Nej, men är det att behandla medlemmarna olika om man säger att alla får sätta ut en studsmatta så länge ingen klagar på den?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gissar att det är små tomter, men det naturliga är väl ändå att ha studsmattan på egen tomt.

Och långt in i skogen, med en fyraåring? Det låter förstås överdrivet, men om det är sant, när tänkte ni att hon ska klara att börja använda den själv?

Jag tycker iofs att fler samfälligheter borde vara generösare med rätt att sätta ut studsmattor, men det är en svår sak att kräva att man ska få göra.
Vi faktiskt tänkte att ha på vår tomt men tomten inte lika platt och dessutom vi har fått önskemål från våra närmaste grannar att placera studsmattan lite borta. Vi kompromissade på bästa sätt. Jag kanske överdriver lite ang. skogen. Det är inte riktig skogen. Buskar, naturlig gräsmatta och träd typ 10 m borta från huset, samt pendeltågtunnelen bakom "skogen". Vi ska demontera studsmatta när det blir kallt, så kanske placerar på tomten nästa år. Men matta ganska stort inte lätt flytta och montera på nytt varje dag.
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
För att svara på din fråga om rättigheter angående detta.. Du har inga rättigheter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
För att svara på din fråga om rättigheter angående detta.. Du har inga rättigheter.
Det kanske sã, men likhetsprincipen måste gälla ju? Eller?
 
P Pin skrev:
Här står lite om detta

[länk]

Om någon ska bli ansvarsskyldig så krävs uppsåt eller bristande underhåll, alltså inte endast att ett barn skadar sig under leken.
Tycks vara samfälligheten som har ett visst ansvar, och kanske därför de är motvilliga.
Räcker det inte att sätta shylt på studsmattan att samfällighet ansvarar inte för studsmatta försäkringar gäller inte, använder på egen risk.
 
Anna1980 Anna1980 skrev:
Räcker det inte att sätta shylt på studsmattan att samfällighet ansvarar inte för studsmatta försäkringar gäller inte, använder på egen risk.
Det bör en jurist svara på men, jag säger nej det hjälper inte med en skylt. Det är föreningen (eller möjligen du själv) som ansvarar för säkerheten, dvs att studsmattan inte är trasig och farlig. Leken sker alltid på egen (föräldrarnas) risk.
Blanda inte in försäkringar, om de gäller beror på villkoren.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Som nyinflyttad är det bra att ta reda på vad som gäller innan man börjar använda samfälligheten mark som sin egen. Prata med styrelsen, fråga varför den andra står där. Vad står i samfälligheten stadgar?

Även om marken är samfällighetens, det vill säga er också får ni ju inte använda den som ni vill. Då kanske det plötsligt står 10 studsmattor där etc.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Som nyinflyttad är det bra att ta reda på vad som gäller innan man börjar använda samfälligheten mark som sin egen. Prata med styrelsen, fråga varför den andra står där. Vad står i samfälligheten stadgar?

Även om marken är samfällighetens, det vill säga er också får ni ju inte använda den som ni vill. Då kanske det plötsligt står 10 studsmattor där etc.
Rent teoretiskt - ja. Men i vår rådhus bor bara pensionärer, barn från andra rådhus redan har egna studsmattor. Så chans att det blir studsmatts samlingar ganska låg.
 
Skulle vara intressant med lite bilder. Jag tänker att man kanske får anpassa sig efter sin egen tomtstorlek. Har man liten tomt kanske man får köpa en liten studsmatta eller ingen studsmatta? Jag kan ju inte smacka upp en pool hos grannen för att jag inte vill ha den på min egna tomt.
Sen förstår jag att du blir frustrerad om andra får använda de allmänna ytorna till sina studsmattor om inte du får göra det, regler ska gälla alla!
Hoppas det löser sig för er så att dottern blir nöjd och glad. :giggle:
 
  • Gilla
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Pensionärerna kanske vill göra trädgårdsland? Eller boulebanor? Det förändrar inte fakta att du får inte använda samfällighetens mark som din egen, den är gemensam.

Jag bor själv i radhus, samfällighet. Det vore ju toppen för mig om jag kunde utvidga mitt trädgårdsland. Även om jag bara skulle använda det sommartid så får jag inte göra det såklart. På en avkrok finns det två pallkragar som används av en granne. De fanns när jag flyttade in. Föll mig aldrig in att slå upp ett par till utan att diskutera med styrelsen först.

Däremot har du ju rätt att ha studsmatta på din egen tomt även om grannarna tycker att den är störande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Anna1980 Anna1980 skrev:
Det kanske sã, men likhetsprincipen måste gälla ju? Eller?
Situationer är aldrig exakt lika, din placering kanske är sämre än en annan grannes. De står inte på samma plats.

Det som är problemet är att något anmält din studsmatta och vill du få bort grannarnas studsmattor får du anmäla dem.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Skulle vara intressant med lite bilder. Jag tänker att man kanske får anpassa sig efter sin egen tomtstorlek. Har man liten tomt kanske man får köpa en liten studsmatta eller ingen studsmatta? Jag kan ju inte smacka upp en pool hos grannen för att jag inte vill ha den på min egna tomt.
Sen förstår jag att du blir frustrerad om andra får använda de allmänna ytorna till sina studsmattor om inte du får göra det, regler ska gälla alla!
Hoppas det löser sig för er så att dottern blir nöjd och glad. :giggle:
Ja absolut. Men vi placerade mattan på samfällighet mark i princip pga våra grannar haft önskemål att ha mattan lite borta, vi har gjort i samråd och kompromissade.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Karlia
Det är inte oss du ska övertala, det är styrelsen och alla som bor i samfälligheten.

Ni har inte rätt att ha studsmattan där men det finns möjlighet för er att övertala dem att det är ok. Men ni måste ha godkännande inte bara från närmsta grannarna utan hela samfälligheten.
 
  • Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
Men även om grannarna närmast sagt jag måste ni ju höra med ordförande i samfälligheten. Ni kan ju inte bara vara ett fåtal som säger att det är ok. Hela samfälligheten måste vara med på det. Men ta och prata med ordförande och beskriv läget och att era grannar tyckte ni skulle ställa den där. Fråga lugnt varför en annan får stå där och vilka regler som gäller. Står den på gemensam mark borde ju alla få använda den.

Men jag tycker ni gjort lite fel som ställt den där utan att prata med ordförande, det är en gemensam yta så alla måste ju få vara med i besluten. Så hör varför det står en annan studsmatta där.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket, guldkorn. Ska skriva som du säger. Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.