Hej. Jag planerar för att bygga en grind mellan huset och garaget och undrar om någon vet vad som gäller. Behövs det bygglov eller tas hänsyn till särskild säkerhet p.g.a brandrisk. Val av material, etc?

Sedan har jag naturligtvis en massa frågor gällande byggteknik.
 
Narren666
D Dagwood skrev:
Hej. Jag planerar för att bygga en grind mellan huset och garaget och undrar om någon vet vad som gäller. Behövs det bygglov eller tas hänsyn till särskild säkerhet p.g.a brandrisk. Val av material, etc?

Sedan har jag naturligtvis en massa frågor gällande byggteknik.
Nej.
Nej.
Nej.

Tryckt virke
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Oj, det var snabbt!
Ok, så det är bara att köra igång då. Vilket typ av trä och dimensioner föreslås. Jag hade tänkt mig följande konstruktion:
Raya+Slight+arch.jpg
utrymmet där dörren skall täcka är 150 cm. dvs mellan hus och garage, men jag hade tänkt att göra dörren 100 cm bred om det inte är för mycket. 16 cm går åt till ena sidan för fästa hade jag tänkt då ett stuprör ändå omöjlggjör att utnyttja öppningen fullt samt att det finns en ram av rundstenar runt huset som mäter 34 cm ut från väggen så det finns liksom ingen poäng att öppna upp hela utrymmet. Skottkärran och cyklar som vi använder går igenom utan problem på 100 cm bredd. Men frågan är om det blir för tungt ändå. Har ju inte räknat på vikt och dimension av virke. Men det finns väl standarder som jag tänkte att jag skulle gå efter. Verktyg har jag tillgång till så att jag kan göra tapphål och spår i plankorna.
Tar tacksam emot alla tips och ideér.

Mvh
 
Narren666 Narren666 skrev:
Nej.
Nej.
Nej.

Tryckt virke
Tack så mycket för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.