Hej! Första inlägget här på forumet så jag hoppas att ni har överseende med att jag inte är särskillt insatt i vad för jargong som är gångbart också vidare...

Vet inte riktigt om det här är rätt forum, eller ens rätt hemsida för min fråga. Men det jag undrar över är ivartfall om ni anser att det är mer omoraliskt att ett hel automatiskt akvarie som sköter sig självt helt och hållet och bara har fiskarna som prydnad? Än ett akvarie som man sköter om själv och alltså får in ett ompysslings och kärleks moment i det hela?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar / Rickard
 
Jag anser att det är det viktigaste att djuren mår bra. Kan du säkerställa att vattenkvalitet, ljus, temperatur, foder, inredning osv alltid är tillfredsställande så ser jag inget hinder att djuren "bara" är en prydnad. Man får ju se det ur djurens synvinkel. De mår knappast dåligt av att du inte sitter vid rutan varje dag och pratar med dem ;)
 
Var hittar du ett akvarie som är helt automatiskt?

Kommer du på denna lösning får du gärna pma denna för då kan jag säkert bli miljonär många gånger om ;)

Men självklart kan man göra allt man kan för att få ett akvarium som är mer lättskött. Detta ser jag inte som nån nackdel på nåt sätt. Dessutom kommer fiskarna uppskatta de konstanta vattenvärden som medföljer sådan här lösningar.
 
En äkta "evighetsmaskin" för vattenrening osv finns knappast, men ju större system dessto stabilare och mer lättskött.

Enda helautomatiska akvariet jag känner till är Akvarieleasing AB ;D
 
R_Olsson skrev:
Vet inte riktigt om det här är rätt forum, eller ens rätt hemsida för min fråga. Men det jag undrar över är ivartfall om  ni anser att det är mer omoraliskt att ett hel automatiskt akvarie som sköter sig självt helt och hållet och bara har fiskarna som prydnad? Än ett akvarie som man sköter om själv och alltså får in ett ompysslings och kärleks moment i det hela?
8) Jag tycker du isf ska satsa på uppstoppade djur istället. De behöver du bara dammsuga då och då utan några hedersbetygelser. ;D
 
Tack för alla svaren. Nu har jag fått ett litet hum om den allmänna opinionen.

Varför skulle det vara så svårt att tillverka ett hel automatiskt akvarium? Kan väll inte vara så svårt om man bara är lite händig och verkligen ger sig den på att det ska funka. (ska tilläggas att jag aldrig ägt något akvarium så jag vet iofs inte vad jag snackar)

Immobil: Skulle det va så snyggt med uppstoppade guppies då?
 
Tack för alla svaren. Nu har jag fått ett litet hum om den allmänna opinionen.

Varför skulle det vara så svårt att tillverka ett hel automatiskt akvarium? Kan väll inte vara så svårt om man bara är lite händig och verkligen ger sig den på att det ska funka. (ska tilläggas att jag aldrig ägt något akvarium så jag vet iofs inte vad jag snackar om)

Immobil: Skulle det va så snyggt med uppstoppade guppies då?
 
På teknikus i Härnösand har det ett "självrengörande" akvarium. Fråga mig inte precis hur det fungerar men de har slangar (med pump) från det stora till ett mindre där de släpper ut slammet. I det har de fiskar och växter som renar vattnet, ut genom en annan slang med filter och tillbaka i det stora igen.

Eller nåt sånt...

Kanske...

;)
 
Det måste vara många som har akvariefiskar mest för prydnad utan att vara särskilt intresserade av fiskar? Vi har kompisar som monterat in ett akvarium i väggen mellan badrummet och hallen, det ser tufft ut. Fiskar har ju inte den intelligensen att de lider av att vara i akvarium. Däremot behöver man nog vara inställd på att ta hand om dem, även om akvariet kan renas av sig själv har jag svårt att tro att man inte behöver byta ut växter och vatten med jämna mellanrum.

Tar man hand om djuren så ser jag inget omoraliskt i att ha fiskar som prydnad. Det är värre med folk som skaffar katt för att det ser så mysigt ut när de ligger på ens kudde. :-/
 
Det svåra är att få biologin att fungera. Ska man få till ett "automatiskt" akvarium räcker det inte med teknik. Det är biologin som står för reningen, alltså mikroorganismer. Det är rätt så komplicerade samband mellan syre, koldioxid, temperatur, nitrit-nitrat omvandlingsprocesserna osv. Teoretisk kan man få ett sådant system att fungera, men då måste det vara stort! Du kommer alltid att få ett överskott av näringsämnen i och med att du utfodrar fiskarna, dessa är svåra att rena bort.

Ta och läs på hur det fungerar. Ett akvarium är ett helt egen litet ekosystem som är svårt att få i sådan balans att arbetsinsatsen elimineras.

Att göra ett delvattenbyte var 14:e dag är faktiskt inte så arbetssamt, i alla fall inte om du har nära till ett avlopp...

Ett stort akvarium med ordentlig växtlighet kräver inte många minuter i månaden i skötsel.
 
R_Olsson skrev:
Immobil: Skulle det va så snyggt med uppstoppade guppies då?
Nja, nu tänkte väl jag snarare på andra djur kanin, svan eller dylikt. ;)
Fast envisas du med akvarium så får du väl stoppa upp lite större fiskar. Kan tänka mig att det är ganska svårt att få in fyllningen i guppiesarna. ;D
 
Guppy Stuffing till thanksgiving! ;-)

Ett akvarium är kanonsnyggt! Bara att gratulera!!!

Självskötande? Inte en chans och det finns inget som är så j-vla fult som ett dåligt skött akvarium. Räkna på att få lägga mellan 1-6 timmar i veckan på karet om det är ett salt kar t ex. Mindre om det är ett sötvatten.

Filtersystem som underlättar finns det massor av, automatisk av- & påfyllning, ljusautomatik, matningsautomatik, etc också. Det tar dock plats och DOM grejorna behöver skötas också....

Kanonidé, lättskött, men Du måste lägga tid på det annars ser det inte bra ut.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.