Hej kloka medmänniskor.

Jag har sett några duktiga felsökare här på forumet. Några idéer om vad detta är för fel?

Uppkom efter flytt.

Alla tips uppskattas!

mvh Niklas
 
Under flytten skulle jag justera maskinen i våg och tiltade då upp den för att komma åt fötterna. Då dök denna lilla bit upp, vad är det för något och har den med missljudet att göra? Eller kan den varit lös en längre tid utan att jag märkt det tidigare?
 
  • Hand håller en brutet maskindel framför marmorbänk, möjlig orsak till missljud i maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hedinho skrev:
Under flytten skulle jag justera maskinen i våg och tiltade då upp den för att komma åt fötterna. Då dök denna lilla bit upp, vad är det för något och har den med missljudet att göra? Eller kan den varit lös en längre tid utan att jag märkt det tidigare?
H Hedinho skrev:
Under flytten skulle jag justera maskinen i våg och tiltade då upp den för att komma åt fötterna. Då dök denna lilla bit upp, vad är det för något och har den med missljudet att göra? Eller kan den varit lös en längre tid utan att jag märkt det tidigare?
I botten på maskiner använder man ofta en gjuten betongplatta för att maskinerna inte ska hoppa runt, ibland på äldre maskiner även gjutjärn.

Ljudet killgissar jag på är en pump som går torrt. Jag skulle testa att 1: rensa ut i nål-luckan för att försäkra flöde, 2 köra maskinen helt tom för att säkerställa att det inte är några drivremmar eller liknande som låter
 
Tjenare!

Nålfilter är rensat, tömningen fungerar som den ska och även tillflödet vad jag kan begripa. Efter flytten försökte min bättre hälft sätta igång maskinen utan vatten på inkommande. Kan någon pump sugit luft? Konstigt bara att det känns inte som att den låter så endast när den fyller på vatten utan lite när som under programmet. Vad innebär den lösa betongbiten? Fara för att något lossnar och slår sönder det nya badrummet?!
 
På vilket sätt tänker du att jag kan kolla remmarna med tom maskin kontra vanlig drift? Funderar ju på om felen är oberoende av varandra och om byte av maskin är nästa steg..
 
H Hedinho skrev:
Tjenare!

Nålfilter är rensat, tömningen fungerar som den ska och även tillflödet vad jag kan begripa. Efter flytten försökte min bättre hälft sätta igång maskinen utan vatten på inkommande. Kan någon pump sugit luft? Konstigt bara att det känns inte som att den låter så endast när den fyller på vatten utan lite när som under programmet. Vad innebär den lösa betongbiten? Fara för att något lossnar och slår sönder det nya badrummet?!
Lösa betongbiten ingen fara, är säkerligen fullt med betong i botten ändå. En sak som jag gjort både på diskmaskiner och tvättmaskiner med konstigt ljud, testa att manuellt hälla lite vatten i trumman (4-5 liter?) och kör maskinen tomt. Är ljudet kvar då?
 
H Hedinho skrev:
På vilket sätt tänker du att jag kan kolla remmarna med tom maskin kontra vanlig drift? Funderar ju på om felen är oberoende av varandra och om byte av maskin är nästa steg..
Menar att remmarna oftast låter/slår mer under belastning.
 
  • Gilla
Hedinho
  • Laddar…
Chrillls Chrillls skrev:
Lösa betongbiten ingen fara, är säkerligen fullt med betong i botten ändå. En sak som jag gjort både på diskmaskiner och tvättmaskiner med konstigt ljud, testa att manuellt hälla lite vatten i trumman (4-5 liter?) och kör maskinen tomt. Är ljudet kvar då?
Jag provar detta när detta program är klart, tack!
 
man kan ju även testa att snurra trumman för hand och kolla om där hörs någonting då
 
T tergo skrev:
man kan ju även testa att snurra trumman för hand och kolla om där hörs någonting då
Det kan jag göra men det som talar mot det är att ljudet även uppstår när trumman står stilla.
 
MultiMan
Satte ni inte dit transportsäkringarna baktill på maskinen så har antagligen trumman/baljan hoppat runt i transporten och skadats, även annat kan ha slagits sönder när den träffat andra delar i maskinen. De måste alltid sättas tillbaka om maskinen ska transporteras längre sträckor.

Aldrig sett en betongplatta i botten på någon konsumentmaskin, däremot används ofta betong i olika motvikter som sitter skruvade utanpå blajan för att minska rörelserna vid centrifugering och tvätt. Det är en av dessa som slagits sönder.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Satte ni inte dit transportsäkringarna baktill på maskinen så har antagligen trumman/baljan hoppat runt i transporten och skadats, även annat kan ha slagits sönder när den träffat andra delar i maskinen. De måste alltid sättas tillbaka om maskinen ska transporteras längre sträckor.

Aldrig sett en betongplatta i botten på någon konsumentmaskin, däremot används ofta betong i olika motvikter som sitter skruvade utanpå blajan för att minska rörelserna vid centrifugering och tvätt. Det är en av dessa som slagits sönder.
Hej, flytt av maskinen är det jag syftat på. Inte flytt av bohag. Vi pratar alltså flytt från gammal tvättstuga till nytt badrum, i väntan på att tvättstugan renoveras. Rummen ligger vägg i vägg. Inga kraftiga slag eller dunsar. Som sagt kan betongbiten mycket väl varit lös i flera år utan att jag vetat om det.

Tvättmaskinen varnar också ibland gult blinkande och stannar. Ibland blinkande rött istället och stannar. Förmiddagens program slutfördes således endast efter många om och men.

Någon mer med tips och råd? Detta är modellen:
https://shop.electrolux.se/model/m/ewp1672tdw

Ska nu tömma den och testa lite grejor med tom maskin som föreslagits.
/Niklas
 
A
betongen sitter på baljan ett eller flera stycken.
risken är att du har fler fel på baljan då denna bit har spruckit precis i fästet
beroende på vilken vikt det är så kan resten lossna under gång nu med spännande resultat.
det ser ut som om din trumma inte centrerar i lucköppningen och är det riktigt har du ännu värre och omfattande fel.
lyft av locket och bakstycket för att kika efter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.