Nu har stigan bråkat för sista gången och ska ersättas med robot! MEN.. Efter en massa googlande och läsning av tester hit och dit blir jag inte direkt klokare, vad ska man ha egentligen?

Jag har ca 2000kvm gräsyta, ingen direkt lutning att prata om men på sina ställen lite ojämt.
Vad har ni för klippare/vad rekommenderar ni?
Prisklass gärna runt 15.000kr plus minus någon tusing är tanken
 
Jag skulle säga att du behöver en Husqvarna 420 eller större, men då räcker inte 15 tkr, utan 25 och uppåt (inklusive begränsningskabel och annat du kan vilja ha, som appstyrning).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att du behöver en Husqvarna 420 eller större, men då räcker inte 15 tkr, utan 25 och uppåt (inklusive begränsningskabel och annat du kan vilja ha, som appstyrning).

Ja efter en del räknande på vad bensin, remmar och framförallt tidsåtgång per år hamnar på så känns det försvarbart att gå upp i prisklass.. har du själv en liknande maskin? Vad tycker du isf hitils? Värt investeringen och så?
 
Ja, jag har just den modellen (om än några år äldre) gående på landet. Den tickar och går och har inga problem att klara den storleken på tomt. Jag har en rätt långsmal klippyta, så det har gått åt många meter begränsningskabel, men när den väl kommit i marken har det inte varit några stora problem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag har just den modellen (om än några år äldre) gående på landet. Den tickar och går och har inga problem att klara den storleken på tomt. Jag har en rätt långsmal klippyta, så det har gått åt många meter begränsningskabel, men när den väl kommit i marken har det inte varit några stora problem.
Låter ju onekligen lockande att gå över till robot. Hur är begränsningskabeln att få ner? "Plöjer" eller gräver man? Är det något typiskt bra att tänka på i övrigt för oss okunniga vid köp och installation osv?
 
Det finns flera sätt. Antingen spikar man fast den med plastspikar varefter den ”äter sig” ner i grässvålen på några veckor, eller så gräver man ner den. Jag har gjort det förra.

Det finns en hel forumdel för robotgräsklippare här: https://www.byggahus.se/forum/forums/robotgraesklippare.164/ Kika runt lite där också. Jag har föreslagit för moderator att den här tråden flyttas dit. Då svarar nog fler.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns flera sätt. Antingen spikar man fast den med plastspikar varefter den ”äter sig” ner i grässvålen på några veckor, eller så gräver man ner den. Jag har gjort det förra.

Det finns en hel forumdel för robotgräsklippare här: [länk] Kika runt lite där också. Jag har föreslagit för moderator att den här tråden flyttas dit. Då svarar nog fler.
Tack för svaren och trevligt bemötande! Ska ta en titt där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.