumet om alla som har problem med elbilsladdning, där strömmen i de 3 faserna inte räcker, för att bilarna vill ha enfas men mer ström än vad vi i Sverige brukar ha framme, så inser man att enfas också kan ha fördelar.

Hoppas Du inte "får det jobbigt att välja" nu, men jag vill framhålla att valet inte är självklart, båda alternativen har sina fördelar och nackdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.