Skulle vilja bygga ett par garderobsstommar kompatibla med Ikea PAX fast i andra mått.
Eller rättare sagt skulle jag vilja få ett par sådana garderober tillverkade åt mig, då jag misstänker att det blir svårt att borra alla dessa hål korrekt om jag ens lyckas hitta tillräckligt stora melaminskivor.
Gavlarna är tänkta att bli ca 270 x 70.
Tänkte mig pax hålindelning fast dubblerad. Alltså med möjlighet att sätta tex pax-hyllplan som ju är 60 djupa i ett yttre läge och i ett inre läge.
Bottenplattan med sockel och toppskivan måste också special anpassas efter 70 djupet.

Jag söker och letar på nätet, då jag misstänker att många av dom snickerier som tillverkar köksstommar borde kunna hjälpa mig då väl kökshögskåp ibland väl kan vara både 270 höga och 70 djupa? Men kan de anpassa hålindelningen efter pax standard?

Ett annat alternativ är att skarva ihop Ikea stommar men det kommer bli lite svårare och ta mer tid om det ska bli hygglig finnish.
Eller tillverka egna gavlar från scratch... om jag hittar melamin skivor och verktyg för att få till hålen rätt... har för mig att jag läst om några som gjort så... men hittar det inte...

Någon som har tips om verktyg eller snickerier eller leverantörer ni tror skulle kunna funka?


//gom
 
Det låter mycket smidigare att ta tex ett ELFA-system istället om det inte är något speciellt du är ute efter i PAX-systemet som inte finns i de andra? Det finns ju flera hyllystem som har variabla djup och höjder på ett helt annat sätt än IKEA.
Alternativt ta täcksidor och dörrar från något av de systemen och bara ställa in PAX-stommar inuti?
 
Det är nu rätt många år sen, men tänker att det kan va läge för en uppdatering.

Precis som Anna_H skriver hade det varit smidigare med tex ett ELFA-system, men nu var det inte det jag ville ha... Därför bestämde jag mig omsider för att modifiera standard PAX stommar. Jag började med att kapa av ca 1cm på alla delarnas bakkant samt ca 5cm i sidostyckenas ovankant. Sen köpte jag fler PAX stommar och kapade till delar från dessa som jag skarvade på de ursprungliga med kex-metoden. Kanterna som skulle skarvas rundades av innan kexning och efter sammanfogning spacklade jag skarven med halvmjuk-fog och målade över i en kulör som matchade stommarnas vita. När jag visar folk skarvarna är det knappt att de ser dom och jag fick garderober i de mått jag ville dvs ca 270cm i höjd och ca 70cm i djup.

Dock förde det ökade djupet med sig att jag inte tyckte att IKEA Komplement lådor nyttjade utrymmet tillräckligt så då blev det till att bygga egna lådor också. Dessa byggde jag dock från scratch i MDF med expanderbeslag som medger fullt utdrag.

Jag är mycket nöjd med resultatet. Så nöjd att jag även senare anpassade köksstommarna på längd, bredd och höjd för att maximera utnyttjandet och/eller få det estetiskt och praktiskt optimerat.

Med bara en handhållen cirkelsåg, en kexmaskin och några tvingar blev det rätt mycket jobb, men inget var svårt och jag kan verkligen rekommendera dig som inte är nöjd med standard att modifiera.

Kör hårt!

//Mats

Bifogar en bild som visar den nu ca70 djupa stommen som har en skarv och en extra hålrad i bakkant. Iom det extra djupet kunde jag strunta i bakstycken och istället målade jag bara väggen.

Interior av modifierad PAX garderobsstomme med extra hål för hyllor och en nästan osynlig skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.