Hej alla!

Jag har sett några grymma badrum i inredningstidningar och dylikt där det legat kalksten på golvet.
Är det någon som har en idé vad detta kostar? 1000:- per kvm? eller ännu mer?

Tack!

/PJ
 
Vi har portugisisk kalksten i ena badrummet. 20x20-plattor. Lite huggen yta, för att inte bli så hal. Väldigt trevlig. Betalade 911/kvm efter lite rabatt på SwedenTrade.
 
Hur är det med tvål-, fett- och hudskräpsansamlingar på en så ruff yta....?
 
Ytan är inte så "ruff" som ex.vis skiffer. Men det är ju natursten med viss porositet... Blir det fläckar så syns dom mest i början, sen slits dom ner liksom. Naturstenens flammighet och färgvariation gör att det knappast märks ändå. Har haft shampoflaska som legat ner och runnit ut till hälften över natten - men det syns inte idag. Dock löddrade det ett bra tag när man tvättade golvet där ;)
 
Coolt med inbyggt lödder!! ;D
 
Borde ju finnas inbyggt i duschen också... :D
 
Jag har läst någonstans att golvvärme "torkar" ut kalksten (ja, det stod så...) och funderade då på om kombinationen golvvärme och dessutom tvål schampo och rengöringsmedel skulle torka ut den än mer?!
Enligt den artikeln så skulle man skura med såpa på just kalksten för att återfetta stenen spec. om man har golvvärme under och det har väl de flesta, antar jag.

Vet nu inte hur viktigt detta är men det kanske är värt att kolla upp och ett tips för att skydda stenen och behålla färg/glans :D
För visst är det så att nåt som är mycket vackrare än ett kalkstensgolv är svårt att uppbringa ;)

//Christina.
 
Mm, det låter mycket intressant....
Har varit sugen på ett naturgolv, men har inte riktigt vågat.
MC...hala fram digitalkameran! :)
 
Kalkstensgolv slå en pling till Thorsbergs stenhuggeri på Kinnekulle. En av de få med eget brott :D vi har handlat en del därifrån bl a massor med sten med fossil i, trappor etc etc.
 
Jo, vi kör med såpa... Vi har samma sten - fast finpolerad, dvs helt slät, i kök & hall - det funkar också bra. Tappar man t.ex. en grapefruktbit på köksgolvet så blir det ett gråvitt märke på en sekund - det hjälper inte att torka bort det direkt. Första gången blev vi förfärade - men efter en tid med några vanliga svabbningar av golvet med såpa, så försvinner fläcken... Men vi har nog alltid nån fläck någonstans på köksgolvet - specielt med en 2-åring hemma. :)

Enda fläck-kommentraren vi har fått om golvet var på slutbesiktningen när vår säljare från husföretaget frågade "Vad har hänt med golvet?" Han hade inte sånt golv förut och trodde att alla skiftningar i nyans var fläckar!

Det finns en bild på köksgolvet (innan det fogades, tror jag): http://www.comerus.net/bilder/hus_11jan_inne_kokgolv.jpg
 
OJ vad fint!!

Precis så där ska det se ut MC! Grymt!

Det känns så gediget och fint med ett sådant golv.

Det blir till att kolla priser då!

Tack alla för tips o inlägg!

/PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.