Hej! jag håller på och planerar för golvvärmen i souterrängplanet. Tänkte kolla hur man ska räkna på mängden slang? Finns det nån tumregel eller liknande som man kan använda sig av? Eller ska man kontakta leverantören för att få läggningsritningar och liknande?

Kommer enbart köra golvvärme som uppvärmning på nedre plan, huset är ett gavelradhus i lättbetong i Stockholm. I första skedet handlar det ett rum på ca 25 kvm och ett rum på ca 10 kvm.
 
Upphandla och välj leverantör, de beräknar längd för att kunna ge pris, vad jag har förstått så kan den du sen väljer fixa ritning.
 
Tror det ungefärliga måttet är 4 m per kvm om du kör med 20 mm slang
 
Aha, så man vänder sig direkt till exempelvis uponor? Eller vilka upphandlar man av som privatperson? Går det inte att köpa slang hos Ahlsells?
 
Google ger ju inte exakt samma svar men pröva vvs, golvvärme och kanske billigt så borde det komma upp några passande, jag mailade bygglovet till några och har fått pris, upponor var en del dyrare när jag fått pris från 2 andra ställen (som normalt säljer frigoliten till plattgjutningen), fick höra att det är viktigt att slangen är 5 lagrad och så vill man väl kolla så att det är lång garanti på den. Tror att capricorn.pl är en huvudproducent av flera olika fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.