Jag ska göra om min lockläktsfasad som i dagsläget är spikad utan läkt direkt mot vindpappen. Så ska man inte göra... Läkt ska alltså på i samband med ompanelningen. Huset är tilläggsisolerat och jag öka utsticket över grundmuren så lite det går.

Jag har sett hus där det sätts stående panel på bara liggande läkt. Det blir ju en luftspalt men den kan inte ventileras så mycket. Är detta ett ok sätt att bygga på?

Husfasad under renovering med ny stående panel och isolering synlig, byggställning intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ett annat hus har jag stående panel på både liggande och stående läkt. Jag inbillar mig att det bidrar till att huset är väldigt svalt. Utrymmet bakom panelen blir som en skorsten som ventilerar bort värmen. Kan det stämma?
 
Tomture61
Normen är att har man stående panel så per automatik måste då spikläkten sitta med 90 gr vinkel (liggande) mot panelen.
Hur ska man annars fästa panelen ?
Luftningen sker mellan varje panelbräda du har , dom ska inte sitta dikt mot varandra .
 
Jag kanske var otydlig. Stående panel fästs i liggande läkt som i sin tur sitter i stående läkt. Den stående läkten är spikad i väggreglarna.(Det är alltså två lager läkt på samma sätt som under tegeltak med strö och bärläkt, fast för fasad)

Som panelen sitter på bilden så kan det inte gärna lufta under eftersom luften bara kan röra sig i sidled och inte uppåt. Det är inte mitt hus på bilden

En målad lockläktspanel blir helt tät. Springan mellan panelbrädorna täcks av lockläkten och alla små springor fylls med färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.