Hej,
skulle vilja byta inomhus trätaket mot det moderna släta taket. Går det ? Hur gör man? Bifogar en bild som visar trätak som jag vill byta mot gips/ slät tak.
Sedan funderar jag på att om man gör det får man kortare takhöjd eller får man samma ?
Tacksam för tips o tricks!
 
  • Rum med trätak med lister, fönster mot trädgård och radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart det går. Vill du inte minska takhöjden så är det bara riva bort det du har nu...........Det ska dock poängteras att gipsa ett dylikt tak och sen spackla det så det blir fint kräver en hel del arbete. Har man för bråttom och forcerar så brukar man bli ganska besviken............Dåligt spacklade skivor syns oftast hur tydligt som helst.
 
  • Gilla
Sastromberg
  • Laddar…
Jag har gjort samma övning i våras. Först kom en snickare och rev bort träpanelen. Då fanns råspont kvar. Sedan borrade jag hål för takspottar och drog slangar för kablarna ovanför råsponten. Jobbigt. Sedan kom snickaren och satt gipsskivor. Det gick rasande fort för han hade en skivhiss och automatskruvare. Sedan kom målaren, spacklade, slipade och målade. Blev kanonfint.
Klart kan man göra allt själv men jag vet med mig att det skulle ha tagit månader av kvällsarbete. Och skulle inte bli lika fint som proffsarbete.
Eldragningen skulle ha gått lättare om man hade satt upp glespanel innan gips för då hade man haft lätt åtkomlig plats för slangarna. Men jag ville inte offra takhöjd.
Svårast var att hitta plats för drivdon till spottarna.
 
  • Gilla
Sastromberg
  • Laddar…
Tack så mycket hör ni. Det gick fort att få svar. Är ny på forum här. Ska inte göra arbetet själv men ville veta om det går över huvudtaget. Tack för till er båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.