A
Den där vemtilen är precis som den ska vara. Tanken är att när du öppnar kranen på tuben så trycker du in den rörliga delen så fylls slangen med gas.
 
Jag begriper inte riktigt hur du gör. Jag har linoljebrännt lite järnkrokar mm. Jag har hettat upp dem tills de glöder i pannan och släppt ner dem i en konservburk med olja. Överskottsolja torkas bort.
 
A Amarace skrev:
Den där vemtilen är precis som den ska vara. Tanken är att när du öppnar kranen på tuben så trycker du in den rörliga delen så fylls slangen med gas.

Du har rätt. Jag hade satt slangen för långt in på nippeln så ventilen kunde bara öppna lite grand och trycket i slangen räckte därför inte att hålla ventilen öppen. Efter att jag flyttade bak slangen litet så funkar ventilen som den ska.
Tack för din kommentar!

Någon kan nog tycka att det är lite osmart att pyssla med gamla prylar som innehåller brandfarlig gas under högt tryck när man har så dålig koll som jag uppenbarligen har. Och det ligger nog något i det.

Drar därför till med en fråga till så att jag snarast blir expert;)

Finns det några problem med att direktkoppla en brännare till en pa6 gasoltub på detta sätt?

Verkar finnas andra trycksänkande regulatorer som är ämnade för just gasolbrännare. Tex:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/gasdrivna-lodverktyg/gasolregulator-218200/

Borde jag ha en sådan istället?
 
A axel_n skrev:
Du har rätt. Jag hade satt slangen för långt in på nippeln så ventilen kunde bara öppna lite grand och trycket i slangen räckte därför inte att hålla ventilen öppen. Efter att jag flyttade bak slangen litet så funkar ventilen som den ska.
Tack för din kommentar!

Någon kan nog tycka att det är lite osmart att pyssla med gamla prylar som innehåller brandfarlig gas under högt tryck när man har så dålig koll som jag uppenbarligen har. Och det ligger nog något i det.

Drar därför till med en fråga till så att jag snarast blir expert;)

Finns det några problem med att direktkoppla en brännare till en pa6 gasoltub på detta sätt?

Verkar finnas andra trycksänkande regulatorer som är ämnade för just gasolbrännare. Tex:

[länk]

Borde jag ha en sådan istället?
Ja, en regulator gör att tuben åtminstone tar en stund att tömma när det går åt helvete och du står där som kaptenen på Hindenburg :D(y)
 
Brännarna på jobbet har ingen regulator. Utan samma typ av koppling som din.
Man öppnar ventilen på flaskan sedan trycker man in "slangdelen" axilellt.


Det finns brännare av högtryckstyp. Medans gasolgrillen är av lågtryckstyp.
 
Se till att hålla gasoltuben upprätt och stillastående när du eldar.
Du kan testa att luta den eller lägga den ner under kontrollerade former, men det kommer att skvätta ut flytande gasol och lågan kommer bli lite större. Bränner du mycket gas kommer temperaturen i behållaren att sjunka och det kommer bli mindre effekt i lågan. Vet inte om det spelar roll för vad du gör? Du kan alltid sätta behållaren i varmt vatten. Ser inga problem med att skippa regulator.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.